KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2490

4065. HS 2490

HT27.6.2008 klo 08:52
Ulkoasu harvinaisen siisti. Kaunokirjoiitusfontti hylätty, hyvä.
2. Silveri27.6.2008 klo 13:06
Aika helposti ratkesi amatööriltäkin, vaikka muutama kohta vaikuttaa tulkinnanvaraiselta ja laatija on käyttänyt niissä ehkä tiettyä tekijänvapautta . Aion seurata tarkasti, kuinka kokeneet vakiokommentoijat kohdat puivat.
3. PP27.6.2008 klo 13:29
Harvinaisen avara. vasemman yläkulman 6 x 10 aukio hyvä ilman liian teennäisen tuntuisia pitkiä viritelmiä. Helpohko, mutta silti virheitä päässyt vilahtamaan mukaan. Mainittakoon ainakin 100 aaria ja 'yhdiste' esimerkkeinä. Kyllä niistä varmasti myöhemmin keskustellaan täällä. 'Esaun poika' on Raamatun mukaan Esaun pojanpoika, mutta mai-
nitaan Oneway-missionin (lähinnä lähetystyötä tekevä sponsoroitu yhdistys) tekstissä Esaun pojaksi. Esaulla oli viisi poikaa ja tämä ei ole kukaan heistä. Asiavirhe on pahempi kuin lapsus.

Pari lentelevää lintua ja 'aika kova', 'sitoa' sekä 'etunimiä'
ovat vähän siiinä hilkulla, eivät maistu hyviltä. Täyttöön meni runsaat 2 1/2 tuntia.

HT: Kyllä nimet on tässäkin ristikossa kaunokirjoitusfontilla.
4. TJV27.6.2008 klo 13:31
Asiallisemmat kirjoittelijat ja tänään Eki ovat meitä horisijoita
opastaneet. Koska olen hidas , mutta kankea, vaikenen
toistaiseksi.
5. HT27.6.2008 klo 13:40
PP: myönnetään. Kohta viestin lähettämisen jälkeen tuli mieleen, että olisi pitänyt puhua esimerkiksi koukeroisesta kaunokirjoituksesta, ei pelkästään kaunokirjoituksesta. En ruvennut oikaisemaan kun arvelin tiedettävän, mitä yritin ilmaista.
6. PP27.6.2008 klo 14:15
HT: Oikeassa olet. fontti on eri kuin ennen. Näin senkin koukeroisena enkä verrannut edelliseen.
7. Silveri27.6.2008 klo 14:19
Lähes samoihin kohtiin PP:n kanssa kiinnittyi minunkin huomioni. Yhden virheeni korjasin, jota olin pitänyt laatijan "löysäilynä".
8. anna h27.6.2008 klo 14:28
PP: en ihan samaa mieltä ole kanssasi vasemman yläkulman eka ja toka sanoista vaakasuoraan. Mutta totta sanoit Esausta> tulee pojanpojan nimi. Outoja etunimiä tuli, ainakin pari. Ja sitoa-verbi ihan uusi sana meitsille; ehkä jonkun pikkupiirin verbi.
Aika kovia ja sen ympäristö minulta vielä puuttuu, en esim saa selvää mikä hedelmä siinä kuvassa on vai mikä? ja karvaiset ja tekniset. Mutta vielä on aikaa pähkäillä!
Jos näin ikävät kesäkelit jatkuu niin mitäpä sitä muuta tekemään kuin ristikoita, joten ratkonnallista viikonloppua kaikille!
9. HT27.6.2008 klo 14:44
Nykänen tuntee sitoa-verbin ratkaisusanan. Iäti-vihjeestä tuleva on ollut ennenkin, ja helposti sitä pitää "laatijan vapautena", mutta on Nykäsessä jopa ilman mainintaa murteellisuudesta tai muusta semmoisesta.

100 aaria on outo virhe ja osoittaa sekin jälleen kerran, että ei näitä tarkasteta ennen lehteen panoa.
10. katti27.6.2008 klo 15:04
Minäkin ihmettelen niitä etunimiä keskivälillä vasemmalla. RAHALLISIA ovatko siis:
1) stipendejä
2) maitotuotteisiin liittyviä

RIVE (aika alhaalla vasemmalla) - mikähän on piilokirjain? En keksi mitään järjellistä

Ylhäällä vasemmalla:
sananloppu niistä kolmesta päällekkäin olevasta haraa vastaan

Muuten valmista!

Hauska oli tuo JOUTUI HUKKAAN. Ollutko ehkä ennenkin?
11. katti27.6.2008 klo 15:08
Ja hyvin harvinainen se yksi lyhyt sukunimi: nykyään seitsemällä elossa olevalla. Eipä ole kävellyt vastaan:)
12. HT27.6.2008 klo 15:25
katti: RIVE-juttu on kyllä Nykäsessä. Siis ratkaisusana, ei rive-sanan kohdalla.
13. katti27.6.2008 klo 15:36
Olin katsonut Nykäsestä sanan merkityksen. Nyt löytyi vastauskin:) Nämä ovat taas sarjassamme - - -!
14. Potter27.6.2008 klo 15:48
Sain tämän käsiini puolenpäivän jälkeen ja muuten melkein ok, mutta vasen yläkulma ei vielä aukene.
Alkaakohan se voimatekijä ekalla vai lähes viimeisellä?
15. Potter27.6.2008 klo 16:18
Ha haa, puolivahingossa sain tuon vasemman yläkulman. Tuurilla ne laivatkin seilaa!
16. PP27.6.2008 klo 16:30
katti: Meilläpäin Pohjanmaata akkunat (venäjästä suomenkieleen tullut lainasana), ei ikkunat riivattiin tai
_ _ _ ättiin. nyt ajatellen kuulostaa kuin ne olisi varastettu.
17. iso S27.6.2008 klo 17:18
Ruuvi ei ollut läheskään yhtä kireällä kuin edellisessä. Tämähän on ratkottavissa ihmisen järjellä? Nettiä tarvitsin parin arvauksen tarkistamiseen. Molemmat menivät tuurilla oikein.

1948-rivin alla oleva Erkki oli minulle tuntematon. Jälleen joudun myöntämään sivistymättömyyteni.

1918-rivin yläpuolelta alkava pysty-Norma ja sen kanssa poikittain oleva (1928-rivin yläpuolella) lyhyt sukunimi panivat arvailemaan leikkauskohtaansa. Norma-vihjettä muuten kummastelen suuresti. Vihje ja ratkaisusana tosin esiintyvät netissä peräkkäin vaikka kuinka monta kertaa mutta yhtä (epä)loogista olisi laittaa vaikkapa Juicelle tai Leskiselle vihjeeksi Marilyn. Täysin varma en tietenkään voi olla etteikö olisi olemassa henkilö jonka etunimi on Norma ja sukunimi ratkaisusana, näinhän fontista päätellen laatija uskoo, mutta luulen että kyseessä on joko lapsus tai tahallinen minun hyväksymääni löysempi vihjailu.

Vasemmassa reunassa, 1948-rivin alla olevan vihjeen "palvelinestohyökkäys" pitäisi kai olla "palvelunestohyökkäys". Tämä ei varmaan ketään hämää mutta aiheuttaa ylimääräisen mutkan dopingin käyttäjille (googlaajille).

Pari tahalliselta vaikuttavaa hämäystä löytyy, esimerkiksi 1968-rivin yläpuolella oleva kuva jossa henkilön ahteri lähestyy tuolia. Tämä vaikuttaa helpolta kohdalta aloittaa, mutta ilmeinen ratkaisu onkin väärä. Tästä ei ole mitään pahaa sanottavaa, koska oikea ratkaisukin selittyy vihjeellä hyvin.

Yläreunan "maailmanlaajuinen" nostaa hiukan kulmakarvaani ja vasemman yläkulman muhkean aukion lieveilmiönä tulleet kevyesti kökköiset sanat samoin, mutta kokonaisvaikutelma jäi puhtaasti plussan puolelle. Näin isoa ristikkoa on jokseenkin mahdoton laatia niin ettei siitä keksisi jotain narisemista.
18. PP27.6.2008 klo 18:20
Iso S: Huomasin myös tuon Norma-jutun ja jotenkin sen vielä
hyvällä tahdolla ymmärtäisi. Mutta, mutta. Norma on kirjoitettu samalla vinotekstillä kuin kaikki etunimet, joten se on ilmeinen asiavirhe niinkuin Esaun poikakin.

Outo on sana huntteja. Käytetäänkö tuollaista nimitystä jossakin? Pitempimuotoisen sanan olen kyllä kuullut. Kökkö on myös vasemmalla oleva pitkä 14-kirjaiminen sana. Alhaalla oikealla olevan kuusikirjaimisen sanan ( V- ) merkitys ei ole minulle selvä (V-), kaipa sekin tokenee. Tällä kertaa laatijalla on ollut käytössään enemmän lokaalinen Nykänen kuin globaalinen Google. aika runsaasti oli wanhah-tavia sanoja.
19. PP27.6.2008 klo 18:23
Oho! Lähti, ennenkuin ehdin lukea. toivottavasti saa selvää.
20. Owlie27.6.2008 klo 19:03
Valmistui, mutta en minäkään ole ihastunut OTA SATA AARIAan, KORUIHINKIN-vihjeen alla olevan kuvan ratkaisuun, NORMAan. Netistä tarkistettavia erisnimiä oli ihan riittämiin. KISSOJA ja V- osasto ihmetyttää myös. Muuten
21. Owlie27.6.2008 klo 19:05
Lisäys:
Muuten mukava.
22. toippa27.6.2008 klo 19:29
Jippii - ennätysken haltija! Enkä häpee yhtään! (kts ed säie viim.tilasto!)

TJV - Älä kuule olleskaan paina päätä alas ja nenää leukaan. Positive thinking! Kuvittele meillä on huima kaula muihin! Ja ilman meitä näitä sanomia täällä olisi vain hikiset viissataa ja rapiat päälle!

Enkä totisesti ymmärrä näitä muutamia narisijoita, jotka ylittävät rajoittaa sekä keskustelun määrää että laatua!
Kuka täällä on saanut poliisin valtuudet ja miksi se nyt on muka NIIIIIIIN kauheeta jos vaikka säikeessä olisi 1500 sanomaa? Vastatkaa narisijat!

Väsyneenä päivän puuhastelusta kotiin vasta nyt, enkä varmasti aio olla riesananne vielä tänään. Kuin entinen pikkupoika sanoi: ei jakka, ei jakka. Toviottavasti huomenissa sataa, jotta pääsen täyttämään.

Tsemppiä kaikille muille ja TJV! PÄÄ YLYPIÄSTI PYSTYYN!

HT: Linekeriä ei lasketa, konsa net eivät edes kvaalanneet kisoihin! Epsanja voittaa!

Iloisiin näkemiin ja kuulemiin!
23. Potter27.6.2008 klo 20:01
Ihan mukava ristikko, en moiti vaikka kaikki ei olekaan ihan taiteen sääntöjen mukaan.
Siitä huolimatta vielä paria sanaa hiukan pähkäilen: plarata piilokirjain ja muumijuttu.
24. anna h27.6.2008 klo 20:08
katt: rahalliset on mielestäni nimenomaan finanssipuolelle menevää, niitä avustuksia.
owlie:kissaan tulee erisnimi (mon.), ja v- pitää jatkaa sanaa ennen eläneellä niin saadaan erittäin eläväinen
Outo sana on mielstäni myös mitä tuli vasempaan laitaan pystyyn: takkivillaveikko -tyyliin, vai saitteko samoin?
selvitin jo yläosastonkin, josta aiemmin kyselin, hedelmähän se oli tuplastikin, ja karvaisetkin löytyi kun hoksasin, että on yhdyssana.
Minulta puuttuu nyt vain piilokirjaimet vasemmalla Erkki ja vammoja? Vammoihin minulla olisiparikin hyvää sanaa, mutta sitten plusasteinen on jotain muuta kuin mitä nyt minulla siinä on. Mitäs muilla on +asteista? Minulla siinä on se mikä ei yleensä jäädy.
25. HT27.6.2008 klo 20:30
anna h: pane se "takkivillaveikko" uusiksi. Erkin piilokirjaimen hain kuukelilla kuten kai useimmat. Plusasteinen esiintyy mm. Tapio Rautavaaran laulussa, kansanomainen sana.
26. Potter27.6.2008 klo 20:33
anna h:
Oli kylmä tai ---
27. otv-a27.6.2008 klo 20:47
valmis ilman apuja, varmistettavaa toki vielä. kiva oli täyttää omasta päästä. hukkaan joutuneesta minäkin tykkäsin sekä siitä, että parikin raflavihjettä tuli maanantain lounastreffeille.
28. Pattikas27.6.2008 klo 21:26
Voi sitä 10v pikkupojan riemua, kun pääsee eka kertaa mato-ongelle! Aussipoika ei osannut laittaa matoa koukkuun, autoin häntä ja kalaa tuli.
2490 suurin piirtein tehtynä nyt illalla. Mikä kumma se kuva siellä oikeassa alalaidassa oikein on? Antakaa nyt edes hieman osviittaa! Tuleeko siitä 100 aarin virhellisestä vihjeestä kalastukseen liittyvä vastaus?
Joutui hukkaan on kyllä ollut aikaisemminkin; sinänsä ihan oivallinen oivallus.
29. HT27.6.2008 klo 21:36
Pattikas: kukaksi se kuva pitänee tulkita. 100 aaria: tulee.
30. otv-a27.6.2008 klo 21:37
Pattikas, kyllä kalastukseen liittyvää, kuten sinulle ajankohtaisesti sopii. kuva on hortonomin heiniä.
31. otv-a27.6.2008 klo 21:39
yhtäaikaista toimintaa, lähes. tuo tutkimuskeskus on samoilla nurkilla vähän turhan kaukaa haettu, vihjeen lisäys kyllä antoi apua.
32. pelaaja27.6.2008 klo 21:42
Nätty ristikko.
Vaan tottakai ihmettelen pariakin kohtaa: vasemmalla tapahtui-t:n korkeudella suunnilleen 'arum, ex-jumala' ? Mitä siihen on tarkoitus kirjoittaa? Toinen ex ?
Ja sitten se 'yhdiste' alempana. Siitä onkin jo ollut puhetta täällä -> risteävä 'johan' - pitäiskö se/hänet tuntea ? Jos mulla on 'maan alta' oikein, semmoinen pehmeä vihreä, niin nimi ei sovi. Löytyisikö teiltä vihjeen tuusaa ?
33. marjuko27.6.2008 klo 21:45
Pattikas:
Kuvan kukat liittyvät pääsiäiseen.
34. pelaaja27.6.2008 klo 21:47
Kävin vasta kurkkaamassa sitä uutta HS-chatia. Ymmärrättekö Anaan kommentin ?
35. HT27.6.2008 klo 21:49
pelaaja: arum on taas tyypillinen aulismi, jota pitää osata lukea oikein. 'Maan alta' on pehmeää mutta ei vihreää, pikemminkin punahehkuista.
36. pelaaja27.6.2008 klo 21:57
HT: no just joo, tietysti. Kiitos. Kääntelin vain toista sanaa enkä molempia.
Punaista hehkua jään vielä miettimään.
37. HT27.6.2008 klo 21:57
PP: "Outo on sana huntteja. Käytetäänkö tuollaista nimitystä jossakin?" Hyvä kysymys. Ratkaisusana ei esiinny missään lähteessäni, ei slangisanakirjassa eikä muissa.

Jos 'rahallisia' on mitä järjen mukaan on, poikittainen 'etunimiä' on pikkuisen outo. Väestörekisteri ei tiedä yhtäkään eikä osunut silmään myöskään pienellä kuukeloinnilla.

Iso S: "Näin isoa ristikkoa on jokseenkin mahdoton laatia niin ettei siitä keksisi jotain narisemista." Niin, mutta narisemista olisi vähemmän, kun annettaisiin ristikko jonkun ulkopuolisen tutkailtavaksi ennen julkaisua. Jäisi muutama päivänselvä virhe tulematta päivänvaloon.
38. katti27.6.2008 klo 22:00
Terveiset kaupungilta ja Hakaniemen hallista (eipä tainnut Owlie olla siellä), tori oli jo kiinni. Ei näytä auttaneen pään tuuletus, vaikka nauroin Akateemisessa silmämeikit poskille Lapsuus on yhtä helvettiä -kirjalle, joka oli sit pakko ostaa. En ollut yksin saamassa naurukohtausta, joten älkää huolestuko.

Samat kirjaimet puuttuvat ylävasemmalta kuin ennenkin. Jossain siis mättää, mutta missä?

TASOKAS REEN OSA: pakosti oikein

VESISSÄ: siihenkin olisi tulossa ihan järkevä sana

KAPPALEEN ja KULUJA NEKIN kun saisin somasti sopimaan niihin kolmeen ties mihin allekkaiseen, ei ole monesta kirjaimesta kiinni, niin se olisi siinä.

Pysyykö kukaan näin sekavien selitysten perässä?!

anna h:
Jos ovat avustuksia, niin en ainakaan muutamalla nettisivun selailulla löydä yhtään henkilöä, jolla olisi tuo etunimi.

VAMMOJAkin on outo. Minusta sana sinänsä ei ole vamma. Pitää varmaan kysyä miniältä, joka on eläinlääkäri, kunhan ehdin. Vai oliko se teistä ihan jees?
39. Hemuli27.6.2008 klo 22:00
Minua askarruttavat alhaalla keskellä ulos päästävät ja Muumimaat. Siinä on moniaita tyhjiä ruutuja. En ainakaan tänään tunnu itse keksivän.
Kilautanko kaverille?
Pelaaja, se kyselemäsi Johan on aika typerä, ei nyt ihan.
40. Potter27.6.2008 klo 22:01
Antaisko joku vihjeen minun ainoaan keskeneräiseen sanaan:
minkänäköinen on PLARATA-sanan piilokirjain?
Kiitos etukäteen!
41. Potter27.6.2008 klo 22:03
PLARATA on siis vanhan ristikon luoteiskulman lähellä.
42. Hemuli27.6.2008 klo 22:05
Pelaaja,
niitä KULUJA on nyt paraikaa monilla ihmisillä.
KAPPALE on nuorten slangia
43. katti27.6.2008 klo 22:06
Huh, melkeinpä tein emämunauksen eli paljastuksen, anteeksi. Väsymys alkoi käydä kävelystä käpälään.
44. Hemuli27.6.2008 klo 22:07
Potter,
en o varma plaraamisesta, mutta ajattelin sitä ainetta, mitä ainakin tehokkaasti selattaessa kirjan sivujen väliin joutuu.
45. lexa27.6.2008 klo 22:07
oisko tikku vaan?
46. Potter27.6.2008 klo 22:14
Hemuli:
Oisko vaikka sitä kun plaraa printteripaperia että arkit irtoavat toisistaan?
47. marjuko27.6.2008 klo 22:23
katti:
Ratkaisusanan nimenomainen merkitys on vamma, vasta toissijainen merkitys on se kapea-alaisempi "tila", jota ilmeisesti tarkoitat. Fyysisiin vammoihin erikoistunut lääkärihän on - - - - - - tologi.

Kysyhän miniältäsi.
48. otv-a27.6.2008 klo 22:31
Hemuli, muumimaan lisäksi muutakin lapsista mukavaa on tuon ratkaisun takana.
49. otv-a27.6.2008 klo 22:32
marjuko, olen eri mieltä vamman suhteen.
50. marjuko27.6.2008 klo 22:34
otv-a:
Millä lailla eri mieltä? Voisitko selittää.
51. otv-a27.6.2008 klo 22:35
marjuko, vastaussanana, minulla on eri. luulisin.
52. marjuko27.6.2008 klo 22:47
otv-a:
Olet varmaan oikeassa. Hosuin taas kuten tavallista. Pistetäänpäs uusiksi se nurkka. Ja kiitos. Siinähän tuo plus-astejuttukin muuttuu järkeväksi.
53. marjuko27.6.2008 klo 22:54
katti:
Komento takaisin. Kaupittelin sinulle väärää sanaa, onneksi otv-a tuli apuun. Niinpä opin ihka uuden sanan minäkin, se on Nykäsessä.
54. pelaaja27.6.2008 klo 22:55
hyvä HT ja Hemuli. Kaiken maailman Johanit ja maan alta tulevat nyt selvillä.
Ratkaisun viereeseen oikeaan nurkkaan en tosin löydä kissoille erisnimeä, jota ehdotettiin ? Ehkä siinä vielä hämää se uuninluukun näköinen kuva, mikä lie.

katti: miniälinja on Nykäsenkin mielestä ok.
Hunttivihje: heikkohipiäisille jo etukäteen sorry: pienemmästä summasta olen kuullut sanottavan 'viturainen'
55. Bella27.6.2008 klo 22:55
Hei kaikki.

Mukava mumi päivä.
Tälläkertaa 7v 5v. toisen lapseni piltit.

Eli ristikko vielä koskematon.
Kävin lukemassa tunnelmat ja kurkkasin
sitä virhettä ESAUN POIKA:
Vanha Testamentti:
Ensimmäinen Mooseksen Kirja:
36 LUKU
Eesaun jälkeläiset.
10. "Nämä ovat Eesaun poikien nimet:
Elifas, Eesaun vaimon Aadan poika; ------,
Eesaun vaimon Baasematin poika."
56. HT27.6.2008 klo 23:03
Pelaaja: kissan nimi on Seitsemässä veljeksessä, mutta muistelen kuulleeni sitä näillä seuduin käytettävän myös katista kuin katista, siis yleisnimenä. Täytyy tutkailla, kunhan ehdin. Vihje olisikin kehno, jos kyseessä olisi erisnimi.
57. Patikas27.6.2008 klo 23:08
Se on täytetty, kuten pääsiäisen kärsijä sanoi aikoinaan. Kiitos teille HT, otv-a ja Marjuko hyvistä vinkeistä!
Vihonviimeinen kysymys: Onko se vanhan ristikon yllä oleva klöntti tavallaan diminutiivimuoto sellaisesta, joka meillä (melkein) kaikilla on ollut vauvana suussa ja joillakin (poikalapsilla) vielä paljon vanhempanakin ja ukkeleilla ainakin vielä joskus aatosissakin?
58. HT27.6.2008 klo 23:10
Pattikas ("Patikas"). On ollut suussa monta kertaa myöhemmälläkin iällä, molemminpuoliseksi iloksi ja tyydytykseksi.
59. Lexa27.6.2008 klo 23:14
HT:Totta puhut sen kissan suhteen; meilläpäin se on lähes synonyymi !
60. katti27.6.2008 klo 23:35
Öh, Nykäsestä löytyi sitten vamma. Sitä kai ekana pitäisi aina plarata.

Hemuli:
Pelaajalle annoit mulle tarkoitettuja vihjeitä? Niistä kiitos, näitä KULUJA minulla autottomalla ei ole? Slangiksi epäilin KAPPALEtta itsekin.

Silti se toinen sana vaakaan on on ja on outo. Ei auta rautalanka. Hanskat kehiin?
61. katti27.6.2008 klo 23:41
pelaaja:
"pienemmästä summasta olen kuullut sanottavan 'viturainen' "

Aivan, Hesassa ollut käytössä kautta aikojen tuo pitempi muoto, lyhennelmä täysin outo.
62. katti27.6.2008 klo 23:43
Hemuli:
Muumijuttuun tulee sukunimi, ei maantiet. paikka.
63. HT27.6.2008 klo 23:46
katti: toinen vaakasana on ainakin minulla kovasti väkinäisen oloinen, mutta ei voi mitään. Arvelen kyllä, että ainakin 'kuluja nekin' on meillä eri tavalla.
64. Hemuli27.6.2008 klo 23:54
Katti,
Ajattelin kyllä että jonkinlaisesta luojasta pitää kyse olla, mutta en vaan keksi.
Minullakin on se toinen vaakasuora, jota peräät, teennäinen. Muta autoa ei ole minullakaan ja silti on kausittain kysyttyjä kuluja.
65. HT28.6.2008 klo 00:00
Hemuli: mihin kohtaan viittaat luojasta puhuessasi?
66. Hemuli28.6.2008 klo 00:05
HT,
Muumimaa tökkii, kun siinä ympärillä on vielä autiota.
67. katti28.6.2008 klo 00:05
HT
Maan alta muutin hienon vihjeesi mukaan.

Sitten sainkin YHDISTEen, jota ei löydy esim. Nykysuomen perussanakirjasta. Minusta siitä sanasta puuttuu loppuvokaali. Yhdiste? Milleköhän tieteenalalle mennään., jos loppuvokaalia ei tarvita?

Toinen vaakasana ei onnistu. Aivoistani puuttuu pari solua tähän tarvittavasta lohkosta näköjään. Pitäiskö vajota maan alle?!
68. HT28.6.2008 klo 00:11
katti: miten PP kirjoittikaan, "Mainittakoon ainakin 100 aaria ja 'yhdiste' esimerkkeinä. Kyllä niistä varmasti myöhemmin keskustellaan täällä." Yhdiste näyttää olevan taas sellainen made by Aulis -tyyppinen juttu, puuttuu vain maininta "patent pending".

Koeta saada ensin ne kulut oikein Hemulin vihjeen mukaan ("kausittaisia"; mitkä nyt ovat menossa?), niin sitten ehkä vääntyy se vaakasana kasaan jotenkin.
69. katti28.6.2008 klo 00:12
HT
Sitä paitsi protestoin sikana tollasia (!) Johaneja vastaan, joita kukaan maan matonen ei voi tuntea. Tuntevatko hissan proffatkaan tai jos on toinen Johan ollut laatijalla mielessä, kenen voi olettaa näitä tietävän? Kansan enemmistön/vähemmistön?
70. HT28.6.2008 klo 00:14
Hemuli: viime talvenakin oli semmoiselle käyttöä, kun rinteet pysyivät paljaina leudon sään takia.
71. katti28.6.2008 klo 00:23
HT
Pientä epätoivoa tässä päässä:)

- KULUT eivät liity vaatteisiin? Onko kaikilla näitä kuluja?!

Miksi ihmeessä niitä yksiä juttuja, joissa on alhaalla jotain sakkaa/töhnää, pitää olla kolme?

Tautista!!!
72. HT28.6.2008 klo 00:28
katti: kulut liittyvät varsinkin nyt vaatteisiin. Minulla ei niitä ole, pysyn kaukana tungoksista.

Miksi kolme, en ymmärrä. Kaksikin riittäisi.
73. Hemuli28.6.2008 klo 00:28
Katti,
sama tilanne! Vaikka minua kovasti autellaan Muumimaa- kohdassa, ei sytytä, kun ei sytytä1
Niitä kuluja voi olla kellä vain, vaatteisiin ainakin naisilla usein liittyvät, mutta esim. kirjasemmoiset ovat joskus oikein kiinnostavia.
Eikä sillä "juttujen"kumäärällä ole muuta merkitystä kuin että niitä on monta.
74. Bella28.6.2008 klo 00:31
Todella mukavan tuntuinen ristikko.
Joitakin aika erikoisia sanoja tai sanontoja.
Viimekertaiseen verrattuna ihana kirjoitettava.
Onneksi paljon sellaista, että pääsee heti kiinni
täyttämisen ja ratkaisemisen pariin.
Kahdessa kohtaa aukkoja.
En taida malttaa ennekuin on täysi.
Tänään onneksi lauantai.
Kävisiköhän niin, että olen kirjoittanut
SOMMER nimen ensimmäisen kirjaimen
pystyyn sen Eesaun pojan oikean nimen,
vaikka pitäisi tulla se pojanpoika?
75. HT28.6.2008 klo 00:34
katti:

Johanit ja sen sellaiset: niin se nyt vain on, että Hesarin ristikkoihin saa kelvata kaikki mitä jostain lähteestä löytyy, Bolivian peräkylät, kerran eläissään filmissä esiintynyt espanjatar tai, lainatakseni RA:n reilun viikon takaista viestiä, "Indonesian saariston pienimmän saaren kyläpäällikön toiseksi nuorin tytär". Kun aikataulu painaa päälle ja ristikko pitää saada valmiiksi, ei auta kursailla, sanat pitää saada sopimaan konstilla millä hyvänsä, ja silloin löytyy pelastus jos ei muualta niin yleensä ainakin netistä. Jos ei löydy, keksitään sana itse.
76. katti28.6.2008 klo 00:40
Hemuli
Kulut selvisivät, kirjahommeli minulle tänään ajankohtainen.

Eikö voida tehdä poikkeusta ja sanot mulle sen sanan:)

Muumimaahan auttaa kröhöm, helpot ja Lohja ei suomeksi.
77. HT28.6.2008 klo 00:44
Hemuli: katteles Wikipediasta Muumimaailmaa (siis ei Muumimaata) ja sen "takana" olevaa.
78. Hemuli28.6.2008 klo 00:46
Kröhöm helpot ja ruåtsalais-Lohja mulla on, mutta eivät auta!
Ja sinulla on kaiketi vesissäkin jotain mätää, jos ei sanasi vielä auennut. Loppuosa tarkoittaa joukkoa.
79. katti28.6.2008 klo 00:46
Hemuli:

Vaareista ei selviä kuin murteella.
80. katti28.6.2008 klo 00:48
Hemuli

Pahempi juttu, kun tarkoittaa joukkoja!
81. katti28.6.2008 klo 00:49
Silti vain olen halstarissa!
82. HT28.6.2008 klo 00:49
Tutkailin vielä PP:n aloitusmarmatusta, ja hänen mukaansa mm. pari siivekästä "ovat vähän siiinä hilkulla, eivät maistu hyviltä". Joopa joo: sanan pitempi muoto on kyllä Nykäsessä ja mainitaan Kalevalassa 14 kertaa, mutta tätä ristikkoon tulevaa en ole toistaiseksi löytänyt ainakaan mistään kirjallisesta lähteestä.
83. Hemuli28.6.2008 klo 00:50
Kiitos HT:lle, löysin vihdoin, ja kun sitä nyt voi pitää varmana, kaipä ne muutkin sitten keksin!
84. Hemuli28.6.2008 klo 00:52
Jep, kyllä on helppoa, kun joku auttaa tarpeeksi!
85. HT28.6.2008 klo 00:54
Hemuli: joukkoja? Eikös loppu ole alkuosa monikossa?
86. HT28.6.2008 klo 00:57
Hemuli: komento takaisin, olin väärässä sanassa.
87. Hemuli28.6.2008 klo 01:00
HT,
Nyt tuntuu kummalta, jos eivät minun vetiset joukkoni olekaan oikein, kun vihdoin sain tuon alaosan, jossa olin kehitellyt tosi omaperäisen lauseen, enkä sitten millään selviytynyt.
88. katti28.6.2008 klo 01:02
HT
Meneehän ne lintuset ihan astevaihtelusääntöjen mukaan, mutta löytyykö niitä jostain murrearkistosta? Kaikkihan on noin yleisesti ottaen mahdollista, miksei tämäkin. But?
89. Hemuli28.6.2008 klo 01:02
HT,
helpotti!
90. Jondalar28.6.2008 klo 01:11
On voinut tulla Auliksella laatiessa sama hama kuin minullakin ratkaistaessa, ota sata aaria, sanan loppuun hehtaarista lyhenne, mutta ha, väärin muistettiin.
91. Bella28.6.2008 klo 01:16
Minä sain siihen MUUMIMAAN TAKANA
suvun.
92. HT28.6.2008 klo 01:16
katti: mahdollista on, juu, ja sillä perusteellahan voi ristikkoon panna melkein mitä tahansa. Mutta palaan tähän nimenomaiseen sanaan myöhemmin.
93. Hemuli28.6.2008 klo 01:20
Pitää kai vielä kysellä TARJOSIT JUOMAT- kohtaa vanhan ristikon kupeessa.
Piilokirjaimeksi tulisi vinkin mukaan helposti pyörylä, mutta ei kai syntynyt sana mitään merkitse?
(Onkohan tämä yhtä yksinkertainen kuin edellinen pähkäilykohtani?)
94. HT28.6.2008 klo 01:26
Hemuli: Nykäsen mukaan merkitsee, samaa kuin jos eteen pannaan kansan-. Outo sana minulle, eikä sitä mainita uudemmissa sanakirjoissa.
95. Bella28.6.2008 klo 01:36
Jondalar:

Näin kävi sata aaria.
Eikö ollutkin tosi ristikkoystävällinen
viimeiseen verrattuna?
96. HT28.6.2008 klo 02:10
katti: perun puheitani linnuista. Katsoin kyllä Nykäsestä ennen viestini kirjoittamista ("en ole toistaiseksi löytänyt ainakaan mistään kirjallisesta lähteestä") mutta vilkaisinpahan taas ja kas kummaa, nyt se lyhyt muoto osui silmään sekä maininta, että Eino Leino on käyttänyt sitä. On sattunut ennenkin, että eka haku ei tuota tulosta mutta kun etsii uudestaan, johan löytyy.
97. mummu maalta28.6.2008 klo 02:11
Miksi ette ota huomioon suomen kieltä? Tulee ranskaa
saksaa ruottia. Kirjoittakaa mieluummin latinaa. Sitä minä aikoinaan luin. Sitten näitä englanninkielisiä sanontoja.
Koko ajan. Ottakaa huomioon vanhat ihmiset. Ja saksaa
silloin luettiin.
98. Henry28.6.2008 klo 02:26
Näitä lukiessa tulee vaikutelma, että kritiikki alkaa kasvaa. Se on oikeutettua ja tervetullutta.
99. mummu maalta28.6.2008 klo 02:37
Kiitos jos joku ymmärsi. Siis Henry.
100. katti28.6.2008 klo 08:33
HT
Totta haastoit, kuomaseni. Tein juuri pyhän päätöksen, että ennen kuin alan rönsyillä, katson kilttinä tyttönä ensin Nykäsestä.
101. Inkeri28.6.2008 klo 08:41
Tuo voimatekijä (harmaan osavaltion päällä) hämmentää. Siihen passaisi sotainen sana, mutta sitten toisesta pystyyn tuleva etunimi on kummallinen.
Jospa joku vähän auttaisi.
102. katti28.6.2008 klo 08:41
Ja nyt en usko tätä itsekään: sukunimen vokaalia vaihtamalla ylä-vasen loksahti kauniisti paikoilleen. Eniten kai hämäsi, kun ne esineet näyttivät minusta laseilta. Mutta tulipa kummallinen yhdyssana!

HT:
Mitä tuumit niistä etunimistä pystyyn vuoden 1938 tienoilla? Ja risteävätkö ne apurahojen kanssa? Joku oli sitä mieltä.
103. Seitenvitonen28.6.2008 klo 09:34
Keskialaoikealla: ssari. Mitä tarkoittaa?
mummu maalta: puhut asiaa.
Lexalle onnea! Ja tänään olisi aika muuttaa omakin nimimerkki,
mutta olkoon.
104. otv-a28.6.2008 klo 09:39
Seitenvitonen, vaatetusasiaa.
105. HT28.6.2008 klo 09:46
katti: noin minä eilen 21.57 ajattelin etunimistä:

"Jos 'rahallisia' on mitä järjen mukaan on, poikittainen 'etunimiä' on pikkuisen outo. Väestörekisteri ei tiedä yhtäkään eikä osunut silmään myöskään pienellä kuukeloinnilla".

Eli raha-apu siihen jää, olkoon etunimen kantajia olemassa tai ei. Parempi niin kuin lehmäfirma tai jokin outo merkkijono.
106. PP28.6.2008 klo 10:20
Seitenvitonen: Tarkoitit kai saari. Se on yleinen ristikoissa selityksellä 'Porvoon edustalla'.

Inkeri: Ratkaisusanoista ei saisi puhua oikeilla nimillä (harmaan .....)!
107. Jondalar28.6.2008 klo 10:41
Niin onkin, Bella, miellyttävämpi ristikko kuin viime viikolla. Täyttelin nautinnollisesti parvekkeella lintuja kuunnellen, välillä saunoen. Käkönen ei kukkunut. Vasen nurkka jäi yön yli. Sain senkin valmiiksi, Lean nimisiä taitaa olla muu kuin tuo tumma nainen, joka tanssi kuten liekit nuotion. Katsoin kauan pystysanaa ylänurkassa, näytti kuin kuvassa olisi tykki, joka tulittaa. Se on Saab. Kissa Seitsemässä veljeksessä on Matti, mutta toisen koiran nimi on kissan nimi. Hauska väärin muistaminen sattui, kun näin JOUTUI HUKKAAN. Tajusin mitä haetaan, satu jossa susi söi jonkun, sehän oli Lumikki, muistin heti paikalla. Olin vähällä kirjoittaa Lumikki, kun tajusin olevani väärässä sadussa. Ystävällinen metsästäjä halkaisi kirveellä suden mahan ja täytti sen kivillä. Se tuntui lapsena hyvältä teolta. Mutta on yhä yksi sana kesken. Mikä on herra 14.7.1918 nuolen päällä. Odottaa ratkaisun välähtämistä.
108. Seitenvitonen28.6.2008 klo 10:43
otv-a: Vihjeen reunasijainti ja isot ässät hämäsivät. Vinkkisi auttoi.
PP: Ratkaisuksi tuli etunimi.
109. pelaaja28.6.2008 klo 11:03
Jo osuivat alanurkan kissat kohdalleen, kun vaihdoin harmaan rivin viimeisen sanan (minulla siinä ollut ehkäisyväline ! sekoitti sukunimet ja uuninluukut-:)

Seitenvitonen: Onneksi olkoon !

inkeri: on kait se etunimi olemassa, tutummalla henkilöllä vain yhtä kirjainta pitempänä

Jondalar: minun ratkaisussani sen herran tai rouvan ratkaisussa 1. ja 2. sana vaihtaisivat mielellään paikkaa ja muutenkin kyseessä taitaa olla enemmän taltioitu pukeutuminen kuin henkilö
110. Jondalar28.6.2008 klo 11:23
Kiitos pelaaja! Silloin kun jokin sana on väärin, kokonaisuus mättää. Hyvä niin, älyää hakea virheen. Rotta ja karhu oli väärin, minulla oli avaravillaiset kun pitää olla tuuheavillaiset. Taitaa olla stadin slangia, jota inhoan, herran pusakassa. Frendi ja broidi ja systeri, mitä hienoa tuollaisessa kielessä on. Lexalla on nimipäivä, onnittelut!
111. TJV28.6.2008 klo 11:36
1. Nimivihjeitä oli runsaasti. Ainoastaan Erkki piti Uudesta
Tietosanakirjasta tarkistaa ja löytyi ensimmäiseksi arvatulla
piilokirjaimella. Norma täytyy päätellä tekijästään, mutta sen
verran outo ratkaisu on, että enemmän epäilen laatijan
virhettä. Kaikki nimet eivät ehkä olleet hallussa heti ensiksi,
mutta osa syntyi ympäristönsä ansiosta. Johanin mukaan
ottamista arvosteltiin edellä. Marsalkalla on kuitenkin aika
paljon ollut Suomea sivuavaa toimintaa, jota en lähde tässä
kertailemaan. Kaipolan askeettisesta merkonomista muistan
jotakin. Aika oli päässäni kymmenykselleen jopa, se oli silloin
merkittävämpi kuin yht'äkkiä enää arvaisikaan. Oli odotettava
vielä kolme vuotta Piippolan kansakoulunopettajan suurta
menestystä. (Olin todistamassa Töölössä).

Nimivihjeitä pohtiessa tulee toisinaan mieleen, millä ansioilla
ihminen halutaan mainita. Luulisin, ettei niitä tarvita lainkaan.
Kuuluisuus tavalla tai toisella hankittuna riittää, kunhan sana
passaa ristikkoon. Liian usein näemme, että sitäkään ei aina
tarvita. Pidän nimivihjeistä joka tapauksessa ja mielestäni
niitä kuuluu olla. Mukava niitä on pähkäillä ja tuovat mieleen
paljon jos jonkinlaisia asioita.

OTA SATA AARIA; vihjeeksi olisin mieluummin pannut
"vaappuva". JOUTUI HUKKAAN; hyvä vihje, valmistui aluksi
vain ympäristön avulla. 9-kirjaiminen vaakasana ylinnä
keskellä piti myös valmistua melko pitkälle ennen oivallusta.
Edellisen ristikon ratkaisun päällä vasemmanpuoleisessa
vaakasanassa on keskimmäisessä ruudussa pilkun näköinen
painojälki. (Kuin taannoin Pele´n yhteydessä, mutta ei
korkomerkki). Luulen, että ilmiselvä kirjainhan siihen vain
pitää panna ja kyse on vain painojäljestä.

Mielestäni kiva ristikko ja hyvä, ettei juhannusviikkoisen
veroinen kovis.

2. On urheilusta, tällä kertaa jalkapallosta, hyötyä niinkin,
että illalla tarjottiin keisariajan upeissa puitteissa Wienistä
loistava konsertti. Säiden herrakaan ei halunnut sitä pilata.
Kiitos kaikille osallisille siitäkin. Muuten myös Topi Lehtipuu
on levyttänyt Villazonin kanssa. Ensinmainittu taas vain ihan
sivumennen sanoen on syntynyt Kravattimiehen Brisbanessa.

3. Onnittelut Seitenvitoselle kutosen johdosta.

4. HT: Kun alkuviikosta olen jokivartta kolmisenkymmentä
kilometriä ylempänä, voisin keskiviikkona klo 13 tarjota kahvit.
Kaupungissa tulee varmasti muulloinkin käytyä, mutta voisin
olla polliisin vieressä silloin. Lyöt vain olalle ja sanot vaikka,
että tuleeko TJV maidon kanssa vai ilman. Jos valitset ensin
väärän sinipaitaisen, hän tuskin pahastuu. Mutta älä sille
kahvia tarjoa. Minä tarjoan sinulle.
112. PP28.6.2008 klo 11:49
Seitenvitonen: Olimme eri saaressa. SSari on etunimi ja tarkoittaa s+vaate.
113. Jondalar28.6.2008 klo 11:50
On hän kuitenkin "ei noussutkaan hän autostaan, silitti kissaansa vain helmassaan" tyttö. Onneksi kaikki kulut eivät liity sotaan.

Saako edelleen Letkunpuiston kioskilta kärkkäriä.
114. HT28.6.2008 klo 11:54
TJV: merkkaan kalenteriin. Törkeää hurjempi sade olisi este, muita ei tule mieleen.
115. TJV28.6.2008 klo 12:00
HT: Säät on varmistettu, parissakympissä mennään ja pouta.
toippa: Kiitos kannustuksesta.
116. katti28.6.2008 klo 12:01
Jondalar:

Slangista: en minäkään siihen kovin ihastunut ole, mutta sitä oppii, mitä ympärillä pienestä pitäen puhutaan. Minkäs teet.
117. HT28.6.2008 klo 12:04
Jondalar: saa näillä näkymin tämän vuoden loppuun, siitä nykyisestä Piccolo-grillistä.
118. Hemuli28.6.2008 klo 12:13
Haikailen vielä yön jälkeenkin viimeistä omituisuuttani, vaikka minua jo yritettiin auttaakin.
TARJOSIT JUOMAT, vanhan ristikon reunamalla? Vaakasanoja en pysty muokkaamaan, laskoksista ei voi olla vihjeen mukaan kyse, jos tyydyn nollaan, saan tulokseksi sanan, jota ei ole?
Onko tämä muille selvä?
119. otv-a28.6.2008 klo 12:24
Hemuli, voisiko se olla musiikkitermi, kuulostaa ihan sanalta.
120. jussi hoo28.6.2008 klo 12:24
APUA! Ihan alareunan 4 tyhjää ruutua joissa yläreunassa tummennus. Ei meinaa aueta. Muuten täynnä.
121. HT28.6.2008 klo 12:34
Hemuli: kai sinulla on haarukkatrukista tuleva vaakasana oikein (ja sitä myötä hakemasi sanan eka kirjain)?
122. Hemuli28.6.2008 klo 12:34
Oi kiitos, otv-a!
Minulla oli kuin olikin se toimelias vaakasana väärin, sopi mainiosti, kun hiukan katsoi sormien läpi (niinkuin täällä vaikkapa OTA SATA AARIA-kohdassa on pakko tehdä). Kun juomakohdan alkukirjain oli väärä, ei musiikki juolahtanut mieleen.

jussi hoo: Jos sinulla on muuten täynnä, voit asettua ansaittuun lepoon. Jätä silleen!
123. HT28.6.2008 klo 12:34
jussi hoo: kokeiles keikauttaa se homma pystyyn.
124. Hemuli28.6.2008 klo 12:37
HT,
en ehtinyt ennen ratkaisua lukea sinun kysymystäsi, mutta olet sinä sentään aika haka. Haistat avun tarpeessa olevien virheetkin!
125. Inkeri28.6.2008 klo 14:30
Pelaaja: HT:
Sori kun lipsautin vahingossa erään nimen. Ei kyllä vieläkään selvinnyt, että onko se VOIMATEKIJÄ sotainen vai jotakin muuta. Sotaisesta kun tulisi pystyyn kovin omituinen etunimi.
126. Owlie28.6.2008 klo 15:01
Keskivasemmalla JYRKIstä yksi ruutu alaspäin oleva vihje ETUNIMIÄ : kuvahausta löytyi ainakin yksi laulava ranskatar, joka sopii.

Kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota päiväykseen 26.7. 1978.
Näyttää olevan Suomen ajan mukaan otettu.

Onnittelut seitenkutoselle ja Lexalle!

Leikin viikonloppuna paakaria tuiretuisen juhlaa varten, joten en jouda seikkailemaan kanssanne enempää. Torillekaan en ehtinyt.
Voikaa kaikki hyvin!
127. Owlie28.6.2008 klo 15:11
ETUNIMIÄ: olisiko kuitenkin ....ranskalainen parempi kuin ranskatar. Soronoo.
128. pelaaja28.6.2008 klo 15:16
Inkeri: minulla on sotaisa, ei siihen muuta millään saa ja se nimi: nimihausta löytyi Suomesta 1 kpl, 2000-luvulla syntynyt, eli tosi harvinainen on. Ellei sitten jollakulla ole parempaa tietoa ?
129. aatra28.6.2008 klo 15:21
Jes! Yläosa ratkottu! Tulen taas täällä jälkijunassa ja olen hengessä mukana, vaikken kauheasti tänne ehdikään kirjoittaa. Taas on niin pitkä lista viestejä etten millään jaksa lukea läpi. Varmaankin hyviä vinkkejä sisältäisi, mutta koitetaan nyt omin avuin hetki etiäppäin...
130. katti28.6.2008 klo 15:25
Owlie
Tori oli paikoillaan tänään ja löytyi amppelikukkia, jotka juhannuksena olivat loppuneet.

Laulajattaren etunimen selittänee se, että on syntyisin algerialainen. Tai sitten ei! Taiteilijoilla on vapautensa. Googlella löytyy ranskalaisella haulla heti eka sivulta.
131. aatra28.6.2008 klo 16:23
Katti: taisit käydä tänään samalla torilla kuin minä. Hakaniemestä hain tuoreita vihanneksia viikonlopuksi. Kukkia ei nyt haaviin tarttunut, mutta aurinko paistoi kivasti.

Ristikko tuli juuri täyteen. Tämä oli viimeviikkoista paljon helpompi. Ainoa kummastuttava on tuo alarivin etunimen ja tumman viivan alue. Tuleeko viivan alle vielä kirjaimia, onko kyseessä yhdysvihje tms?
132. aatra28.6.2008 klo 16:26
Kun näyttäisivät jäävän mulla ihan tyhjäksi. Ovat ikään kuin rivin viimeisen ratkaisusanan kuvavihje, mutta aika kehnosti toteutettuna?
133. Pattikas28.6.2008 klo 16:39
Aatra: Luulen, että ne neljä ruutua jää tyhjäksi, sillä ne lienevän vihjeenä oik.puol. sanalle. Jos käännät lehteä 90 astetta, niin saat oik.puol sanan. Olenko oikeassa?
134. aatra28.6.2008 klo 16:47
Noin minäkin sen ajattelin. Olisi voinut mielestäni silti tummentaa enemmän viivoja, mutta taiteellinen silmänsä kullakin... Pääasia, että tuntuu ristikko olevan oikein täytetty.
135. Bella28.6.2008 klo 17:24

Onnea seitsenkutonen.
Samoin onnea Lexalle.
136. pelaaja28.6.2008 klo 17:32
Hei Bella,
ootko käynyt tuossa uudessa hs-chatissa ? Kävin ite just paasaamassa. Mun mielestäni se voisi joskus olla sillä lailla käyttökelpoinen, ettei sitä saisi tappaa het alkuunsa, vai mitä ? Mitä muut meinaavat ? Eki on ainakin nähnyt vaivaa.
137. anna h28.6.2008 klo 17:59
Kiitos avuista, vaihdoin +asteisen, mutta kyllä se takkivilla... jäi silti.
Inkeri ja muut: voimatekijä viittaa sotilaalliseen, ja se etunimi on outo mikä tulee oystyyn, niinkuin joku muukin jo totesi Suomen väestöreksiteristä1 löytyy. Mutta eihän erisnimien tarvi olla suomalaisia, viittaan nyt siihen -38- rivin alkupäässä olevaan, koska rahallisia on ilman muuta rahaan liittyvä, ei lehmiin. Ja Jukolan veljesten koira on parempi kissan nimenä.
Minusta alarivin 4 tyhjää ruutua paksunnetuin reunoin oli ihan hauska vihje. Samoin se hukkaan mennyt.
Lähden nyt sitten googlaamaan Erkkiä, sitten minun osaltani valmista. Hyvää saunaa kaikille illan saunojille!
138. lexa28.6.2008 klo 18:15
Kiitoksia vaan onnitteluista vaikkei tässä mitään erinomaisia ansioita olekaan..
139. katti28.6.2008 klo 19:52
anna h
Kummallista. Väestörekisteristä ei löydy yhtäkään tuollaista etunimeä.
140. Owlie28.6.2008 klo 20:07
katti 19:52
Puhutteko nyt samasta etunimestä? VOIMATEKIJÄn luona oleva ETUNIMI. Yksi löytyi väestörekisteristä, kuten aikaisemmin on jo todettu.
141. HT28.6.2008 klo 20:17
Owlie: "Kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota päiväykseen 26.7. 1978. Näyttää olevan Suomen ajan mukaan otettu."

Niinpähän näkyy. Vuorokauden vaihtumiseen tapahtumapaikalla on ollut aikaa vielä 13 minuuttia, jolloin Suomessa jo elettiin eri päivää. Taitaa olla kolmas kerta, kun Tapahtui-ristikossa päivämäärät vippaavat vastaavasta syystä. Eka jutussa oli kyse jenkkien satelliitista, toista en muista. Kirja Vuosisatamme kronikka, josta laatija nämä jutut selvästikin napsii, käyttää meikäläisiä päiväyksiä.
142. katti28.6.2008 klo 20:33
Owlie
Niin, se etunimi pystyyn, sibilanttilopulla. Tulos nolla.
143. Owlie28.6.2008 klo 20:37
katti 20:33
Tarkistaisitko KAUPAN HALPA OSASTO-vihjeen ratkaisusi!
144. katti28.6.2008 klo 20:39
Siinä ei mitään outoa. Etunimi alkaa idällä.
145. Owlie28.6.2008 klo 20:47
katti
Vain sen kirjaimen KAUPAN jne-vihjeestä, mikä risteää ETUNIMEN kanssa voisit tarkistaa. Olen ihan ulalla muuten. Alku on OK. Nimi heittää yhdellä kuuluisan ristikkonyrkkeilijän nimen kanssa.
146. katti28.6.2008 klo 20:58
Owlie
Kaupan halpaosastosta tulee tähän etunimeen toiseksi viimeinen kirjain. Puhun yksikkömuotoisesta etunimestä, joka pystyssä ja risteää voimatekijän kanssa.
147. Owlie28.6.2008 klo 21:04
katti
Yhdyssanan toinen osa ei ole shopin synonyymi.
148. katti28.6.2008 klo 21:12
Nyt ollaan samassa sanassa. Ei siis ollut boutique, vaan tosiaan yksi mies löytyy väestörekisteristä. Hyvä, kun tästä tuli puhe. Ihan tarkkoja kun ollaan, niin se ed. vaihtoehto ei todellakaan vastaa vihjettä!

Yksi tuhannesta varmaan tuon hoksaa.
149. TJV28.6.2008 klo 21:18
katti, Owlie: Vastaa vihje kuitenkin ratkaisusanaa. Sillä tämä
yksi ainoa nimenhaltija löytyy. Minä en sitä aluksi ennen
keskusteluanne tarkistanut, oli sen verran lähellä entistä
seiväsmiestä. Osasto-sanasta tähän tarvittava yhdyssanan
loppuosahan ei kai ole harvinainen. Joten promilleen en usko.
150. katti28.6.2008 klo 21:22
Promille tai prosentti. Jos etunimeä ajatellaan, useimmat varmaan ajattelevat sitä ristikoissa aika tavallista nimeä, ja rupeavat sekoilemaan hääkuvan kanssa, johon löytyy vaihtoehtoja.
151. jussi hoo28.6.2008 klo 21:29
Kiitos HT. Ristikko ihan ok, mutta senkaltaiset vihjeet kuin Norma, plarata ja ota sata aaria.
Yläreunan kolmanneksi suurin on minusta vasta neljänneksi suurin. Onko kukaan muu samaa mieltä?
152. HT28.6.2008 klo 21:36
jussi hoo: olen eri mieltä.
153. jussi hoo28.6.2008 klo 21:40
HT Olenko ihan väärillä jäljillä sarjan 5,20,50,? kanssa
154. Bella28.6.2008 klo 21:41
jussi hoo:
On mielestäni kolmas.
155. jussi hoo28.6.2008 klo 21:53
Nyt kummastuttaa. Mielestäni vas. yläreunan vaakasanat oikein ja kolmanneksi suurimpaan tulee sama vastaus kuin vas. reunan huntteihin. Missäköhän mättää kun ehdin jo olettaa saaneeni ristikon täyteen.
156. mari28.6.2008 klo 21:55
luin Owlien ja kattin keskustelua. en oikein ymmärtänyt.
Owlie sanoit ettei "kaupan halpa osasto"n yhdyssanan
toinen puoli ole shopin synonymi? (buiquen suomennos)?
mitä sinä siihen sanan loppuun sitten sait?
157. katti28.6.2008 klo 21:57
No, eihän se ole sama vastaus.
158. HT28.6.2008 klo 21:59
jussi hoo, mikähän tuossa on kolmanneksi suurin (etuviiva pois osoitteesta):

-http://www.ecb.int/bc/euro/banknotes/html/index.f i.html
159. katti28.6.2008 klo 22:03
Täällä tarvitaan todella nopeaa liipaisinsormea:) Kommenttini oli jussi hoolle (kuopukseni Jussi, synttäreitä vietän Inkerin-päivänä, minusta on kiva lipsua aiheesta ja edelleenkin, tarvittaessa suosia useampia "oikeita" vaihtoehtoja - viittaan ed. ristikon piilovokaaliin:)
160. HT28.6.2008 klo 22:03
mari: jos sinä olet pannut yhdyssanan loppuun putiikin synonyymin, "voimatekijä" mahtaa olla jotain kummallista.
161. mari28.6.2008 klo 22:11
minulla on siinä "pyssyvoima"
162. jussi hoo28.6.2008 klo 22:14
Katti: Eikun mietintämyssy päähän.Kysymykseesi: kun laitat vanhan seiväsmiehen paikalleen niin halpaosastokin ratkeaa siinä samalla.
163. katti28.6.2008 klo 22:19
jussi hoo

Etunimeltään kuopukseni kaima: seiväsmiehellä oli tuplavokaali.
164. katti28.6.2008 klo 22:24
jussi hoo:

Aika kummallista. Aikoinaan seurasin näitä urheiluotteluita, joissa tämä tyyppi hyppäsi. Yhtäkään kertaa ei tullut mieleen, että hänen etunimessään saattaisi olla jotain kummallista tai että se olisi harvinainen.

Mistä ihmeestä tämä nimi on kotoisin? Siis mistä kielestä? Kysyy nyt tämä aikuinen katti.
165. mari28.6.2008 klo 22:27
mitä muuten "kaupan halpaosastolla" on tekemistä
"voimatekijä"n kanssa HT?
166. mari28.6.2008 klo 22:30
"kaupan halpaosasto" on korjattu. yhdellä kirjaimella.
kiitos katti.
167. katti28.6.2008 klo 22:34
mari:
kiitokset jakautuvat monelle persoonalle. olin hakoteillä.
168. katti28.6.2008 klo 22:40
jussi hoo:

Tulee tällaista pikakivääritekstiä. Suvussa ei ole näitä seiväshyppääjiä, vaan meidän Jussi on purjelentäjä ym. ym. Valitettavasti vain kaikki Jussit saavat alkulähtöisesti sydämeni sulamaan. Sorry Harry!
169. HT28.6.2008 klo 22:41
mari: yhteistä on yhteinen poikkisana, se pystyyn tuleva. Sen toinen kirjain on "kaupan halpaosaston" toiseksi viimeinen kirjain ja viimeinen kirjain "voimatekijän" toinen kirjain. Eli jos panit halpaosaston jälkiosaksi putiikin synonyymin, joko pystyyn tuleva etunimi tai voimatekijä oli ties mitä merkillistä. No, asia näyttää tulleen kuntoon ja hyvä niin.
170. mari28.6.2008 klo 22:42
niin olin minäkin. ihmettelin sitä ensin ollutta etunimeä.
171. Owlie28.6.2008 klo 22:42
katti 21:12
Tchin-tchin! Salut! Sen kunniaksi! Reunahuomautuksena:
eipä tuota ETUNIMEÄ kansainvälisillä sivuillakaan viljalti viljelty etunimenä. Siirrän sen Lys Assia-osastoon vastaisen varalle.

mari 21:55
HT on jo varmaan opastanut sinut jäljille tätä kirjoittaessani.

TJV 21:18
Minulta menee 9/10 noista sinun urheilutiedoistasi yli hilseen. Seiväsmiehen sain kaivettua muististani. Harrastin aikanani kilpaurheilua ja jokunen lätkäkin siitä on muistona. Laatijan urheilijavihjeet aiheuttavat ankaraa kuukelointia.

Siirryn nyt kuorrutusosastoon. Toivottavasti lopputulos ei ole yhtä hauska kuin YRITYS- ja ANDERSEN-vihjeiden välissä oleva sössö.
172. pekka28.6.2008 klo 22:44
Kannattaisi hakea pörssiin töihin tuolla innolla, mikä teillä on meneillään.
173. HT28.6.2008 klo 22:59
katti: "Mistä ihmeestä tämä nimi on kotoisin? Siis mistä kielestä?"

Isosti vetoa, että se kuuluu samaan ryhmään kuin 9.4. nimet. Eli Vanha testamentti olisi lähtökohta, ja alkuperäisen nimen suomennos vähän vaihtelee lähteestä riippuen.
174. TJV28.6.2008 klo 23:10
Owlie: Niin. Tällainen minä olen, en voi toisempi olla. Ovat
kyllä rehellisesti sanottuna urheilutietoni parhaimmillaan
kauan sitten lopettaneista. Tässähän vain pääasiassa yritän
vihjeitä heitellä. Tulisi edes kuutamo, että voitais siirtyä
runopuolelle. Ostin muuten viikolla Pena Saarikosken kaikki
runot SK:sta, melkein 600 s.
175. katti28.6.2008 klo 23:28
HT
Tarkoittaisi suomennettuna mitä? On kyllä nimi, josta en äänteellisesti lainkaan pidä, toisin kuin monet muut. Makuasioita!
176. mari28.6.2008 klo 23:34
kiitos Owlie että herätit uteliaisuuden kun sanoit ettei
tule putiikkia ja HT se "pyssyvoima" oli koko ajan.
jostain luin että tulee erikoinen nimi ja että on vaan yksi
olemassa. yhden kirjaimen korjauksella tuli parempi
nimi ja kiitos siitä.
177. HT28.6.2008 klo 23:48
katti: jääköön netti penkomatta, mutta englantilainen kirja kääntää "Jehovah (is) God", Pikku Jättiläinen "Jumala on pelastus" ja Valittujen Palojen Kodin vuosikalenteri "Jahve on Jumalani".
178. mummu maalta29.6.2008 klo 00:18
Minkähän takia en ymmärrä suurinta osaa kirjoituksistanne?
Olen ehkä jo liian iäkäs. Ristikot ovat täyttyneet kyllä,
mutta, jotenkin ennen ymmärsin vastauksia täällä paremmin.
Taitaa jo tulla uusi polvi tännekin. Se on hyvä kuitenkin.
Niinhän se elämässä pitääkin olla. Olen huono uninen ja
siksi lueskelen täällä öisin. Tuntuu kuin teillä olisi oma
sisäpiirin kieli tullut tänne. Kaikkea hyvää kuitenkin.
179. kalervo29.6.2008 klo 00:44
olen vähän samaa mieltä kun mummu maalta. terveiset
mummulle. näppäryytenne on hieno asia. kuitenkin
pitäisi ottaa myös lukijat huomioon, eikä vain ne jotka
kirjoittelevat ja ne jotka kyselevät täällä. joku sanoo ettei
sellaista nimeä ole kun niin ja niin monta maalimassa tai
jotain muuta vastavaa. kukaan ei sano missä kohdin
valtavaa ristikkoa ollaan. nimiä on kuitenkin ristikossa
tosi paljon. hyvää yötä puolestani.
180. ???29.6.2008 klo 01:00
eipä tule vanhemmille vastauksia.
181. Henry29.6.2008 klo 02:56
Olen varma siitä että Aulis osaisi laatia huippuhyviä ristikoita. 90-luvulla kysyin häneltä, miksi hän laittaa ristikoihin kuntien vaakunoita ja ja epäselviä karttakuvia, vaikka ratkojat ovat niitä vastustaneet. Vastaus oli puistattava: jos hän noita muuttaisi hänen pitäisi laskeutua ratkojien tasolle.
182. X29.6.2008 klo 07:49
Voisikohan kysymyksiä ja vihjeitä selventää jos mainittaisiin monesko rivi tai sarake on kyseessä.
183. ---29.6.2008 klo 08:31
tämä "tapaus" taas hereillä koko yön!

??? 29.6.2008 klo 01:00
X 29.6.2008 klo 07:49

taitaa yököttää?
184. Jondalar29.6.2008 klo 10:30
Olipa pahasti sanottu, 'pitäisi laskeutua ratkojien tasolle'. On rumaa kuvitella itsensä Jumalaksi, joka katsoo rahvasta ylhäältä päin. Nöyryys on kaiken viisauden alku.
185. Jondalar29.6.2008 klo 10:41
Niinkin tutunoloinen kuin nimi Ylva, nimihaulla osui vain yksi.
186. Juho29.6.2008 klo 11:22
Onhan jäänyt vielä pari ex-juttua selvittämättä:
Mistä voisi tarkistaa arum, ex -jumalan ja alku ex- veikon? Näistäkin riittäisi
viimeinen kirjain ja toiseksi viimeinen jälkimmäisestä.
187. TJV29.6.2008 klo 11:29
Jondalar: Sanotaan varmuuden vuoksi, että tämä nimi ei
esiinny ristikossa. Kun ihmetytti, löysin 255 Ylvaa VRK:n
etunimihaulla.
188. TJV29.6.2008 klo 11:38
Juho: ARUM-vihjeestä ex-jumala syntyy. Se sana on taattua
ristikkokamaa. Arum on vaikea selittää liikaa paljastamatta.
Se ei ainakaan ole jumala. Jotenkin tavallista Aulista.

ALKU EX-VEIKON pitää ajatella ensimmäisen kirjaimen kautta.
Simulla on nähtävästi keksimättä -ALIA. Ex-Veikko oli
musiikkipuolella.
189. Juho29.6.2008 klo 12:01
TJV. tattista vaan. Idästähän valo taas tuli siihen pohjasakkaankin, veikonkin ymmärrän nyt, kun tukilisäjenkan säveltäjän muistan.
190. Jukkis29.6.2008 klo 12:02
Arvoisa Jondalar. Jos henkilö H muistelee henkilön A joskus toistakymmentä vuotta sitten sanoneen jotain, niin minusta on hiukka uhkarohkeaa mennä tekemään kovin syvällistä analyysiä henkilöstä A ja hänen jumaluuskuvitelmistaan ja nöyryydestään tai sen puutteesta.

Ainakin kannattaa ensin miettiä näitä:
- Onko henkilö A tosiaan sanonut sanatarkasti noin?
- Jos henkilö A on noin tai suunnilleen noin sanonut, mitä muuta hän on samassa yhteydessä sanonut?
- Mitä henkilö A on todellisuudessa tarkoittanut ehkä sanoessaan jotain henkilön H väittämän kaltaista kaiken muun sanomisensa ohessa?
- Mikä on henkilön H luotettavuus hänen kertoillessaan ja tulkitessaan muiden sanomisia. Tätä asiaa voi puntaroida esim. lueskelemalla tämä keskustelupakan säikeitä 3772 ja 4057.
191. katti29.6.2008 klo 12:25
Hei! Alkoi kiinnostaa tuo ex-Veikko. Voisiko joku vinkata, mistäpäin ristikkoa se löytyy, kun ei satu silmiini!
192. Juho29.6.2008 klo 12:30
katti, katso tuonne itä - itä-kaakkoiskulmaan päin.
193. katti29.6.2008 klo 12:37
Juho:
Kiitos! Mielenkiintoista, mutta se puuttuu mun ristikosta:) Antaa sit olla.
194. katti29.6.2008 klo 12:38
Takaisin! Löytyi nyt kuiteskin. Anteeksi häiriö.
195. Bella29.6.2008 klo 12:51
Jukkis:

Olen lukenut tuon saman kauan sitten.
Sama varmasti mihin viittasit kirjoituksessasi.
Muistaakseni se oli H n viimeinen kerta, kun hän
tapasi A n.

Jondalar:
Suosittelen minäkin, että kävisit lukemassa.
Samaa suosittelen muillekkin.
196. Bella29.6.2008 klo 13:05
Kävin läpi tätä ristikkoa ennen postittamista.

Kysynkin nyt:
PLARATA tuliko teille vastauksesta patteri mieleen?
PLUSASTEISSA tuliko mieleen makiapina?
197. Hemuli29.6.2008 klo 13:21
Bella, eka kysymys: Jep.
Tokaa en nyt ihan muista enkä löydä, mutta muistaakseni tässäkin ristikossa plusasteinen oli niin kuin se yksi limppu. Tätä älä ota todesta, jos ei sovi!
198. TJV29.6.2008 klo 13:24
Bella: Patterit kyllä, makiapinatkin käy, tarkistin. Muuten,
yleisesti (suoraan kysymykseesi liittymättä), mieleen tulee
ristikonratkonnassa vaikka mitä.

Itse kirjoittelen vasta edellistä puhtaaksi.
199. Bella29.6.2008 klo 13:40
Hemuli ja TJV:
Kiitos teille varmistuksista.
Tuonnimisestä limpusta en ole koskaan
kuullut.
Missäpäin Suomea mennään?
200. Hemuli29.6.2008 klo 14:12
Bella:
Lyhyvä suame ihmissi olla! Ja se limppu o semmost makkia. Mut en ol viäläkkä viss, olik just tämä ristiko lämpöne tua limpu alkuosa, ko en löyd sitä mistä!
201. Bella29.6.2008 klo 15:24
Hemuli:
Kuitenkin varmaan plussan puolella. Kiitos
Kaikki kävin läpi ja kopiot otin.
Ainoa jolle en löytänyt kunnon
vastausta oli nimi EVA.
Arvaatte varmaan minkä sukunimen
ensiksi kirjoitin?
Kyllä kannattaa aina tarkastaa,
sillä löysin yhden huolimattomuusvirheen.
Tuli korjattua.
202. Bella29.6.2008 klo 15:26
Lähti lentoon.
Piti kysyä löysikö joku teistä EVA sta
tietoa?
203. marjuko29.6.2008 klo 15:54
Bella:
Missä sulla se EVA siellä on kun en millään löydä?
Minähän yleensä toimin ensin ja ajattelen sitten (?).
204. pekka29.6.2008 klo 15:57
A tekee laatimuksensa vain näille 30:lle täällä sivulla chattaavalle ja "terveisiä mummolle" lähettäville.
SE ON TAIVAHANTOSI...
205. TJV29.6.2008 klo 16:20
Bella: EVAa en löydä. Tarkoitatkohan 1928:n harmaan päällä
vasemmalta 7:ssä ruudussa olevaa uuskaunolla kirjoitettua
Eno-vihjettä?
206. marjuko29.6.2008 klo 16:24
Nyt on pyykki pesty ja lakana kauniisti - höh - kirjailtu.
Pisimpään harmitti Man-saaren sana, joka ei sattunut silmään googlestakaan. Lopulta raahasin noin 100 kiloa painavan The Times Atlas of the Worldin keittiön pöydälle ja sieltähän se suurennuslasilla löytyi.

Samalla selvisi tämä plarata sana, jota ei mistään lähdeteoksesta löytynyt muussa merkityksessä kuin pattereihin liittyvässä.

Muutama sievä harhautushan tässä oli, mutta ne olemme ansainneet. Henkilökohtaisesti nautin parin kolmen päivän pätkätyöstä.
207. Bella29.6.2008 klo 16:41
TJV:
Enoko siinä lukee.
EVA nimeksi olen lukenut.
Kiitos tuhannesti TJV.
208. Bella29.6.2008 klo 16:48
TJV:
Heti löytyi.
Nyt ei vaivaa sekään.
marjuko:
Anteeksi harhautukseni.
Patterijuttua en ole myöskään löytänyt.
209. marjuko29.6.2008 klo 16:57
Bella:
En toki tarkoittanut sinua harhautuksella vaan ihan ristikon sisältöä!

Mitähän tarkoitat patterijutulla? Plarata-sanaako? Sitä en kyllä minäkään ole löytänyt mistään, se vain tuli tuon Man-saaren vastaussanan yhteydessä. Näyttää siltä, että selaamisessa jotain tapahtuu lehtien välissä.

En tiedä, auttoiko tämä yhtään.
210. Hemuli29.6.2008 klo 17:39
Pekka:
Olen ihka uusi sivulla; löysin sen sattumalta joku aika sitten. Hesarin ristikoita olen ennenkin silloin tällöin joutessani ratkoillut. Läheskään aina en ole loppuun asti onnistunut, kun en ole kovin tarkka enkä - harmi kyllä - kai kovin hoksaavainenkan.
Mutta tuo väitteesi, että ristikoita laadittaisiin vain näitä kolmeakymmentä varten, on mielestäni ala-arvoinen. Tuttavapiirissäni on useita minua fiksumpia henkilöitä, jotka ratkovat näitä, eikä yksikään heistä ole kuullutkaan tästä sivusta.
No, en tietysti tiedä, onko ristikot laadittu heitäkään varten, mutta meille kaikille niistä on ainakin ollut aika lailla iloa.
Mistä siis keljuilu?
211. pelaaja29.6.2008 klo 17:42
plarata: ainakin kopiokoneen ja tulostimen papereille sitä tehdään, etteivät tartu toisiinsa ja tuki paikkoja. Että sillä lailla sanana tuttu vaikkei sitä teoksista näytäkään löytyvän.

Pekka (15.57): sinulla on kirjoitusvirhe. Tarkoitit varmaan 'vain meille', sinähän olet mukana
212. pelaaja29.6.2008 klo 17:47
Hemuli: Pekka käy aina aika ajoin täällä keljuilemassa. Samoin kuin Henry H. mollaamassa Aulista. On kai niitä pari muutakin. Mut ei välitetä niist.
213. mummo maalta29.6.2008 klo 17:55

En ole pariin viikkoon kirjoittanut tänne ja nyt huomasin, että nimimerkkini "Mummo maalta" oli melkein viety minulta. Eihän minulla siihen ole mitään copy rightia ja onhan yhden kirjaimen ero. Terveiset vaan mummulle maalta !
Tämä viimeinen on helpompi kuin edellinen. Ihan niskat meni sijoiltaan yrittäessäni käännellä lauseita. Paljon on tyhjää molemmissa.
Kiva kun meitä on monenikäisiä! 40-luvun Andersenit ja taide-Andersonit on meille vanhoille tuttuja. Lasten lasten kanssa on tullut tutuksi sekin ruoka, joka ristikossa näytti lankasotkulta. Kaidetta on muuallakin kuin porraspielessä.
Terkkuja nuoremmille melkein seitenseitoselta.
214. marjuko29.6.2008 klo 18:17
Ainoa, joka vielä hiertää, on vihje ETUNIMIÄ v. 1938 harmaan rivin 6.sta ruudusta. Se risteää RAHALLISTEN kanssa, joka tulisi oikein, jos etunimi löytyisi esim. Väestörekisterikeskuksesta. Mutta kun löytyi 0 kpl.
215. HT29.6.2008 klo 18:17
pelaaja: plaraamisen ratkaisusanaa ei näy myöskään printterieni käyttöohjeissa: vanhemman laserin manuaalissa puhutaan tuulettamisesta, uudempi ei esitä kirjallista neuvoa, mutta muistaakseni manuaalirompulla näytetään havainnollisesti, miten miekkonen toimii ennen nipun survomista paikalleen. Arvelen kyllä, että on sana tullut vastaan tässä uudessakin merkityksessä ja jäänyt takaraivoon, koskapa muljahti niin kivuttomasti paikalleen.

Saksa voittaa.
216. Jondalar29.6.2008 klo 18:37
Siis minua pidetään syyllisenä siihen mitä Henry sanoi. Minäpä lopetan tällä foorumilla vierailut tähän. Oli hauskaa niin kauan kuin sitä kesti.
217. HT29.6.2008 klo 18:45
Jondalar: ei osu minun silmääni viestiä, jossa sinua olisi syyllistetty.
218. apua29.6.2008 klo 18:50
Marjuko:
Etunimi on ulkomainen, eikä tosiaankaan ole väestörekisterikeskuksen listoilla. Googlen henkilöhausta kyllä löytyy tämä naisnimi, ensimmäiseltä sivulta. Samalla vahvistuu se "rahallinenkin", jos vielä oli epäselvä.
219. pelaaja29.6.2008 klo 18:56
Jondalar: ei löytynyt syyllistämistä täältä. Varmaan Jukkis vain halusi kertoa taustoja, etteivät ne, jotka eivät ko. Henrystä tiedä, lankea turhaan ansaan. Henry osaa heitellä.
Rauhoitu ja tuu takasi.
220. HT29.6.2008 klo 19:00
apua: henkilöhaulla tarkoitat varmaan kuvahakua, ja nyt jälkeenpäin vähän nolostuttaa, etten hoksannut käyttää sitä ennen kuin rupesin täällä marmattamaan, että nimeä ei löydy mistään.
221. Bella29.6.2008 klo 19:04
marjuko:
Minä se siinä sotkin kun luulin koko ajan,
että kaunolla kirjoitettu EVA olikin ENO.
ja minäkään en ole löytänyt PLARATA
sanalle sitä mikä sitten tuli, eli se patterijuttu.
Minullekin tuli se erikoinen etunimi,
mutta RAHALLISIA liittyy stipendiin.
222. apua29.6.2008 klo 19:06
HT: anteeksi lipsahdus, kuvahakua tietty tarkoitin.
223. Pattikas29.6.2008 klo 19:08
Olen Pattikas enkä mikään patikas, kuten joku ylempänä ehdotti tai kirjoitti. Nimimerkkini johtuu lapsenlapseni kolmen etunimen aluista.
Olipa tosiaan kummallisia etunimiä. Yhden vihjeen panisin kokonaan uusiksi. Vaikkapa: Edes SMP:n puoluesihteeri Eino Poutiaisella. Mitä mieltä olette?
Mielestäni laatija aivan turhaan ärsyttää ratkojia epäselvillä bookstaaveilla ja kuvilla. Ihmekös tou, jos eno luetaan evaksi. Kyllä sitten ainakin pudotaan veneestä - vai oliko se kärryiltä?
224. Bella29.6.2008 klo 19:16

Ystäväni Jondalar:
Usko mitä HT kirjoitti, sekä
pelaaja.
Sinua johdettiin harhaan.
Samalla tavalla olisin reagoinut itsekin,
mutta jo kauan aikaa sitten olin lukenut
Jukkiksen mainitseman sivuston pitkän
version.
Siitä tulee aivan eri kuvaus,
kuin Herra H lyhennelmä.

Tule hyvä ystävä takaisin.
225. Hillevi29.6.2008 klo 19:18
Enoksi minäkin sitä luulin.Mitähän siihen tuli.On näköjään kadonnut.Löytyi kuin löytyikin.Jämähdin ihan triviaaliin kohtaan, kaakossa olevaan `juokseva jne.´, mutta selkisihän se siitä.Nyt oli siisti ristikko, Bella.
226. HT29.6.2008 klo 19:18
Pattikas: minä olen se konna, joka esitti nimestäsi myös yhden ännän version. Kun kerran viestin alussa luki

Lähettäjä: Patikas 27.6.2008 klo 23:08

niin panin vastaanottajaksi kyllä Pattikas, mutta sulkuihin ja lainausmerkkeihin myös sen ylempänä näkyvän.

Poutiaisjuttuun en ota kantaa kun en oivalla, mihin viittaat. Moitteisiisi oudoista etunimistä yhdyn, mutta kerrankos sellaisia näissä ristikoissa näkee, niin että ainakin minä alan olla jo turtunut.
227. HT29.6.2008 klo 19:19
Jaha, taas höpsin. Ei yhden ännän vaan yhden t:n version.
228. marjuko29.6.2008 klo 19:23
apua:
Kiitos, kuvahausta tosiaan löysin, kiva kun varmistui, sillä se rahallinen oli mulle kyllä tuttu sana.
229. Bella29.6.2008 klo 19:23
pattikas:
Sama sukunimi minulla kyllä oli.
Ilmankos ei löytynyt EVA nimellä.
ENO nimellä löytyi ja pitkä löytyikin.
Arvaa kirjoitinko kättelyssä Braun,
kunnes muun täytön yhteydessä
jouduin muuttamaan kahta kirjainta.
230. Bella29.6.2008 klo 19:30
Hei Hillevi:
Tosi siisti, eikä liikaa painomustetta.
ENO se oikea onkin.
Minä luin huolimattomasti ja
luulin sen olevan Eva.
Mukava kuulla sinusta jälleen.
231. Hillevi29.6.2008 klo 19:37
Olen tässä nyt rinta rottingilla, kun kerrankin sain kunnialla tehdyksi, apuja kyllä tarvittiin.Mitä se Jondalar siellä haastaa? Älä ihmeessä mihinkään katoa, onhan se Luolakarhun klaanikin. Muuten, pikkuisen postimerkkirahaa tuli juhannusviikolla.
232. apua29.6.2008 klo 19:54
HT:
Joskus tulee lapsuksia, ne vain maustavat. Einar Englundkin piti höyryradiossa esitelmän Jean Sibeliuksesta, ja lopetti sen toteamalla, että Sibelius oli säveltäjä isolla T:llä.
233. Bella29.6.2008 klo 19:55
Onneksi olkoo Hillevi.
On se vaan niin mukava saada
sitä postimerkkirahaa.
234. pelaaja29.6.2008 klo 20:04
Hillevi, onneksi olkoon ! Minä sitten vaan kärvennyn täällä kateuden tulessa, koska kohtalon mielestä minulla ei ole asiaa palkintopallille. Viimekertainen postimerkkiraha ja nimitys galleriassa oli vuoden 2004 lopulla. Olen tilastollinen epätodennäköisyys.
235. Vili29.6.2008 klo 20:26
Ristikko olisi muuten täynnä, vaan olen aprikoinut yhtä sanaa, jasen piilokirjainta. Lauseen 29.7. 1928 yläpuolelta löytyy vihje "yksi" Laittaisiko siihen "herran vuonna" vai vokaalilla "tämän kerran." jälkimmäisessä tapauksessa tuntuu kuin yksi vokaali vielä puuttuisi?
236. Seitenvitonen29.6.2008 klo 20:37
Vili: vokaali puuttuu, saat ilmaiseksi.
Kiitos kaikille onnitteluista! Olette mukavia!
Jos sopii, jatkan vielä tällä nimimerkillä. mummolle/mummulle terveisiä.
237. Pattikas29.6.2008 klo 20:40
HT: Sorry, SE oli lyöntivirhe. Vili: Siihen yksi tulee sana, joka on myös naisen nimi. Vielä: Kun kirjantekijää moitittiin useista painovirheistä, hän esipuheessaan vakuutti, että
kirjan teksti on tarkastettu niin moneen kertaan, ettei siinä ole yhtään panovirhettä!
Eino P:llä d:n tilalla oli useimmiten t.
238. TJV29.6.2008 klo 21:03
Seitenvitonen: Tasavitosilla voit pitää nimimerkkisi vielä neljä
vuotta (jos niin haluat), sitten kannattaa ainakin jo vaihtaa.

Vili: Taipumaton adjektiivi, harvinainen, runokielinen, sanoo
Nykänen yhdestäsi vokaalilla.

Pattikas: Sympaattinen Poutiainen kumminkin sanoi, että
tämä on hyvä mobeti. Hän kyllä autoili myös, olen nähnyt.
239. Bella29.6.2008 klo 22:20
Espanja teki maalin!
En ole uskaltanut katsoa, mutta kuulin
tänne toiseen huoneeseen.
240. toippa29.6.2008 klo 23:08
Bella
niin teki! Palaan kohta kun tärinältä kerkiin!
241. Bella29.6.2008 klo 23:37

Toippa:
Espanjan voitto!
242. toippa29.6.2008 klo 23:39
eläpä muuta virka! sydän laulaa! palaan kohta
243. marjuko29.6.2008 klo 23:46
E viva Espana y Torres!!!!!
244. Bella30.6.2008 klo 00:26
Pitääkö paikkansa, ettei Espanja ole voittanut
neläänkymmeneenneljään vuoteen EM
mestaruutta?
245. toippa30.6.2008 klo 00:31
pitää ja sehän sen tekee niin HILARIOUS!!!!
246. toippa30.6.2008 klo 00:36
hahaaa tää on niin ihanaa¨
että sitä ei tiedä edes jumalanpalvelijat!
kuka sanoikaan
että voitto menee etelään
sitä toivoin, en enempää

Viva la Espania! Viva la futbol! Nyt taas elämä hymyilee. Samoin pallo!
247. Bella30.6.2008 klo 00:39
toippa:
Uskalsin katsoa 4 viimeistä minuuttia ja
kyllä jännitti.
Hieno saavutus noin pitkän ajan
jälkeen.
Toivottavasti saat unta tänä yönä.

Hyvää yötä kaikki.
248. toippa30.6.2008 klo 04:56
1) Tämä sanoma karkasi KAKSI kertaa taivaisiin lähettämisvaiheessa! Haloo ylläpito - asiakas kutsuu!
2) No nyt ymmärrän, että kaikki nähtävästi johtuu siitä, ettei näin pitkiä tekstejä voi lähettää tälle saitille, joten pilpon viestini kahteen osaan!

OSA YKSI:


Terve armoitetut!

Terve TJV, terve Bella, terve HT ja terve kaikki, kaikki muut!

Hahaa! Näytettinpäs niille narisijoille, että kyllä tällä osataan olla tuppisuina, kunhan sellainen iili löytyy tai kun ruvetaan tilastoilla veetuilemaan.

Ette kai te - TJV ja Bella - sen vuoksi vaienneet seurakunnassa, että edesmennyt tilasto näyttää liian monta käyntikertaa? Älkäätte antako niiden lannista! Te olette tämän saitin keskustelijoita parhaasta päästä!

Siis kauniita terveisiä saaresta! Aah - ihanaisen luonnon sylistä. Piti viettämän rauhallinen viikonloppu, vaan eipäs: kesän ainoa nuorison rokkikonsertti räimäsi naapurissa. Vaan onneksi oli vastaavasti metsäkirkon rauhallinen retriitti synninpäästöineen aivan nurkan takana ja raparperimehua päälle! Molemmissa tuli käytyä.

Nyt taas sitten totisesti lakanan parissa ja melkein ainoina matka-apuina Raamattu ja google!
No - alkuavut tietty sain säikeen yläpäästä - kiitos!

Eli itse asiaan. RIemusta repeämäisilläni olin aivan alakantin etunimestä eteenpäin. Ensiksi tuntui täysin mahdottomalta tuollainen etunimi - 17 kirjainta - ei edes Nebukadnesar olisi pärjännyt moiselle! Vaan sitten kävi taas se kuuluisa väläys ja nauratti!
Aivan haltioitunutta, ennenkuulumattoman ristikko-innovatiivista ajattelua! Siis huippuhauskaa leikittelyä sekä sanoilla että tilalla! Että ABC - katti kävelee....taivas vain näkyy olevan kattona kekseliäisyydellä! Tällasista minä tykkään!

Ja sitten kaiken hehkutuksen jälkeen tulee myös se negaatio-kritiikki!

Täysin samaa mieltä - oliko se nyt HT;n kanssa siitä, että vasen/ylänurkan toinen vaakasana - "kolme sakkalaatikkoa" - on kyllä niin tönkkösuolattua suomea, että hum-daa-hum! Vaan eipä siinä vielä pahin!
Siitä samaa laitaa alas, niin mennään ihan persialaiselle torille! - toi jätkän " takki-iho-otos" ei ole edes armasta äidinkieltämme! Eli siis miten meidän jatkossa täytyy suhtautua tällaiseen metelisoppasekaan. Seuraavaksi sanat voivat olla vaikka urgundin kieltä ja meidän tarttee vain tajuta juju? Ei persettirallaa! Tässä on tullut laatijalle noutaja!

Lähes aivan yhtä kaukaa haettu on tämä risteävä "tiheäturkkiset". Onkohan kaljurottia olemassa?

No entäs sitten tämä yhä alempi/vasen donkey-business??? Se on kyllä niin monkey-business, ettei tiedä itkeäkö vai nauraa? Olen kyllä nähnyt karkkeja niin myytävän, mutta että elikoitakin? Vaikea edes hymyillä!

Ja lievästi oikea/ala "tietämättömien mysteeri" osoittaa taas laatijan ennakkoluuloja (viitaten siihen ed.ristikon vaimoihmisen voimakkuuteen!). Miten niin tietämättömien?
Olen suhteellisen hyvinkehittynyt, normaalinoloinen, juuri synninpäästön saanut, suomen kansalainen ja jotakin vielä tietäväinenkin ja silti SE on minulla yhtä mysteeri, tai ehkä veilä enemmän!
Eihän tietämätön edes tiedä, ettei se tiedä? ja kuka meistä loppujen lopuksi tietää? Ei ole kukaan tullut kertomaan?

Entäs sitten Eesaun sukupuu. Eipä ole ennen tullut tankattua sitä Mooseksen kohtaa yhtä hartaasti, kuni nyt. Aivan on pää kierteellä kaikista vaimon veljenpojista! (Niin monta morsiantakin, että hirvittää.) Että siis mikä se nyt olikaan se Eesaun pojanpojan isoisän nimi?
On se hyvä, että meillä on näitä Ison kirjan tuntijoitakin joukossamme! Olkohan se Bella - kiitos!
249. toippa30.6.2008 klo 04:59
OSA KAKSI

Ja sitten niihin avunhuutoihin - tack!

1) ylä/keski paikassa "John" ja ukko "suu selällään" - Mikä mahtaa olla se viimeinen vokaali, joka tukkis sen ukon suun ja toisaalta - onko se "yksi" sama kuin eKr:sen eka? Vai missä mennään?

2) samaa tasoa ihan vasempaan, niin huntit on aivan tuttu sana nuoruudesta, vaan tämä versio näyttää olevan vähän viturallaan siitä?

3) ed. alaspäin samaa pirtaa "Jyrkin" jälkeen kysytään "etunimiä", joita ei tiedä edes jumalanpalvelijatkaan! Ellei se nyt ole joku aasialainen designeri? Tai mahtaako jopa olla vain ja ainoastaan tavaramerkki häätyykeille?

4) lievästi oikea/ala niiden "tietämättmien mysteerin" vieressä kysytään "meheviä"? Enpäs tiennyt, että nämmösiäkin runsaita on. Siis viitanneeko yhtä taivaalliseen juomaan kuni Laphroig?

5) Entäs sitten tämä riivatun "rive" vasen/ala. Mikäs mahtaa olla tilkkeeksi se konsonantti? En ole tollasta taloa rakentanutkaan! Met panimma sammalta hirsien väliin täytteksi, eikä räävitty yhtään villoja. Vaan niinpä se savusauna sitten paloikin talvipakkasilla lämmitettynä!

6) ja kaikkein mysteerisin paikka itämaan tietäjillekin on tämä lievästi vasen/ala "Sirenin" ristiäisjuhla??? Mahtaa olla pappi ollut sormi suussa, kuni on tollasen nimen tuulesta temmannut pojalle/tytölle?, sillä "vaareista" ei puutu kuin yksi vokaali ja sillä ei kyllä pitkälle pelata! Auttakee! Eihän lapsia voi nimetä ihan miten sattuu - tai sit sattuu!

Elikkä tämmöstä tällä kertaa...

AAAAAAAAAAA-PUUUUUUU-VAAAAAAAAAAAAAAA! - tack!

Kas näin narisijat! Kun pistää kaikki jutut tällaiseen kompaktiin pakettiin, niin saa enemmän lukijoita yhdellä kertaa - ynnä tilastot eivät pauku liitoksistaan! Hah!

Ja TJV sekä HT - huntti vetoa, että pokaali matkaa Madridiin! (siis tämä oli kirjoitettu siihen toiseen versioon, ennenkuin matsi oli edes alkanut! Sic!)

Ihanaista futis-iltaa itse kullekin väelle! - Iloisiin näkemiin ja kuulemiin!
250. TJV30.6.2008 klo 07:38
toippa: Terve taas ja kiva, kun palasit. Kohtaan 3) taisi Owlie
löytää ranskalaisen laulajan. Kirjoittamalla kolmikirjaimisen
nimen googleen voit kurkistaa kuvahausta laulajan kaiman
negatiivikuvaa.

Valitettavasti muihin en ehdi vastaamaan.

Pitäisi esittää kansalle se 1970 stadionilla käyty Suomi-Espanja.
Oli ilo olla paikalla. Tulos 2-0 ja seuraavan päivän lehdet
Espanjassa raivona: Mennään Helsinkiin ja hävitään Euroopan
huonoimmalle jalkapallomaalle.
251. HT30.6.2008 klo 08:36
toippa:

RIVE: ratkaisusana on Nykäsessä.

Kaljurotta on kuin onkin olemassa, Heterocephalus glaber on nakattu tieteelliseksi nimeksi raukalle.

"RIemusta repeämäisilläni olin aivan alakantin etunimestä eteenpäin. Ensiksi tuntui täysin mahdottomalta tuollainen etunimi - 17 kirjainta - ei edes Nebukadnesar olisi pärjännyt moiselle!" Kerros, mihin kohtaan viittaat, jotta minäkin pääsen riemuitsemaan.

Tietämättömien mysteeri, joopa joo. Ajattelin kuten sinä.

Ukko suu selällään: monesko kerta lienee, kun tätä sanaa käytetään. Risteävä "yksi" on tässä merkityksessä harvinainen, runokieltä, ja tunnetaan paremmin etunimenä. Sibban puolelta voisit haeskella.

"ja kaikkein mysteerisin paikka itämaan tietäjillekin on tämä lievästi vasen/ala 'Sirenin' ristiäisjuhla"; en pysy perässä.
252. toippa30.6.2008 klo 11:18
TJV ja HT

Kiitos vinkeistä. Pitää parannella.

HT

1) Tarkoitin siis tämän lakanan ihan ala-laitaa keskellä. Oletin siis ensiksi, että tuo "etunimi" jatkuu hamaan vanhan ristikon viereen, oikeaan laitaan asti. Niinhän sen voi sokea kana nähdä, ennenkuin näkee ne tyhjät ruudut siinä välissä! Comprendo?

2) No nyt pääsi sitten kolmanteen versioon lipsahdus ja takanimi-virhe - huomaan! On kyse "Sarlinin" ristiäisistä. Eli edellisestä kohdasta hiukka ylöspäin, niin en löydä rauhaa noiden "vaarien" ja "Sarlinin" välillä?

Vieläkin ihastuttaa se Espanjan voitto!
253. HT30.6.2008 klo 11:38
toippa:

1. Asia selvä.

2. Rauha löytyy, kun menee vaarien kanssa murrepuolelle.

Niistä väkinäisistä sanapötköistä tyyppiä tukkukopukat, villakaapuotos jne: minä olen lakannut stressaantumasta moisten takia, ne ikään kuin kuuluvat pelin henkeen. Huvin vuoksihan laatija ei niitä mukaan tunge, ne ovat hätäratkaisuja siinä kuin Bolivian peräkylät ja omatekoiset sanat, mutta siinähän nuo menevät.

Espanja, juu. Jossitella voi loputtomiin, oli tolppalaukauksia ynnä muuta, mutta yksi asia on ylitse muiden. Tv-selostajan apumies, ymmärtääkseni futari itsekin, oli selvästi ja ilman epäilyjä sitä mieltä, että Silvalle olisi pitänyt näyttää punaista korttia sen puskun takia. Eikö pillipiipari nähnyt tapausta vai eikö halunnut reagoida, sitä emme ainakaan vielä tiedä, mutta pitänee paikkansa kommentaattorin huomautus, että pelin luonne olisi muuttunut ratkaisevasti, jos punapaita olisi lentänyt ulos.
254. Bella30.6.2008 klo 12:37
Hei toippa:

Kiitos lennokkaasta ja nauruhermoja
kutkuttavasta arvostelustasi.

Korjaan sen verran, että itse laitoin
ensin Esaun oikean pojan nimen, kun
istui yhden kirjaimen kohdalla SOMMERIN kanssa.
Myöhemmin kun täytin sen nurkan se ei sopinutkaan
siihen.
Muutama mainitsi sitten, että tuleekin pojanpoika.
Sitten etsin pojanpojan nimen ja se istui
kun nakutettu.
255. Vili30.6.2008 klo 12:53
Kiitoksia vinkistä Seitenvitonen ja pattikas, kyllä se on epäilemättä parempi kääntyä naisen suuntaan.
ps. Onnea Seitenvitonen!
256. toippa30.6.2008 klo 15:13
HT
Vai että kaljurottia on olemassa. Se taisi sitten tulla selkäytimestä.

En meinaa saada niillä vaareilla rauhaa Sarlinille? Löytyiskö se Sarlin kuukeloimalla?Minkä alan miehiä? Löydän vain yhden, joka on kolmikirjaiminen ja ilman .. noita hattuina?
Onkos sen alimman etunimen vika kirjain sit vokaali, konsa konsonanttia olen siihen lykännyt?

Rive jää kai sit auki, konsa ei ole Nykästä tai sit käyn kirjastossa.

Futiksessa on aina välillä noita viheliäitä viheltämättömiä tilanteita. En usko kuitenkaan, että lahjottuja. Ne on niin kyseenalaisia sekunnin murto-osia. Onnikin nyt vain käänsi selkänsä sakuille.
Mun mielestä Espanja asaitsi voittonsa, koska se pelasi turnauksen kauneinta ja tehokkainta jalkapalloa. Sanoin sen silloin jo alkuvaiheessa, että toivon heidön voittavan.

Bella

Kiitos kiitos. Tarkoitus on punnerruksen lomassa myös viihdyttää.

Ja sen Reguelinhan minäkin sinne ensiksi tungin, vaan sitten joutui sovittelemaan pojanpoikaa. Vaan niin sevoten menin sen sukuselvityksen kanssa, että jossain vaiheessa jo luulin, että Eesaun vaimo oli tehnyt oman pojan kanssa lapsia!? Siksi piti tavata niin moneen kertaan koko hämmentävä sukupuu!

Onneja seitenkutoselle myös täältä ja tässä ruusu @-)---

Kaunista kesäpäivää kaikillen
257. HT30.6.2008 klo 15:17
toippa: Sarlin löytyy kuukelin kuvahausta eka sivulta.
258. pelaaja30.6.2008 klo 15:52
On tuolla meijän toipalla sana hallussaan ja tätä menoa ihan pian myös kaikki ristikkosanat. Vauhtia riittää vaikka muille jakaa. Tämmönen kuivempi yksilö ihan hengästyy lukiessa eli toippa on myös terveysvaikutteinen..
259. Bella30.6.2008 klo 15:57
pelaaja:
Totta puhut toipasta.
Minä en kyllä keksi miten sen RIVE sanan
voisi neuvoa.

HT:
Sinä varmaan osaat sen neuvoa.
260. Owlie30.6.2008 klo 16:11
toippa
RIVE
Jos vihje olisikin TUVIO- eikä RIVE ja tarkoitus lukea oikealta vasemmalle!
261. Owlie30.6.2008 klo 16:13
Jatkuu: lisävihje vielä TUVIO- juttuun "Kiukaan alle".
262. toippa30.6.2008 klo 17:17

Kiitos kaunis pelaaja ja Bella lämmittävistä sanoista!

Ja ISO kiitos HT vinkeistä! Nyt onvat fyllingit ja Sarlinit paikallaa.

Nyt on sitten lakana täysi, vaikka totta puhuen vielä lauantaina ajattelin luovuttaa.
Oli jotenkin niin toivoton, tiedoton olo ja sit tuntui tosissaan, että liian tiheään olin turpakäräjillä ollut.

Vaan samalla kun rohkaisin TJV:tä, itsekin skarppaannuin. Ei täällä kirjoitellessa kenellekään olla pahaa tarkoitettu. Päinvastoin. Täällä on niin hyvä henki, että siksi täällä viihtyy niin hyvin.

Joten vielä kiitos kannustuksestanne - tässä tilanteessa se todella tuntuu hyvältä!
263. toippa30.6.2008 klo 17:25
ai niin ja owlie

kiitos kans vinkistä, vaikka mie kyllä putosin kärryiltä täysin, vaan raitis ilma ja fillarointi varmaan vei älyn hyllylle.

Mietin sitä kohta uudestaan, eiköhän aukea...
264. toippa30.6.2008 klo 18:27
Hahhah! Owlie!

Nyt meni perille. Tosi hauska vinkkin. Nuot menee kyllä mieluusti saunaan ja vastaankin. Ja vihjesanan nämät minä kyllä pistäisin mieluusti savustuspönttöön!

Ja haloo TJV

Unohtui kommentoimatta, että minäkin katsoin haltioutuneena sen Domingo, Netrebko ja Villazon-konsertin Wienistä viime perjantaina.
Mahtavaa nuorta laulajapolvea tulossa! Ja kuinka hyvä selostaja, joka tiesi kaikenalaista nippelitietoa laulajien urasta ja elämästä! Elämys! Oi jospa oisin saanut olla muuukaaanaaa.
265. ep30.6.2008 klo 18:39
Kenellä voi olla oma tie Rovaniemellä? Mitä joku veteli ruotsissa?
266. HT30.6.2008 klo 18:47
Onhan kuuluisuuksilla teitä, Aleksantereilla ja sen semmoisilla. Jos vaikkapa runoilee mukavasti, voi saada nimelleen kadun tai tien kotipaikkakunnalleen.

Ruotsissa on varmasti yksi ja toinen vedellyt vaikka mitä, mutta tässä kannattaa panna alkuun iso kirjain.
267. toippa30.6.2008 klo 18:49
ep

Se on tämä kuulu runoilija, joka loihe riimittelemään, että toista suomalaista ei erota toisesta kuin poliisi.

Ja tossa toisessa kysytään Esko Ahon syntymäpitäjää ruåtsiksi
268. Owlie30.6.2008 klo 18:50
Suomessa ollaan kyllä VETELIn kanssa.
269. Tuohipää30.6.2008 klo 19:28
Miksi vihjeinä käytetään joitakin amerikkalaisia tv-saippuasarjalyhennyksiä kuten Mc? Jos ei ole koskaan katsonut yhtään osaa tämäntapaisista sarjoista, kuten esim. Kauniit ja rohkeat, on vaikea löytää ratkaisua. Kohta tulee varmaan Salatut elämät-sarjan henkilöistä vihje, sarja, jota en ole koskaan katsonut pätkääkään. No toivotaan, että poikittaisista sanoista saa apuja. Muuten, ristikko on ollut kyllä valmis.
270. toippa30.6.2008 klo 19:56

Tuohipää

täytetäänkös met samaa lakanaa, kun en muista tollasta saippuasarja-kohtaa tästä ristikosta ollenkaan? kerrotko missä päin mualimaa toi mc luuraa?
271. Tuohipää30.6.2008 klo 20:05
Pitää oikein ottaa ristikko esiin; muistelinko edellistä? On niin iso kenttä, että ei löydä heti! Se on se McBeal siinä itäosassa äidin ja vaunujen kohdalla.
272. Aksu30.6.2008 klo 20:19
Moi vaan teille kaikille!

Meinasin jättää kirjoittelut tältä säikeeltä kokonaan. Lukemassa kävin illalla ja sain apua siihen aarijuttuun, yhdisteseen sekä toka rivin yhdyssanakummajaiseen. Kiitoksia taasen!

Tunnustan, että kahta kohtaa olen kovasti ihmetellyt tähän iltaan asti. Toinen oli se ARUM, ex-jumala. Luin kyseiset kommentit hyvin tarkkaan ja ihmettelin kovasti, eikä sytyttänyt.

Toinen kohta oli lähellä keskikohtaa Jarmon alla olevat sanat URANI JUOMA. Urani-sanan synonyymi on selvä juttu ja sen jälkeen etsin samannimistä juomista kuukelilla. No, voi hyvänen aika! Shampoota löytyi, alastomia miehiä ym, ei juomista.

Ja nyt, ihan ykskaks, molemmat jutut valkeni! Kylläpä sitä joskus pitää olla sokea! Huomenna saan jo ristikon postiin.

Suven lämpimät onnittelut miultakin, Seitenvitonen!
Ja kiitoksia te kaikki mukavat kirjoittelijat, toippa ja kumppanit!
273. toippa30.6.2008 klo 20:55
tuohipää

joo - totta puhut... vaan siksipäs met olemma olemassa, että
autamma mieluusti kysyttäessä.

on täällä paljon sellasta ristikkoslangia, jota minäkin olen tässä keväimellä täällä opetellut. ja noi laatijan takaperoiset sana-ansat ovat edelleenkin kompastuskiviä.

Juuri nuo Aksun tossa edellä mainitsemat 1) "arum, ex-jumala" ja 2) "urani, juoma" ova tällaisia tapauksia, joissa täytyy aivot nyrjäyttää laatijan luonnetta ymmärtäväksi.
Eli nämät menivät tulkattuna siis sellaiseen muotoon kuin:
-
1) "lue nurinperin ja kirjoita sen synonyymi nurinperin + josta tulee oikeinpäin luettuna ex-jumala"

2) "urani sanan synonyymi + yhden kirjaimen juoma" eli sana tulee muotoon 5 + 1

monille ihmisille tällä saitilla nämä tällaset sananrakentelut ovat peanuts eli helppo nakki ja siksi täällä on hyvä viihtyä, konsa joka viikko oppii uusia, hauskoja knoppeja

eli pysy kuulolla
-
274. Bella30.6.2008 klo 21:26
toippa:
Minä katsoin samaisen konsertin Wienistä.
Todella upeaa kuultavaa.
Pavarottille tullut upeaääninen manttelinperijä.
Pavarotti oli parhaina aikoinaan
minun mieluiseni tenori.
275. iso S30.6.2008 klo 21:33
Yksi huomautus: minun kielikorvani mukaan "urani ja sen "synonyymi" eivät ole varsinaisesti synonyymeja sanan tarkassa merkityksessä. Kyllähän ne tietyssä mielessä samaa tarkoittavat, mutta, miten tämän nyt muotoilisi, sanotaan vaikka että urani on dynaaminen, sillä on kestoa, kun taas se "synonyymi" on staattinen, se vain on.

Edellä oleva toipan analyysi on tuolla huomautuksella (josta voi kiistellä) oikea. Ykköskohdassa täytyy ymmärryksen saavuttamiseksi tuntea sana jota ei välttämättä käytetä joka puolella Suomea. Minä ainakin olen oppinut sen ristikoista.

Sekin on tosi että tekemällä oppii. Kikat ovat tulleet vuosien saatossa kiharammaksi. Pitkään laatineelle saattaa tulla sellainen harhaluulo että "tämänhän kaikki ovat nähneet, pannanpa kierrettä lisää". Uudet ratkojat joutuvat siksi kiipeämään jyrkempää seinää kuin ne jotka ovat olleet mukana ikimuistoisista ajoista asti.
276. Aksu30.6.2008 klo 21:38
iso S, takerruit tekstiin.

Oisko tässä (URANI) tapauksessa parempi käyttää sanaa vastine synonyymin sijasta. Vai mitä ehdotat? Kerro, please!
277. iso S30.6.2008 klo 21:46
Tarkoitukseni ei ollut arvostella eikä arvioida tekstiä, vaan vihjeen ja ratkaisusanan välistä yhteyttä. Laatija on enemmän tai vähemmän käyttänyt näitä ristikoille tyypillisesti synonyymin tapaan. Vertaa nero ja viisas, eiväthän ne ole sama asia mutta useinkin viisas on neron vihje.

Kierosti yritin avittaa huomaavaista ratkojaa, että tarkkaa ja tavanomaista synonyymia hakemalla ei ratkaisua löydä.
278. iso S30.6.2008 klo 21:52
Niin ja joo, jos ruvetaan sanoja täsmentämään niin vastine voisi olla oikein sopiva. Ylenpalttinen hienosäätö ei mielestäni ole tarpeen silloin jos asia tulee muutenkin ymmärretyksi. Joskus täsmälleen oikea sana ei tahdo pälkähtää päähän. Ei oteta siitä stressiä, ei kirjoittaessa eikä lukiessa.

Tässä tapauksessa kommentoin vain siksi että ratkoja saattaa urautua väärään ajatusmalliin jos ottaa synonyymin liian kirjaimellisesti.
279. Aksu30.6.2008 klo 21:53
iso S,

jaa, sitä tarkoitit. Minä olin puolestani kuvitellut, että URANI = JUOMA, eli ratkaisusana on monikossa, koska on kaksi vihjettä. Kuten hyvin tiedät, sitä on välillä sokea, kun ei hoksaa jujua.

Siispä kiitos, se siitä!
280. toippa30.6.2008 klo 22:28
iso S on ihan oikeassa

tarkasti aatellen ja juuri, ettei viedä vihjeen saajaa nakkikioskille, ne sanat eivät ole synonyymeja - uraa voi tehdä niin monella tällä synonyymillä.

Esmes islantilaiset ovat nerokkaita tällaisessa työnteossa, he saattavat elämänsä aikana siksakata eri ammateissa moneen otteeseen.

Vaan ollaan kai jo totuttu , että laatija lipsuu ja kuhan hänessä on sana suurinpiirtein sinne suuntaan...

Hyvä täällä on keskustella nämmösistäkin asioista - saahan sitten laatijat palautetta meiltä.

Ai niin - pitääpä lukaista net jutut, joita Bella tuolla taannoin suositteli.
281. Bella30.6.2008 klo 23:00
toippa:
Jukkis ilmoitti paikan mistä sen voi
lukea, että asian kokonaisuus selviäisi.
Olin osunut samalle saitille jo kauan sitten
ja suosittelin, että kannattaa lukea,
koska lyhennelmästä sai jotenkin
oudon käsityksen ko asiasta.
282. toippa30.6.2008 klo 23:42
VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!!

Älkää ihmeessä ihmiset menkö lukemaan noita riitasointusäikeitä, ellette halua kimppuunne vääränlaista energiaa. Siellä oikein ristikkotestosteroni haisee! Tai sit hiekkalaatikko-steroni?

O sancta simplicitas! Että laatijat täällä ovat meille tarkoitetuilla sivuilla tukkanuottasillaan ja heti monella säikeellä!

Voiko lapsellisempaa olla??? Täydellistä ajan- ja energian hukkaa. Perustakaa - Henry ja Eki - ihan ikioma kaksintaistelu-säie, jossa sitten halukkaat voivat käydä kurkistelemassa, mikä on päivän tilanne!

JA PYSYKÄÄ NYT HITTO VIE POISSA AINAKIN NÄILTÄ hs-SÄIKEILTÄ!!!

Minä haluan keskustella asioista aivan toisenlaisella tasolla. Ja niin uskon, että nämät monet ristikkotowerit täällä myös!

Että voiko olla edes totta! Isot miehet, kuin pahaset penikat!
283. Hillevi30.6.2008 klo 23:48
Kiitokset onnitteluista. Upea se Wienin konsertti. Pavarotti oli takavuosina Hyde Parkissa pitämässä ilmaiskonserttia, vettä tuli kuin aisaa, Diana ja Charles onneksi saivat istua katoksen alla.Jottei totuus unohtuisi. Luoteiskulmassa on Saab.Osoittavatkohan ne kaksi viivaa erästä ominaisuutta, joka siihen auton perään on tullut tietyin konstein?nimim.epätietoinen
284. toippa30.6.2008 klo 23:53
Hillevi

Onnittelen minäkin, vaan kun muistaisin mistä!

Saabiin vastaus on kyllä - vaan ei pako-sellaista, vaan enämpi sieltä ratin vierestä hallittavasta laitteesta lähtöperäistä.
285. Bella30.6.2008 klo 23:54
toippa:
Luin minäkin hämmästellen itsekin.
Se oli alussa kun löysin samalla tämän
palstan.
Henry kirjoitti 29.6. klo 02.56
tästä jutusta pätkän, johon
Jukkis vastasi Jondalarin kauhistukseen 29.6 klo 12.02.

Kuten aiemmin sanoin, että olisin minäkin
järkyttynyt moisesta, jos en olisi sattumoisin lukenut
sitä koko pitkää juttua.
286. toippa1.7.2008 klo 00:14

Bella

Tuli oikein paha mieli, kun käväisin noilla sivuilla. Siellä on niin huono henki koko keskustelussa. On väärin, että tuota samaa kuonaa yritetään vängätä näillekin sivuille.

Vaan Jondalarin toivoisin tulevan takaisin, sillä hänhän vain kommentoin toisen sanoja.

Vaan yritetäänkös me pitää täällä nyt jotain järkeä päässä ja kohdella toisiamme tasavertaisina, ketään loukkaamatta ja keskinäisellä kunnioituksella
287. Bella1.7.2008 klo 00:23

toippa:
Henryn kirjoituksesta tuli aivan väärä
kuva ihmisten keskinäisistä kaunoista.
Tarkoitus oli mustamaalata Aulis Lehtoa.
Minä toivon, että Jondalar tulisi tänne
mukavaan porukkaan takaisin, eikä
antaisi moisen kirjoituksen vaikuttaa siihen mitä
meillä täällä on.
288. Bella1.7.2008 klo 00:30

toippa:
En tunne Henryä enkä Jukkista.
En edes tiedä keitä ovat.

Jondalar on aina tukenut ja puolustanut
minua, kuuman temperamenttini
kuohahtaessa.
Minulla on tästä tosi paha mieli.
289. Bella1.7.2008 klo 00:37
Hillevi:

Saman konsertin olen katsonut ja nauhoittanut.
Usein kuuntelen sitä.

toippa:
Hillevi sai postimerkkirahaa Juhannusviikolla!
290. toippa1.7.2008 klo 00:47

Hyvää yötä Bella! Ja kauniiden unien kanssa päin uutta, aurinkoista päivää.
291. toippa1.7.2008 klo 01:02
Joiku (Jondalarin palauttamiseksi)

Tuuthan sie takaisin
roskat pois lakaisin
Sinua tarvitaan täällä
kuin kissaa liukkaalla jäällä
Elä sie tyhmistä suutu
ei täällä mikään muutu
Me halutaan sinut mukaan
estää ei voi kukaan
Ajatuksia kanssas edelleen jakaisin!
292. Bella1.7.2008 klo 01:22
Hyvää yötä kaikki te tämän palstan ihmiset.
293. Hillevi1.7.2008 klo 09:27
Oi kiitos Toippa. Minulla oli aivan hulluja Saabin alla, siirryin sen erään Johnin myötä korkeampiin sfääreihin, joten koruihinkin tuli se toinen kovasti käytetty materiaali, eli luulin niiden viivojen tulleen Turtle Waxista.
Nyt tiedossa samoja hommia kuin Bellalla , eli lapsenlapsia tulossa. Taidan viedä Suomen urheilumuseoon juoksemaan kilpaa Virtuaali-Virenin kanssa.
Jondalar takaisin!
294. mamma1.7.2008 klo 09:38
Toippa! Nyt vasta kiinnostukseni heräsi kun neuvoit olla menemättä niille saiteille. Voisitko antaa osoitteen kun en aikanaan noteerannut sitä. Luettava on!
295. ----1.7.2008 klo 09:58
Henry 29.6. 01.00 vastaus Jukkis 29.6 12.02
296. toippa1.7.2008 klo 10:28
mamma kulta!

Ei kande - ellet välttämättä halua pilata päivääsi.
(jos välttämättä pitää, niin säienrot löytyvät osoitteessta 29.6.2008 klo 12:02)
Joutavaa eipäsjoopas kinastelua, johon en kyllä halua haarukaani laittaa.
Että elämässä ei ole parempaa tekeimistä!
Tulee mieleen kehoottaa niitä nuorison tavoin, että

GET A LIFE!

Hillevi

Hymyilytti se sun turtle-wax. Kun joku täällä hehkutti juuri sitä auton merkkiä, niin minäkin lykäsin aluksi siihen jotain "pakoautoa" Markkasen mukaan, vaan sitten muistin, että sehän olikin Volvo, eikä Saab. Hauskoja mielleyhtymiä syntyy ratkoessa.

Niin ja onnee nyt oikeesti siitä ratkomisrahasta! @-)--
Se on taatusti kiva tunne, kun tuhansien joukosta taito ja onni osuu kohdalle!

Vie vain lapset Urheilumuseoon. Se on aina innostava paikka ja sitten toiseksi voisit ehkä viedä juuri remontoituun ja avattuun Eläinmuseoon.
Kansallismuseossa on lapsille Vintti-työpaja auki päivät pitkät. Suomenlinnassa "Lumotun holvin salaisuus", lastenturnee (vähän on viileetä taas, milloin kesä tulee?onko se pettänyt meidät?).
Jos nyt ei välttämättä halua viedä Korkeesaareen tai Lintsille. (Sinne het vuosi vuoden jälkeen ainiaan kuiten halajavat. Nimim. kokemusta on)
297. jepsjuu1.7.2008 klo 11:57
Liki varttia vaille kahtatoista,
luin tekstiä aikamoista.
Toippa kun hilltyä tahtoi,
vaan mikä ollakaan mahtoi
totuus tuoltakaan osin,
että Ekihän on palstan pomo tosin.

Hiukan kunnioitusta hälle siksi suokaa,
ja hiemankaan myötätuntoa mukananne tuokaa.
Jos ei Eki tätä palstaa keksinyt oisi,
niin missä monikaan mielipitetään esille tuoda voisi.

Hs-säe on sinänsä hauska ja omaperäinen,
väliin kirjoituksiltaan myös teräväteräinen.
Ja Toippa on aivan mukava tappaus,
mutta kaikille kirjoittajille suotakoon vappaus,

Monet kirjoittaa näköjään vinhoja juttuja
ja joskus ovat vielä varmaan käsipäiväätuttuja.
Vaan kirjoitelkaahan vaan jotain lhaittia,
ja kiitellään ja kumarrellaan tätä saittia ; )
298. ---1.7.2008 klo 12:16
Konsa on se niin kiva kun täällä on ees tämä hs-palsta, missä puhutaan ristikoista eikä ole sisäpiirijuttuja eikä palstapoliiseja. Konsa alkaisin kiittää niin ei sanat meinais riittää. Konsa nyt toippaa ja Bellaa erikseen kiitän. Hienon palstan olette saaneet aikaan. Lukijat senkun lisääntyy ja hyvin menee. Konsa hieno juttu.
299. toippa1.7.2008 klo 12:18

jepsjuu ja hepskukkuu!!

Hauska sinun runosi ja melkein kohallaan oli rimmauskin.

Kyllä kunnioitetaan (jos olet lukenut aikaisempia kirjoituksia, niin melekisten on Nobelia tarjottu ideasta!)

Hiiltyä on vähän liian voimakas sana. Ehkä harmistunut, pahoilla mielin ja allapäin, että tuota negaativista henkeä yritetään puhaltaa tännekin säikeelle. Eivätkö edelliset säikeet riitä?

Ja en minä tuosta pomottelusta niin perusta. Kaikki kai täällä ovat aivan samanarvoisia moderaattoria myöten? Ja jos hänellä nyt on avaimet käsissä, niin toivoisin todella, että tänne ei päästettäisi näitä riidanhaastajia häiriköimään joka jumalan säikeellä!

Niin sananvapaus - se on sellainen hauska sana, että aina ei ehkä sisäistetä sen syvintä olemusta.
Sananvapautta ei ole se, että kerta kerran jälkeen pahoitetaan toisten mieliä, kylvetään negatiivista tappeluilmapiiriä ja häiriköidään kaikin tavoin saitilla. Sananvapautta on silloin poistaa tällainen asiaton käyttäytyjä sivustolta, jotta keskustelu voi käydä terveellä, rakentavalla pohjalla.
Näin on käynyt mm. sananvapauden esitaistelijoiden omilla sivuillakin!

Ei kai nyt Ekikään tätä saittia perustanut kollegojen väliseksi humumarkkinapaikaksi, jossa entisten Rovaniemen markkinoiden mallia lainaten käydään kaupallista kinaa ja puukkopippasta kenen lehdet, saitit ja kunnia on parasta!

Että jepsjuu - peace man - peace!
300. Bella1.7.2008 klo 12:25
Hillevi:
Mukavaa hulivilipäivää.
Se Turtle Wax juttu huvitti minuakin
kovasti.
Saabi se on selvästi.

Jodalar kirjoituksiasi kaivataan
yli "puoluerajojen".
Eikö se ole osoitus siitä, kuinka
paljon sinusta täällä pidetään.
301. mamma1.7.2008 klo 13:00
Voisiko joku vielä ystävällisesti kertoa mitä kuva ylimmäisellä vaakarivillä esittää? On 13. sarakkeessa.

Toipalle, ehkä en mene sivuille.
302. jepsjuu1.7.2008 klo 13:07
Enhän mie vakavissan Toippa moittia aikonut, mutta kiusaus riimittelyn myötä vähän sokaisi mieltäni.... riimi kun vie.

En myöskään välitä noista sanaharkkakirjoituksista, mutta niitähän pakkaa olemaan joka saiteilla. Onhan niiden kinastelujen sivussa asiaakin, mutta turhiahan ne usein on. Mutta vähän minusta täällä on ollut mitään pahoja kirjoituksia. Melko lailla asiallista kaiken kaikkiaan.

Sen verran olen kuitenkin vieraskorea, että olen kenen tahansa luona talossa niin talonväen ehdoilla kylässä käydään. Sama juttu näillä saiteillakin, että kenen saitilla käy, niin noteeratahan se jollain kurin kunnioittavasti pitää.

Tämä hs-säkeet mitä nyt lukenut on on aivan omalaisensa ja -henkisensä tapaus. Ei mulla mitään siihen sanomista ole kun nyt ei isommin muuhunkaan. Jatkakaa vaan - silloin tällöin aina luen kyllä. ; )
303. Owlie1.7.2008 klo 13:27
mamma 1.7. klo 13:00
Tarkoitat ilmeisesti etelän hetelmää. Myydään toisellakin nimellä. Katso vihjettä muutama ruutu alaspäin!
304. Bella1.7.2008 klo 13:46
Owlie:
Mitä kohdetta tarkoitit "Katso vihjettä muutama
ruutu alaspäin!"
305. Owlie1.7.2008 klo 13:59
Bella 13:46
Vihjelaatikkoa leijonankuvasta 4. ruutu alaspäin.
306. mamma1.7.2008 klo 14:06
Kiitos Owlie, selvisi.

Toippa, käväisin sittenkin sivustoilla. Kaikenlaista keskustelua olen nähnyt ja kuullut sekä osallistunutkin. Ho, hoh ja vielä näin vakavasta aiheesta. Kertonee enemmän keskustelijoista kuin asiasisällöstä. Eipä tartte enää selata noita sivuja!
307. ---1.7.2008 klo 14:15
mamma, eikö ole hienoa, että täällä on vain asiallistakeskustelua. Kiittäkäämme kaikkia, konsa ehdimme.
308. Bella1.7.2008 klo 14:22
Kiitti Owlie.
Nyt löysin ja tajusin.
309. pelaaja1.7.2008 klo 18:54
No mutta on meilläkin sisäpiiritietoa-:) Oottehan lukeneet ylläpito-säikeen nimimerkin--- kommentin klo 18.41

Aksu: miksi ajattelit sinäkin lopettaa tänne kirjoittelun ? Se tilastontekoko syynä ?
310. Aksu1.7.2008 klo 19:10
pelaaja,

jatkanhan mie kirjoittelua! Hiljaiseloni koski vain tätä säiettä, kun ratkoin ristikkoa taasen mökillä enkä ehtinyt mukaan keskusteluun. Ja huomasit kai, että tein tikusta asiaa, kun kerroin, missä miun pahimmat kompastuskivet olivat. Kivalta tuntuu, kun joku kaipaa miutakin. Kiitoksia siulle!

Voipi olla, että näin kesäaikaan en ehdi paljon vastailemaan ja kyselemään, kun sukkuloidaan kodin ja mökin väliä, ja välillä singahdetaan sukulaisiin ja ties millaisiin kesätapahtumiin.

Joskus on tullut mieleen, että ihan hulluahan tää on avittaa toisia. Mutta siitä saa NIIN hyvän mielen, jos on voinut olla avuksi toiselle ihmiselle. Kyllä ihminen on sosiaalinen eläin.
311. Hienoa!1.7.2008 klo 19:51
Apuati. Meni taivaille ensimmäinen lähetys. Siis Mikä voisi olla ensimmäisen tapahtui ristikon lause.
312. toippa1.7.2008 klo 19:58
Just niin Aksu!

Antaessaan saa ja kadottaessaan löytää! Sen ovat ihmiset tienneet jo ammoisista ajoista asti.

Siitä täällä on todella vilpittömästi kysymys ja siksi ihmiset viihtyvät täällä.

Owlie:

ei aukee taas jostain syystä toi persimoni-juttu ? eli siis jellonasta neljä ruutua alaspäin? Pitäiskö sieltä jostain piilosta löytää etelän hetelmä?
313. kuka vaan1.7.2008 klo 20:11
Hienoa!: hienoa ?
314. Hienoa!1.7.2008 klo 20:17
"kuka vaan":
Tuleeko sulle hesari?
315. toippa1.7.2008 klo 20:53

Tulipa mieleen näistä jatkuvista pianovihrephaoliasitsa, että eivät net niin vaarallisia loppujen lopuksi ole. Tehkääpäs vaikka seuraava testi:

"Hei, ukstotava se on!

Cmabridgen yilopitson tuktimusken muakan ei ole väilä, msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat.
Aiona täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakioilla. Lpout voiavt olla läehs msisä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lkuea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijrainta eriskeen, vain snaan kokoniasuuetna.
Ällitsytätvää!!!"

Että repikääs siitä - kaikki kanssaongelmaiset!
316. ---1.7.2008 klo 21:07
No voi ihme ja kaunis kiitos toippa konsa tuommoista laitoit. Altis ja palveleva mieli sulla. Kaikesta huomaa. Ja hyvä mieli mulla. Voi olla että joku ole ei tuota vielä nähnyt.
317. Bella1.7.2008 klo 21:07

toippa:
Tämä tutkimus on ainekin
totta.
Ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia
lukea tekstiäsi.
318. toippa1.7.2008 klo 21:47
Bella

kerrotkos mikä oli se Owlien 4 ruutua jellonasta alaspäin, jonka piti liittyä siihen etelän hetelmään
319. Bella1.7.2008 klo 21:50
toippa:

HENRY
SHARON.
320. Aksu1.7.2008 klo 21:53
Hyvä, toippa, kun kysyt!
Miutakii on kiinnostanu ne neljä ruutua. En millään muista, ja ristikkoni on jo Itellan huomassa.
321. toippa1.7.2008 klo 21:54
Jeps - kiitz Bella!

Välähti. Aika hyvä jekku muuten. Olikohan ihan tarkoituksella?
322. toippa1.7.2008 klo 21:56
Aksu

keskity Bellan jälkimmäiseen!
323. Aksu1.7.2008 klo 22:23
toippa,

kiitos, kiitos! Osasin yhdistää etelän hetelmät.
324. Hemppa1.7.2008 klo 22:30
En ole huomannut kenenkään kyselleenn "vammoja"-vihjeestä. Toinen pystyrivi vasemmalta ja kolmas sana alhaalta. Sain vastaukseksi "jalanjäljen" monikossa. Onko oikein? Saisko varmennusta.
325. Jukkis1.7.2008 klo 22:33
Tuo Toipan esittämä Cambridgen yliopiston homma oli täällä esillä jo kai 2003, ja sen jälkeen pari kertaa.

Ja esitetty väitehän on ihan puppua, ainakin suomen kieliseen tekstiin sovellettuna. Esimerkki on ihan älyttömän huonosti tehty, joku laiskuri (ei Toippa, vaan varmaan joku iltapäivälehden toimittajaplanttu) ei ole viitsiyt yhtään panostaa asiaan. Täällä yltiöpositiivisten ihmisten HS-säikeessä tietysti heti tuli jippiitä ja hiphurraata, kun ei täällä saa mitään negatiivista sanoa, mutta jos asia tosiaan on totta, niin sitten tämä on luettavissa tosta vaan:

Solnliipa Jaloukn etmnää, knuualstua luulan, iuatlhi susrutei slliä hän tnsui sen pkosniaa Jhaniun äsekäni. Ja khaumtlei uiesn mtseä tiuanijlun pskeeaukta jtsoa kiestkaa etsäjit nyt vmaaran htvsaivaiat lsävshnyteää ksalkauriten lrieiä. Stiiä aotni jtitohvaui ksyäkn päimiärättin pjaot ja settin hteiä lenäeähämn hsjiiadssleuua, mttua pmääsyäyn kiueiktnn maaktn phäään häiden masjsipktnaaaaa.
326. Aksu1.7.2008 klo 22:38
Hemppa:

Samanlainen vastaus oli miullakii. Nykäsen mukaan se on sillä tavoin saatu vamma.
327. Aksu1.7.2008 klo 22:45
Hemppa,
vammoista on ollut jo puhetta tällä säikeellä.

Esimerkiksi näin löydät etsimäsi:
Mene säikeen alkuun ja valitse valikosta Muokkaa / Etsi seuraava. Kirjoita sitten haluamasi sana osittain ('vamm') tai kokonaan, niin löydät kaikki kommentit.
328. Bella1.7.2008 klo 22:47
Aksu ja Hemppa:
Se on ollut joskus aiemminkin ja
siksi se ei kummeksuttanut enää,
vaikka onkin aika erikoinen vamma.
329. toippa2.7.2008 klo 00:01

Hyv´ yötä ristikkoremmi, Aksu Bella Hemppa mamma pelaaja HT TJV Hillevi ynnä kaikki lakanakeskusteluun osallistuneet.
330. Bella2.7.2008 klo 14:22
Aurinkoista kesäpäivää!

Toipan kirjoituksesta 1.7. klo 10.28 lopusta.
"(vähän on viileetä taas, milloin kesä tulee?
onko se pettänyt meidät?)"

Meilläpäin oli toukokuussa n. 3 viikkoa
täysi kesä.
Tuomet, omenapuut ja sireenit olivat
kukkineet jo ennen juhannusta.

Jussin aattona tuli vettä niin, että
ulkogrillaus jäi väliin.
Seuraava päivä oli taas kaunis.

Taitaa olla hellelukemissa tänään mittarit
isossa osassa suomea.
Tälläistä tähän asti.
331. pena2.7.2008 klo 17:10
Aksu 1.7.2008 19:10

..."Joskus on tullut mieleen, että ihan hulluahan tää on avittaa toisia. Mutta siitä saa NIIN hyvän mielen, jos on voinut olla avuksi toiselle ihmiselle. kyllä ihminen on sosiaalinen eläin."

Tämä viestisi loppuosa kiinnitti huomiotani.
Kyllä olet Aksu varsin oikeassa tässä asiassa.
Olen nimittäin itse harrastanut ihmisten parantamista välittämällä heille universaalista parantavaa voimaa jo 25 vuotta. Näitten vuosien jälkeenkin tulee vielä hieno fiilis, kun on saanut auttaa jotain lähimmäistään. Saatikka sitten kun joku paranee (kaikki eivät parane) esim. syövästään tai säryistään, jotka ovat vaivanneet vuosikausia lääkkeitten auttamatta.
Kun tällainen ihminen soittaa ja kertoo paranemisestaan, on hyvän olon tunne niin valtava, että sitä voi kutsua jo
SUUREKSI ONNENTUNTEEKSI !

Ai niin, olihan sitä ristikkoasiaakin. Kaikki ovat jo varmaankin saaneet ristikkonsa valmiiksi, kun on täällä säikeellä niin hiljaista.
332. ---2.7.2008 klo 17:13
Toivottavasti toippa vielä piipahtaa kertomassa päivän sään ja muut suositukset, konsa ehtii.
333. ---2.7.2008 klo 17:19
Anteeksi. Muutkin tietysti ketään pois sulkematta.
334. toippa2.7.2008 klo 18:19
Heips ristikkoremmi!

Niinpä - näyttää nyt siltä, että hulluus ei iske pelkästään yöllä, vaan keskellä kirkasta päivääkin! Sic!

Bella

Hellettä pitelee, vaan kuinkas kauan?
Kaksi lakanaa lähti virallisessa rahakuoreessa eli ruskeessa - haloo - eipäs lähtenytkään, tossa se laukussa vielä tönöttää - voi pah! UNOHDIN postittaa!!! No - vielä huomenissa ehtii!

Owlie

Ajattelin hymyillen sinua tänään Hagiksen torilla keskipäivän aikaan. Että täälläkös sitä pitäisi tavata. Voisi olla aika yllättävää. Tapaavathan nuo näköjään HT ja TJV:kin jossakin päin mualimaa.

Pena

Voin kuvitella tunteen, kun voi tuottaa toisille hyvää aivan käytännön tasolla. Elämä ei mene hukkaan!
335. pelaaja2.7.2008 klo 18:36
toippa: utelias pelaaja tahtoisi tietää, kuinka kauan olet ratkonut näitä auliksia ? (ehkä olet kertonut mutten muista). ja tuskin aloitit näillä ?
336. Bella2.7.2008 klo 19:19
Nyt ei muuta kun ristikot näkyvästi
esille esim käsivarrelle ja keskipäivällä
Hagiksen torille.
Eiköhän jonain päivänä muutama kollega
onnistuisi kohtaamaan.
Minulla on sinne noin puolen tunnin
ajomatka.
Tästä lähtien, kun hyppään rattiin ja ajan
Helsinkiin, niin n. 12.00 ajan sen kautta
ristikkoni kopio näkyvillä.
337. toippa2.7.2008 klo 19:22
pelaaja

Pistitpäs pahan - kyllähän olen aiemmin jotain kertonut.

Yritän oikein muistella: siis mikään ammattilainen en koskaan ole ollut, enkä edes hyvä harrastajakaan.
Muistan jossain vaiheessa tehneeni hesarin ristikoita intensiivisemmin, vaan en kuolemaksenikaan muista oliko se 70- vai 80-luvlla.

Nyt ns. uudella ajalla so. viimeisten 90- ja 00-luvuilla olen täytellyt hyvin satunnaisesti nimenomaisesti ja melkein ainoastaan vain hesarin ja kuukauisliitteen ristikoita.
Muissa en ole tuntenut olevan niin hirveästi haasteita. (Paitsi sitten esim. Iltiksen kova on aivan liian kova mulle, ei tule sanan sanaa ruutuihin!)

Ristikkolehtiä en ole koskaan ostanut tai harrastanut. Niin pitkälle ei ole intohimo riittänyt. Iisakin tiesin olevan olemassa, vaan nämä muut nimet ovat ihan outoja?

En siis ole kai koskaan tehnyt näin intensiivisesti ja peräkkäin yhtä monta ristikkoa kuin nyt tänä keväänä, kun löysin tämän saitin. Enkä tottavie pystyisi täydellisesti tänään täyttämään näitä ilman tätä vertaistukea täällä!

Toisaalta kai ristikot ovat muuttuneet paljon kommervenkkisemmiksi ja kuukelimaisemmiksi kuin ennen.
Ei silloin ollut koneita, eikä sanakirjoja, joten taisivat olla vihjeet aika paljon sellaista yleistietoa.

Toivon, että tämä uusherännäisyys ei lopahda samalla lailla kuin alun sudokuinnostus. Konsa tästä on ihan tutkitustikin hyötyä muistin sparraamisessa. Ja kyllä tämä on monella tavalla uutta opettava joka kerta. (vrt. esim. iso S:n tietoluennot silloin tällöin, samoin HT:n asiantuntemus monella alalla ja tietty TJV:n futistieto et see ketterää)
Puhumattakaan useiden ihmisten lämpimästä auttamishalusta ja huumorista.

Eli siis voisi sanoa, että olen ollut sellainen satunnainen puuhastelija alalla, vaan toivon, että se ei sinua haittaa. Että täällä on eritasoisia ratkojia.

Ja sitten vielä pelaaja - vastakysymys sinulle: Miksi se sinua kiinnostaa?
338. toippa2.7.2008 klo 19:27

Hyvä Bella! Päivän parhaat naurut. Hahhahhah.

Kannatetaan lämpimästi, vaan kuvitteles, jos joku siellä päivystää viikon verran joka keskipäivä, eikä ketään kohtaisikaan. Tai sitten, että siellä olisikin oikein iso viuhka ristikkokansaa koolla.

Jänistyttää kyllä vielä vähän...
339. Bella2.7.2008 klo 19:54
toippa:
Mieti tilanne. Klo 12.00

Hakaniemen tori toisiaan pälyileviä
oudonoloisia ihmisiä, joilla kaikilla
on joku valtavan iso ristikonnäköinen
lakana kädessä, kainalossa tai harteilla.
340. Eki2.7.2008 klo 20:06
Tsekathaahan tuo Ristikkonäyttely-säie (3255).
341. hah2.7.2008 klo 20:13
Eikö Aulistakin sitten saisi Hakaniemen torille? Silloin tuo torikokous paremmin onnistuisi.
342. toippa2.7.2008 klo 20:20

Bella

Sepä se juuri nauratti tänään, kun silmissäni näin, että siellä yksi lakana etsii toista! Jospa teksi sellasen entisajan kolmikulmaisen sanomalehtihatun päähän merkiksi?
343. pelaaja2.7.2008 klo 20:26
toippa: vastakysymykseesi (aika tiukkaan sellaiseen..) sanon, että 90 % oli uteliaisuutta, koska olet täällä suht uusi.
Siis ajattelin, että jos vasta aloitit näitä ratkomisia samoihin aikoihin kuin tulit tänne, niin kehitys on ollut kehityksellistä..
Ja se 10 % on sitä yleistä uteliaisuutta 'kaikesta'. En minäkään täällä vanhenemaan ole päässyt. Löysin tämän apupaikan vähän ennen viime joulua. En tullut kirjoittaneeksi päiväkirjaan, oliko se jo marraskuun puolella vai vasta joulukuussa. Ratkomisvuosia sen sijaan takanani on vaikka kuinka paljon. Ja silti joka ainut kerta jossain kohtaa tökkii.
Se siitä mainitsemastasi eritasoisuudesta. Poistahan se sana kokonaan. Ja anteeksi nyt, jos kysymykseni osoittautui 'epäilynalaiseksi'. Muista vakikavereista vaan kuvittelin lukemani perusteella tietäväni enemmän. Vaan mitäpä se mulle kuuluu. Eli unohdetaan koko tämä välikysymys eiks vaan.
344. Bella2.7.2008 klo 20:34
pelaaja:
Minulta et kysynyt, mutta en olisi
muistanutkaan.
Siitä on ehkä 3-4 kk kun vahingossa
löysin tämän palstan.
Eli uusi minäkin.

Tietääkö kukaan kuinka kauan tätä
on pidetty?
345. toippa2.7.2008 klo 20:44

pelaaja

hold your horses!

Vastakysymys ei ollut tiukka : ) vaan yhtä utelias, kuin sinunkin.

Jos kehitys on ollut kehityksellistä, niin kiitos. Knoppeihin lankean edelleenkin lähes joka, kerta vaan yleistieto ja tiedon hakeminen on kai ollut osaksi ammatin vaatimaa ja tuomaa bonusta.

Tuli vai mieleen, että joitakin täällä voi ärsyttää, kun keltanokat kyselevät liikaa ja itsestäänselvyyksiä.
Jokunen vihjaus rivien välistä on tullut, että pitäisi ensiksi yksin yrittää täyttää mahdollisimman paljon, ennen kuin tulee tänne pyytelemään apuja.

Eli pelaaja - ei tarvitse unohtaa mitään! Ja kysyä saa edelleenkin! Mites se nyt menikään, että asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin ellun kanat!
346. pelaaja2.7.2008 klo 20:47
Bella: kait mä muistaakseni silloin alussa kyselin monelta paitsi en tietystikään kaikilta niiltä, jotka olivat täällä jo vanhoja tekijöitä. Mun mielestäni sä olit täällä ennen mua.
3-4 kk jos pitää paikkansa, niin sä oot tullut vasta noin maaliskuussa ? Siinä tapauksessa on sit 2 Bellaa ?
ps. vahingossa minäkin tämän löysin, kun hain kuukelista jotain sanaa
347. Bella2.7.2008 klo 20:58
pelaaja:

Kerro ihmeessä milloin aloitin.
Minä en todellakaan ole varma.
En kuitenaan yli puoli vuotta.
348. Bella2.7.2008 klo 21:15

Tässä nyt nähdään kuinka aika kuluu
hyvin täällä.
Löysin ensimmäisen kohdan, jossa tulin mukaan.

Se oli jo HS 2456 3.11.2007
HT kanssa kommentoimme.
349. toippa2.7.2008 klo 21:21

pelaaja

Aiemmin jo kerroinkin tarinaa siitä, että olen hidas, mutta sitkeä täyttäjä. Kaverin kanssa täytettiin samaa ristikkoa puoliin jaettuna. Mulla meni enemmän aikaa, vaan lopulta se olin minä, joka täytin loppuun asti molemmat puolet.

Bella

Minä taas luulin, että sinä olet vuosien takainen konkari täällä. Niin sitä vain kuvat muuttuu. Mutta mukavaa väkeä täällä totisesti on.
350. Bella2.7.2008 klo 21:34

toippa:
Siellä oli samoja nimiä kuin nytkin.
On myös joista ei ole kuulunut tai ovat vaihtaneet
nimimerkkiään.
pikku s, Hillevi oli aika aktiivinen, Ejlo, iso S ym.
Sieltä historiasta löysin.
351. toippa2.7.2008 klo 22:10

Bella

Mutta Jondalar kyllä halutaan takaisin, ei ole tainnut joikhuni tehota. Pitääpäs pistää voimallisemmat pohojosen henget liikenteeseen.
352. iso S2.7.2008 klo 22:25
Bella: silloin 3.11.2007 aloitit pienenä bellana. Kasvu oli nopeaa, 16.11.2007 olit jo iso Bella säikeessä 3678 (HS-10). Tilastoin lähettäjät toukokuun puolivälin tienoilla ja siihen mennessä olit ehtinyt kirjoittaa vähän yli 600 viestiä. Näitä minun tekemiäni ja Jukkiksen täydentämiä tilastoja voi kuikuilla säikeessä 303 (Tilastoja). Vertailun vuoksi: ahkerin kirjoittaja täräyttää enemmän viestejä kuukaudessa.

Tämä sivusto muuten avattiin 4.3.2003. Tämäkin selviää tuosta tilastosäikeestä. Ensimmäinen kirjoittaja oli vähemmän yllättäen Eki. Omatoimisesti tuon pystyisi selvittämään ainakin kahdella tavalla, joista toinen vaatii työtä ja toinen kikkaa.

Työläs tapa: valitse Muut aiheet t-alueen ykkössivulta keskustelujen listausjärjestys "Aloitettu". Kelaa alareunassa olevien sivunumeroiden avulla (klikkaa aina viimeistä eli suurinta numeroa) kohti kivikautta kunnes et pääse pitemmälle ja viimeinen sivunumero (tällä hetkellä 99) on lihavoitu. Siltä sivulta löydät avaussäikeen jonka numero on 1 ja aihe "Mielipiteitä kaivataan". Ensimmäisen viestin lähetysaika on 4.3.2003 ja se ei ala sanoilla "tämä on pieni askel ristikkokunnalle" vaan "Uusi aikakausi ristikoiden alalla alkaa."

Laiskan tapa: mistä tahansa säikeestä voi hypätä mihin tahansa säikeeseen. Tarvitsee vain korvata selaimen osoitekentässä oleva id-numero (joka on sama kuin säikeen numero) haluamallaan säikeen numerolla.

Esimerkiksi tätä lukiessa osoitekentässä on
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=4065&alku=0& t=k1
(alussa oleva alaviiva poislukien, se on siksi ettei systeemi hyväksy linkeiksi tunnistamiaan) ja rivillä on id=4065, joka on tämän säikeen numero. Tilastosäikeeseen pääsee siis pompsahtamaan muuttamalla id:ksi 303:
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=303&alku=0&t =k1
ja vastaavasti ykkössäikeeseen korjaamalla id-arvon ykköseksi. Helppoa kuin heinäkuu.

Noin menetellen voi ottaa urakakseen lukea kaiken täällä kirjoitetun. Jos lukee 10 säiettä päivässä, homma on hoidettu noin 15 kuukaudessa. Projektin aikanahan ehtii tulla satakunta uutta säiettä mikä pitää ottaa laskelmassa huomioon.

Muuten, pikku s (myös pikku S) oli muutamalla viestillään määrällisesti hyvin vähäinen ja tilapäinen ilmiö. RA ja Eki ovat ainoina ylittäneet 20000 viestin rajan. Minulla olen sellainen puoli ekiä koossa ja Juhani Heino niukasti edellä miehittämässä viimeistä mitalisijaa.
353. toippa2.7.2008 klo 22:40

iso S

Tolla matematiikalla kukaan ei saa Ekiä kiinni ja sinut saisin edellisen säikeen tilaston mukaan kiinni sellasessa vajaassa viidessa vuodessa, vaan sitten sinä olisit taas kirinyt sen viiden vuoden ajan eteenpäin.

Eli mitä met tästä opimme: pääasia ei ole voitto, vaan mahdollisimman suuri palkinto!
354. Bella2.7.2008 klo 23:02
iso S:
Huomasin saman, että b kirjaimella aloitin.
EJlo oli muistaakseni ensimmäinen, joka
Kirjoitti sen isolla ja sitten tuli muitakin.
Siitä kai sitten tarttui B.

Sitä oli niin innostunut, kun löysi saman
asian harrastajia, että innostuin liikaa.

Enkä ole rauhoittunut vieläkään.
Päinvastoin.
Koetan aikuistua ja hillitä itseäni.
355. toippa2.7.2008 klo 23:16

Bella

Älä tee sitä koskaan! Älä aikuistu, jos se tarkoittaa luonnollisen intuition ja impulsiivisuuden menetystä.
Pitää säilyttää lapsenmieli. Se on kullanarvoinen asia, jonka lähes jokainen meistä kadottaa matkan varrella. Vaan se on kaiken luovuuden, vapauden ja vilpittömyyden lähde! Siksi siitä kannattaa pitää kiinni.

Ei ole mikään meriitti olla pystyynkuollut aikuinen. Tai erästä ystävääni siteeraten: olen mieluummin vähän hullu, kuin ihan normaali!
356. iso S2.7.2008 klo 23:19
toippa ja Bella: laitoin sinne tilastosäikeeseen kesäkuun 50 aikuistumattominta. Teillä on menossa keskinäinen titaanien kamppailu jonka toippa voitti niukasti viestein 215-213. Noilla määrillä heltiää 10. ja jaettu 11. sija. Minä olen rauhoittunut sijalle 13 viestien määrällä 185, johon sisältyy kymmeniä yhdyssanaketjun yhteenvetoviestejä. Nykyisellä vauhdilla ohitatte minut maratontaulukossa noin 370 vuoden kuluttua. Tässä alkaa puntit tutista...

RA ja Eki jatkavat kärjessä vääjäämätöntä menoaan. Kolmanneksi on singahtanut komeetan lailla PP. Tarkemmat tiedot ovat nähtävissä kyseisestä säikeestä valtion virastoissa noudatettavina työ- ja yöaikoina.
357. Hemppa2.7.2008 klo 23:25
Aksu antoi 1.7 klo 22.45 tosi hyvän neuvon, jolla pitäisi löytyä yksittäisen vihjeen kaikki kyseisellä saitilla siitä olevat komentit, mutta valitettavasta en saanut sillä neuvolla konettani "tottelemaan". Näille saiteille on alkanut tulla niin paljon "tavaraa", että olisi tosiaan hyvä saada "siivilöityä" esiin jotakin yhtä vihjettä koskevat kommentit. Koneelleni tulee "Muokkaa"-komennossa teksti "etsi tältä sivulta" ja silloin se koskee vain näytön kohdalla sillä hetkellä olevaa sivua. Saisko asiaan lisävalaistusta?
358. toippa2.7.2008 klo 23:32

iso S

Naurultani en melkein saata kirjoittaa! Tästä minä niin tykkään, että on tällaista ÄLYKÄSTÄ huumoria mukana kaikessa. Arvatkaas, että olen näiden muutaman kuukauden aikana saanut aika monet makeat naurut juuri tästä keskinäisestä huumorista.

Olen totisen ylypiä näistä tilastomestaruuksista näin lyhyellä varoitusajalla ja aion jatkossakin puskea härkäpäisesti kaikki ennätykset nurin. Ei niin, että se olisi päämääräni, vaan niin, että se on vain välietappi, jonka en anna häiritä spontaania osallistumistani keskusteluun.

Minä meinaan muuten - iso S - pakastettuna muumiona nousta 370 vuoden kuluttua kilpailemaan sinun voittamisessasi oikein tosissaan! Paitsi siinä on yksi mutta: olen luvannut allekirjoituksellani kaikki elimeni kiertoon!
Ei taida sittenkään onnistua!

Aion muuten noudattaa noita valtion viraston yö-aikoja!
359. HT3.7.2008 klo 01:33
toippa: sydämesi ei kelpaa kierrätykseen, jos olet täyttänyt 40 eikä mikään, kun ikää on tullut 70. Munuaisista, maksasta yms. on osunut silmään kahtalaista tietoa eli toisaalta ikärajoja ja toisaalta väite, että elimen kunto ratkaisee, ei ikä. Minä joka tapauksessa lakkasin kanniskelemasta elinsiirtotestamenttia mukanani kun tuli käsitys, että ainoa kierrätyskelpoinen tavara on enää sarveiskalvot. Eiköhän niitä liene tarjolla tarpeeksi, vaikka en omiani tyrkyttäisikään.
360. Aksu3.7.2008 klo 07:36
Hemppa:

jos niin kävi, niin koetapa sitten seuraavaa:
Kun olet säikeen (esim HS 2490) alussa,
valitse Ctrl / A, jolloin koko teksti 'värjäytyy'.

Seuraavaksi valitse Ctrl / F, ja pääset jälleen etsimään.
Tällä tavoin sinun pitäisi löytää etsimäsi sana tai sen osa säikeeltä, ei vain siltä näkyvissä olevalta sivulta.
361. toippa3.7.2008 klo 08:53

HT

Hyvä tietää! Sydän ei siis kelpaa enää, vaikka olisi platinaa. Vaan muilla elimillä on vielä mahdollisuus. Tietääkseni ei mitään vikaa ole koskaan ollut - paitsi futispolvissa!

Hassua, että juuri löysin sellaisen irtokortin männäviikolla Stockan kutoskerroksen baarin veskin vierestä, kun huomasin, että vanha kortti oli mennyt menojaan.

Eihän sitä koskaan tiedä, milloin sitä "palsamoitavaksi" pääsee. Voipi olla, että kaikki osat ovat sitten siinä vaiheessa menneet pilluuksiin (=savoa=pilaantuneet).

Kiitos tiedoista HT!
362. Hemppa3.7.2008 klo 10:39
Aksu.
Sain kyllä tekstin siniseksi, mutta Ctfl+F ei avannut edelleenkään kuin anna h:n komentista vammoja, eikä mitään muita "vammoja" käsitteleviä komentteja.
363. Aksu3.7.2008 klo 10:50
Hemppa:

no, voi harmi! Nimimerkin 'anna h' lisäksi löydän siun lisäksi myös nimimerkin 'katti', kun etsin sanaa 'vammoja'. Osumia saan yhteensä viisi kappaletta.

Enpä osaa sanoa, missä vika. Toivottavasti joku osaa neuvoa!
364. Hemppa3.7.2008 klo 10:51
Aksu.
Nyt selkis "kissanpojalle silmät", kun hoksasin klikata "seuraava" kohtaa. Tuhannet kiitokset tästä neuvosta.
365. HT3.7.2008 klo 10:56
Hemppa: hoksasitko, että osuman jälkeen täytyy klikata oikealla näkyvää Etsi seuraava -kohtaa, jos haluaa lisää?
366. Aksu3.7.2008 klo 11:08
Ja kiitokset myös HT:lle,
kun jatkoit miun kesken jäänyttä ohjetta!
367. HT3.7.2008 klo 11:24
Taas kerran totean, että mielenkiintoisesti viestit tupsahtelevat tänne. Juttuni 10.56 oli kommentti Hempan viestiin 10.39, ja kun lähettämisen jälkeen katsoin ketjua, siellä nuo kaksi olivat peräkkäin. Nyt väliin on tullut Aksun juttu 10.50 ja Hempan viesti 10.51 eli nämä kaksi olivat jossain "välivarastossa" siinä vaiheessa, kun tutkailin tilannetta.
368. toippa3.7.2008 klo 11:38

iso S

Kävinpä tarkistamassa sen sinun tilastosi. Ja kas - huomasin, että sanomasi alla oli vain osa totuutta!

"toippa ja Bella: laitoin sinne tilastosäikeeseen kesäkuun 50 aikuistumattominta. Teillä on menossa keskinäinen titaanien kamppailu jonka toippa voitti niukasti viestein 215-213. Noilla määrillä heltiää 10. ja jaettu 11. sija."

Näin siinä käy kun lukee, kuni piru raamattua! Sain sellaisen käsityksen, että Bella ja minä ollaan tämän säikeen kärjessä, vaan tässä tulee täydennystä:

8. HT 223
9. TJV 216
10. toippa 215
11. Bella 213

Eli HT ja TJV menevät niukasti edelle ja tiukempi kisahan mulla on TJV:n kanssa. Ja sitäpaitsi PP on vielä meitäkin edellä.

Tällaiselta se näyttää, kun otetaan osatotuus irti kontekstista!

Siltikin - no hard feelings! iso S. Kiitos kun vaivaudut pitämään erilaisia mielenkiintoisia tilastoja!
369. Bella3.7.2008 klo 15:44
toippa:
Kiitti tarkennuksesta.
Ketä ne 7 aikuistumatonta on?
370. Aksu3.7.2008 klo 16:07
Tässä, Bella, ne kysymäsi seitsemän ensimmäistä:

1. RA 946
2. Eki 662
3. PP 470
4. Libero 370
5. Maikki 362
6. Juhani Heino 270
7. Antti 226

Tilastoja-säikeeltä löytyvät.
371. Bella3.7.2008 klo 18:12
Aksu:

Kiitos.
Oli aika mielenkiintoinen
tilasto.
En päässyt edes 10 joukkoon.
372. esko3.7.2008 klo 19:25
pääsimpä vihdoin moikkaamaan teitä ystävät hyvät.
tultiin maalta lähelle sukuloimaan. onneksi on tämä
vehje täällä. nyt ei mut ku pikaluku ja palaan astialle
uudelleen.
373. esko3.7.2008 klo 20:31
haloo missä kaikki ovat? tuleppas Jondalar tänne olis
nimittäin asiaa. Aksu toippa HT Hemppa pelaaja ym ym
huomisen takiako valmennuksessa.
374. toippa3.7.2008 klo 20:41

Esko, Esko - moninaisista sinä huolehdit!

Ei sinua ole hyljätty, vaan tässä on kesällä kaikenmoista härdelliä, jotta ei ehdi istua netin äärellä.

Siis mikä on tämä huomisen valmennus? Ei siihen voi verrytellä etukäteen.

Jondalar - sinua kaivataan!
375. Aksu3.7.2008 klo 20:48
esko,
sinäpä sen sanoit, valmennuksessa ollaan!
Huomenna on uusi lakanan kokoinen ristikko (Ties millainen ylläri!) ja lauantaina heti perään kuukausiliite. Nyt vedetään henkeä ja syvään.

(Tai ehtiihän toippa vielä jotakin mukavaa meille kirjoitella.)
376. toippa3.7.2008 klo 20:55

Aksu

pitää pitää tilasot elossa! hah!

Minä en muuten ymmärrä tuon taivaallista tuosta teidän edellisestä keskustelsuta a´la control + alt etc
Ehkä opiskelen sen oikein ajan kanssa. Ehkä olen jo sitä tehnytkin, vaan en noin monumnetaalisesti?
377. Aksu3.7.2008 klo 21:17
toippa:

Kerron yhden esimerkin. Olet ollut poissa tietsikan äärestä koko viikonlopun. Sunnuntai-iltana rupeat ratkomaan perjantain ristikkoa ja yrität selvitä siitä mahdollisimman pitkälle ihan omin avuin, siis ilman tätä saittia. Kuukelia voit muuten kyllä käyttää.

Sitten siulle jää ongelma, johon haluat etsiä tietoa tämän saitin kyseisenä perjantaina avatulta säikeeltä. Jollakin toisella on voinut olla ihan sama ongelma. Mutta, huh-huh, säikeellä on jo yli 255 viestiä! Jos et voi uhrata montaa tuntia koko säikeen lukemiseen, jotta pääsisit nopeasti eteenpäin ratkomisessa, niin silloin voit näppärästi käyttää tietsikan haku-toimintoa.

Mutta kyllä sie varmaan tämän osaat, taito voipi olla jo siun selkäytimessä! (Tällä tavalla muuten kävin selailemassa säikeitä taakse päin, ja löysin oman eka kommenttini säikeestä 2467, 18. tammikuuta, siis tänä vuonna.)
378. esko3.7.2008 klo 21:19
Tsau kaikki. en saanut muuten tehtyä sitä oikein/väärin-
päin kirjotettua ristikkoa. viimeisen sain kun soitin
kolmelle kaverille. nekään eivät saaneet sitä 2489 ää.
sata kertaa tuli mieleen että pääsis tänne. läppärin
osto kiellettiin ehdottomasti. oottaas kun pääsen
oman koneeni ääreen, niin toippa jäät toiseks.
seurustelemaan pitää menemän. palaan jos pääsen.
379. katti3.7.2008 klo 21:19
50:n listalla olin minäkin, mikä pani minut itsetutkiskelun eteen ja toistaiseksi lähes lopettamaan viestittelyn tänne, kun "oikeaa" asiaa ei enää ollut, minulla eikä oikein muillakaan. Kaikki tämänkin säikeen kommentit olen lukenut, mutta loppupäässä ruvennut väsähtämään. Kilometrinpituiset kommentit voi tietysti aina hypätä yli.

Vika on varmaan tässä päässä. Kuitenkin mietin, miksi spontaanina tyyppinä en aina jaksa kestää (ylenmääräistä?) spontaaniutta. Tai että ainakin voisi vähän tiivistää sanomisiaan.

Mutta en todellakaan ole mikään sääntöjen luoja (tai edes niitten kannattaja). Jonkinlaista omaa harkintaa - esim. toisten ajankäytön ja kestävyyden suhteen - voisi kai jokainen ennen kirjoittamistaan harrastaa. (Myös minä siis.)
380. pelaaja3.7.2008 klo 21:20
Bella eilen 21.15: sanoit löytäneesi itsesi täältä viime marraskuulta. Nyt mua kiusaa sitte hirmusesti, milloin itse tulin kirjoittaneeksi eka kerran mutta kun 'en löydä minua'.. Varmaan samoihin aikoihin aloitin kuin sinäkin, vissiin vähän myöhemmin. Onko siihen löytymiseen jokin jippo ?

Esko, joo, keskittymisharjoitusta..
381. pelaaja3.7.2008 klo 21:42
Aksu: yritänpä lukea ohjeesi (jos vaan löydän sen..) koska en löytänyt itseäni..
382. marjuko3.7.2008 klo 21:48
Hemppa, Aksu:
Etsinnän kohteena oli ilmeisesti esimerkkisana "vammoja", joita löysitte mitä nyt löysittekään. Kokelin huvikseni sanaa "vamma" ja löysin 6 kappaletta. Oli se siis keskustelussa, mutta yksikössä, yhden omasi, Aksu.
383. Bella3.7.2008 klo 21:49
esko:
Tule pian takaisin.

pelaaja:
Menin reilusti HS ristikoissa taaksepäin
ja niin sitten löysin, mistä olin aloittanut.
384. HAKU3.7.2008 klo 21:51
- paina Ctrl + F
>avautuu pieni taulu, johon voit kirjoittaa hakemasi sanan (esim. vihje tai osa vihjeestä)
- paina ETSI SEURAAVA -painiketta, jolloin värjäytyy säikeen ensimmäinen kohta, missä kirjoittamasi sana on
- paina uudelleen ETSI SEURAAVA -painiketta, jolloin löytyy seuraava kohta jne.
385. iso S3.7.2008 klo 21:53
pelaaja: eipä taida olla mitään varsinaista jippoa. Se on raaka peli: arvioit varman päälle ajankohdan jolloin et vielä ollut aloittanut ja alat käydä läpi säikeitä siitä eteenpäin. Helpottaa tietysti jos olet esimerkiksi varma siitä että olet aloittanut nimenomaan Hesari-säikeessä, silloinhan muut voit hypätä yli. Epäilyksenalaisia säikeitäkään ei tarvitse lukea, voit hakea Ctrl-F -tempulla merkkijonoa
Lähettäjä: pelaaja

Eräänlainen jippo tosin on sellaisille ketkä eivät ole kirjoittaneet kovin paljon. Google-haun voi rajata haluamalleen sivustolle laittamalla hakusanojen joukkoon tekstin site:sivuston osoite

Voit siis hakea omia viestejäsi Googlella antamalla hakusanoiksi
"Lähettäjä: pelaaja" site:www.sanaristikot.net
ja kelailla löydöksistä vanhinta päiväystä. Sitaattien avulla karsiutuvat pois sellaiset sivut joissa sanat Lähettäjä ja pelaaja eivät ole peräkkäin. Nehän olisivat harhaosumia.

Tuon tempun huono puoli on se että Google ei ole löytänyt ja indeksoinut kaikkia sivuja joten totuus saattaa olla sen tavoittamattomissa.

Minun toukokuisen tutkailuni mukaan aloitit 3.7.2008 klo 08:53 säikeessä 3768. Hs 2466.
386. Jukkis3.7.2008 klo 21:55
Vastaus kysymykseen: Nimimerkki pelaaja on laittanut ekan viestinsä säikeeseen "3768. Hs 2466" 12.1.2008 klo 14:11. Eli
sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php &id=3768
387. HT3.7.2008 klo 21:55
pelaaja: kokeilemalla moiset tiedot pitänee kaivaa esiin.

Ei muuta kuin haarukoimaan. HS-ketjussa 2471 olet kommentoinut, 2461-ketjussa et, eli aloitus osuu tuohon väliin. 2469 juu, 2465 ei, 2467 juu, 2466 juu. Jos oletetaan, että aloitettuasi olet esiintynyt joka ketjussa, emme vaivaudu jatkamaan syynäämistä 2465-ketjusta taaksepäin.

Eka viisautesi olisi siis nähnyt päivänvalon 12.1.2008 klo 14.11. ketjussa HS 2466. Muut kuin HS-ketjut jäivät tämän askartelun ulkopuolelle.
388. HAKU3.7.2008 klo 21:56
* Kannattaa käyttää vähän mielikuvitusta ja järkeä, minkä sanan, missä muodossa haettavaksi laittaa. Usein paras on hakea sanan alkuosalla, jolloin myös sanan taivutetut muodot löytyvät.
389. HAKU3.7.2008 klo 21:59
- toiminto on sillä lailla hyödyllinen, ettei kaikkien tarvitse kysyä samaa asiaa, joka on jo "keskusteltu" moneen kertaan. Jos se nyt näissä hs-säikeessä mikään etupuoli on.
390. JOSPA3.7.2008 klo 22:08
iso S tai Jukkis nyt saman tien selvittäs kaikkien hs-säikeisiin kirjoittajien alotuspäivämäärät. Ei tarttis jokaisen erikseen kysyä.
391. pelaaja3.7.2008 klo 22:09
HT ja iso S ja Bella
Joo, ihan selailemalla hainkin muttei vaan osunut silmiin. 2466:ssa näytän sanoneeni jotain omituista HT:lle..mutta olen varma, ettei se voi olla se eka kerta? Muistan vielä eka kysymyksenikin suurin piirtein ja se liittyi jollain lailla johonkin sushi-ravintolaan Tampereella. Bella siinä tarkisteli, sainko vihjeestä kiinni. Enkä meinannut hoksata. Jonkunkin kerran sitä veivattiin. Mutta kiusaa, kun ei muista varmaksi ajankohtaa. No, jatkan etsintää huomenissa, nyt on pakko uinahtaa. Kiitokset vaivannäöstänne
392. pelaaja3.7.2008 klo 22:13
Jukkis: vai niin. Olisin lyönyt euron vetoa, että aikaisemmin pikkasen. Mutta niin se sitten on, jos niin on kirjoitettu..
Kiitos.
393. HT3.7.2008 klo 22:24
pelaaja: naputtelin kuukeliin

sanaristikot.net pelaaja sushi

ja tuli mm tuollaista:

------------------------------------------------
Lähettäjä: pelaaja 7.3.2008 klo 20:08

-onko niin, että kaikki nuo kalat ovat kaloja ? Olen tähän mennessä saanut 6 kalaa mutta sitten alkoi tulla puukkoa, sushibaaria tms.?
-en myöskään ole vielä päässyt juttuun sen lähellä oikeaa reunaa olevan miehen kanssa..joku varmasti on ?
--------------------------------------------------
394. toippa3.7.2008 klo 22:45

"Kuitenkin mietin, miksi spontaanina tyyppinä en aina jaksa kestää (ylenmääräistä?) spontaaniutta. Tai että ainakin voisi vähän tiivistää sanomisiaan."

Ehkä sitten on todella aika vaieta. Taidanpa jatkaa Jondalarin viitoittamaa tietä!
395. Seitenvitonen3.7.2008 klo 23:13
katti 21.19: Puhuit asiaa! Meitä on varmasti muitakin, jotka tykkäisivät lyhyemmistä kommenteista. Huumoria silti unohtamatta.
Kiitokset muistamisesta 28.6
396. katti3.7.2008 klo 23:14
toippa:
Täällä on ollut puhetta siitä, että viesti pitäisi lukea kokonaisuutena, eikä ottaa siitä osia.
397. katti3.7.2008 klo 23:28
toippa:
Ja jos tarkkaan katsot, viestiä ei ollut osoitettu kellekään nimenomaiselle nimimerkille. Ja plus: kritisoin myös itseäni.
398. Bella3.7.2008 klo 23:42
toippa:
Et varmasti lähde.
Se ei ollut osoitettu sinulle.
Täällä olisi tylsää ilman sinua ja hersyvää
huumoriasi.
katti:
Sinä voit kai ohittaa ne "kilometrinpituiset"
kirjoitukset.
Ohita.
399. katti3.7.2008 klo 23:51
Bella:
Niinhän sanoikin, että ohittaa voi.

Ikävää, että sanoin mielipiteeni ylipitkistä kirjoituksista. Jos joku jaksaa niitä hymy huulessa lukea, niin ok. Minä en oikein jaksa, mutta suon sen muille.
400. esko3.7.2008 klo 23:51
kiitti pyytämisest Bella, kyl mie tuun kunhan loma loppuu.
mutta mika hel----n pudistusoperaatio täällä oikein käy.
kaikki mukavat lähtevät. tämä on ollut hieno paikka.
katti kyllä nyt oli turha kirjotukses.
401. iso S3.7.2008 klo 23:55
Käsittämättömässä viisaudessani olin kopioinut ihan väärän päiväyksen ja kellonajan pelaajan aloitushetkeksi. Onneksi korjaus tuli heti perään kahdelta huolellisemmalta.

Pyydetty lista olisi kätevintä toimittaa linkkinä jonnekin, mutta minulla ei ole kotisivuja. Jukkis on toimittanut tällaisen listan viestimääristä, ihailevat katseet kääntyvät häneen. Katsokaa sieltä tilastosäikeestä linkit (siellä on siis vain viestien määrä, ei aloitusaikaa).

Punnersin kuitenkin hömppäpuolelle uuteen säikeeseen Kuka - paljonko _ Milloin listaa, joka kattaa toistaiseksi noin puolet eli ollaan päivämäärällä 22.4.2006 alkaneissa. Univajauksen ehkäisemiseksi projekti jatkuu syssymmällä.
402. katti3.7.2008 klo 23:55
Toisekseen en nyt aio kertoa, että otan leluni pois hiekkalaatikosta. Enkä aio kertoa, kenen ne pitäisi ottaa pois tai tuoda takaisin. Minusta ihan lapsellista touhua. Vaikka sitten kukaan ei enää koskaan vastaisi kyselyihini eli olisi ottanut ne lelunsa pois minun suhteeni.

Aikuisiahan täällä nyt kuitenkin on?
403. katti4.7.2008 klo 00:00
esko:
"katti kyllä nyt oli turha kirjotukses."

Voi olla, että oli turha. Se vain oli minun mielipiteeni. En usko, että ainoa laatuaan kuitenkaan.
404. esko4.7.2008 klo 00:01
aikuisia on täällä ollu suurin osa. miksi katti puhut sitten
lelusi poisottamisesta hiekkalaatikosta?
405. katti4.7.2008 klo 00:01
esko:
Jopa aika hienotunteisesti ilmaistu minun mielestäni. Mutta poikkeavaa mielipidettä ei ilmeisesti voi edes ilmaista hienotunteisesti, vaikka kuinka yrittäisi.
406. esko4.7.2008 klo 00:09
kyllä täällä on ilmaistu eriäviä mielipiteitä vaikka kuinka.
sanottu suoraan asioita. jospa olisi ollut parempi,
ettet olisi ollu niin "hienotunteinen" vaan suorempi.
407. katti4.7.2008 klo 00:09
esko:

Puhuin minun, sinun ja meidän leluistamme kuvaannollisessa mielessä. Olen hämmästellyt sitä, miten täällä tullaan ja mennään ovet paukkuen (siis: ovet kuvaannollisessa mielessä).

Eikä se minulle kuulu pätkääkään, kuka tekee mitä ja miten, sanoo mitä ja miten.

Suvaitsen sen kaikille.

Kerroin vain. että - - no, en viitti toistaa itteäni. Toivomuksiakaan ei sit saa esittää?
408. katti4.7.2008 klo 00:13
"kyllä täällä on ilmaistu eriäviä mielipiteitä vaikka kuinka.
sanottu suoraan asioita. jospa olisi ollut parempi,
ettet olisi ollu niin "hienotunteinen" vaan suorempi."

Niinpä kai sitten. Suoruuteni oli aika suoraa, joten ei siitä enempää. Odottakaamme aamun uutta ristikkoa, mikä tuo entiset tai uudet tuulet tullessaan. Kaikki käy!
409. esko4.7.2008 klo 00:15
kai minä nyt sen "kuvaannollisessa mielessä" ymmärsin.
toivomuksia saa esittää ihka vapaasti. anna tulla vaan.
410. esko4.7.2008 klo 00:20
nyt on lopetettava. palaan sitten omalta koneeltani
takasin. en kyllä ikinä ois uskonu että tämmöseksi menee.
eipä ollutkaan kiva visiitti. hyvät yöt ystäväiseni.
411. katti4.7.2008 klo 00:22
Seitenvitonen:
Kiitos kommentistasi, yksinäinen olisi muuten olo (kestän sen kyllä). Ainahan ihan näennäisesti tyynenviileisiinkin viesteihin sisältyy jonkinlainen tunnelataus.

Joillakin näyttää nyt olevan karvat pystyssä. Miksi? Luulin ja kuvittelin, että täällä olisi mielipiteenvapaus.
412. Seitenvitonen4.7.2008 klo 00:26
toippa, Bella, esko: älkää nyt hitossa tuon katin kimppuun käykö
mokoman asian takia. Eihän näin viksu porukka voi olla niin herkkänahkaista, että ottaa itseensä vähäisestä.

Meis ei oo mittää vikkaa, ja se vika, mikä meis on, ei meinaa mittää.

Ja nyt lapset nukkumaan! Huomenna on uudet haasteet.
413. katti4.7.2008 klo 00:36
Seitenvitonen:

Oikeessa oot.

Enpä olis uskonut, että omasta mielestäni ihan ystävällismielisen viestini jälkeen olenkin tässä nyt pahantekijä ja ilmapiirin pilaaja.

Sekin kyllä on sanottava, että en kestä nuoleskelijoita (kuten en myöskään lyttyyn lyöjiä). Kumpiakin näyttää täällä olevan.

Muuta vaihtoehtoa ei kai jäljelle jää kuin sammuttaa lyhdyt ja palata ihka uuden neutraalin ja puhtoisen nimimerkin turvin.

Ihan liian vilpittömänä keskustelijana taidan poistua minäkin (enkä odota takaisinliputusta enkä hurraahuutoja). En vain halua yhtään lokaa, mitä en katso ansaitsevani.

So good bye täältäkin.
414. katti4.7.2008 klo 00:46
Seitenvitonen:

Vielä: kiitos, puluseni (en nyt sitä osaa paremminkaan sanoa!). Lämmitit mieltäni. Mulla oli todellakin tunne. että kimppuun käytiin. Aina on ihanaa, kun joku puolustaa:) Lämpöiset kiitokset sulle!
415. pelaaja4.7.2008 klo 05:50
HT
Niin sen täytyy olla. Se sushi ei sitten ollutkaan ensimmäinen tuotokseni. Ja ilmaannuin siis vasta tänä vuonna. Tätä voisi jo väittää huonoksi itsetuntemukseksi-:), hain itseäni turhan kaukaa.
Että kiitos ja vielä toisenkin kerran. Nimittäin: avitit joku aika sitten niissä paikallisissa tikkaissa (teekat). Kas, voitin siitä 10 euroa, kertoo lehti tänään.
416. Kipe4.7.2008 klo 08:32
Osuin sattumalta näille sivuille ja ilokseni huomasin, että täältä voi kysellä apuja. Minulla takkuaa 26.7.1978 viimeinen pitkä sana ja kissojen vasemmalla puolella oleva "pokakuva" josta en saa tolkkua. Avittaisiko joku ennen kuin käy uuden HS:n lakanan kimppuun, kiitos.
417. Aksu4.7.2008 klo 08:44
Kipe,
muistaakseni kysymästäsi pitkästä sanasta (13 kirjainta?) on keskusteltu jo täällä, päivämäärän piti olla 25.7.. Löydätkö vastauksen? Enempää en vihjaa.

Kissat muistan, mutta 'pokakuvan' olen unohtanut. Saat varmasti apua heiltä, joilla on kopiot jäljellä.
418. otv-a4.7.2008 klo 08:46
Kipe, pitkä sana on tyttö englannissa. pokakuvaan tulee ihan yleisasia.
419. pulunen4.7.2008 klo 09:42
en kestä nuoleskelijoita!
420. voi kiitos puluseni4.7.2008 klo 13:00
lämmitit mieltäni kun kimppuuni hyökättiin!
421. katti4.7.2008 klo 15:25
Näköjään johonkuhun kolahti, jollain lailla, en tiedä, millä. Enpä ed. nimimerkistä mitään tiedä.
422. ----4.7.2008 klo 15:59
ne on itsesi sanomia.
423. Seitenvitonen4.7.2008 klo 16:54
Eiköhän jo ole aika nollata tilanne!
Ja tervetuloa uudet nimimerkit rakentavaan keskusteluun uusien
ristikoiden pariin.
424. toippa4.7.2008 klo 16:58

katti

Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Älä välitä tästä viimeisestä, joka paikan häiriköstä.

Nou hätä - ajattelin vain vaieta seurakunnassa, konsa koko aika tulee pientä noottia rivien välistä, että pitäis pitää pienempää suuta.

Olen jo aiemminkin sanonut, että on vaikea tietää sanojen intonaatioita - kuinka ilolla tai ilkeilleen asiat on sanottu. Siksi
pyrin välttämään kaikenalisia negatiivisa lauserakenteita.

Ja onhan tässä jo nöyrrytty pyytämään anteeksi väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Että eipäs nyt eskaloida tätä minimaalisen pientä väärinkäsitystä täydeksi sodaksi!

No hard feelings ja palaan ristikkoasiaan illemmalla.

Kiitos Bella kaunnista sanoista ja Esko kannustuksesta!

Peace man - peace!
425. Bella4.7.2008 klo 17:14
Katti:

Minua et sotke sinun ja toipan sekä eskon
juttuun.
Siis Eskon kanssa kinailuun.

Ainoa asia mitä sanoin, että ohita ne
"kilometrikirjoitukset.

En todellakaan ole käynyt "kimppuusi."

Voisiko joku olla niin ystävällinen ja
avaisi uuden saitin ristikolle 2491?
426. HOHHOIJAA4.7.2008 klo 17:18
KATTI SANOI OHITTAVANSA NE JO ENSIMMÄISESSÄ KIRJOITUKSESSAAN. MIKÄ TÄSSÄ ON NIIN VAIKEAA?
427. katti4.7.2008 klo 19:36

Nyt noin vuorokautta myöhemmin säikeelle palanneena (vaihteeksi torin kautta) ja mahd. höyryt päästäni tuulettaneena en voi kuin hämmästellä. Kun en näytä maininneen sen kummemmin Bellaa, toippaa enkä oikein ketään.

Joopa joo. Jäipä ilkeä jälkimaku.
428. katti4.7.2008 klo 19:41
HOHHOIJAA:

Enemmistö on väärässä vai miten toi nyt menee?! Tajusit aatokseni!
429. pajen6.7.2008 klo 12:58
En ole lukenut läheskään koko palstaa enkä nyt ehdikään. Ehkä asiat on täällä jo selvitetty. Siis:
- Kissoja, ei kai laatija ole sekoittanut kissaa Kiven koiraan?
- Hehtaari on selvä virhe.
- Se mikä siihen tulee ei ole yhdiste.
Muuten ihan mukiinmenevä. Anteeksi jos toistelen vanhoja.
430. HT6.7.2008 klo 13:15
pajen:

Kissoista oli juttua 27.6. loppuillasta. Ratkaisusana tunnetaan kissan nimityksenä murteissa ympäri Suomea. Maaningasta on merkitty muistiin "Ei ook X-rukka soanna maetoo", Simosta "Kukapa se X:ltä hännän nostaa jos se ei itte nosta", Nurmeksesta "Se on lauluo (= pötypuhetta) että X pieröö" jne.

Hehtaari on moitittu porukalla.

Viittaus yhdisteeseen jäi hämäräksi enkä rupea etsiskelemään sitä lakanasta.
431. PP6.7.2008 klo 13:20
pajen:
Killit ovat myös kissoja. Se on murteellinen nimitys kissalle ja myös erittäin yleinen nimi kissoilla samaten kuin koirilla. Kuuluisin Killi on tietysti Jukolan koira, mutta jos sitä tarkoitettaisiin, monikkomuoto olisi virheellinen. Sehän on uniikki.
432. HT6.7.2008 klo 13:22
PP: eikös ristikon ratkaisuaika ole vielä kesken?
433. Noviisi6.7.2008 klo 13:27
VIHDOINKIN! Ristikko (roskiksesta taas dyykattu) ekaa kertaa täysi! Kiitos teidän korvaamattomasta avusta! Googlekin ollut ahkerassa käytössä. Onko oikein vai ei jää nähtäväksi. Varsinkin kissat ihmetyttävät. Kiitos myös tuosta Ctrl+F vihjeestä, selaaminen paljon helmpompaa. Saas nähdä onnistuuko ratkaisunkin "dyykkaminen".
Hyvää kesän jatkoa kaikille.
434. Noviisi6.7.2008 klo 13:29
Näköjään joku kertoikin tuon kissajutun jo!
435. JN17.7.2008 klo 11:27
Vähän jäi närästämään se oikean alakulman "ota sata aaria". Jos sen "sadan aarin" oikeata lyhennettä olisi käytetty, niin olisi ratkaisuksi silti saatu ihan oikea sana--ei kalastusvekotin vaan amerikkalainen laulaja (näin ainakin Kuukkelin mukaan). Myös oikean reunan alimmaiseksi pystysanaksi olisi tullut ihan kelpo sana, joskin vihjettä olisi sitten pitänyt tietenkin muuttaa.

PS. Onko muuten kukaan koskaan laskenut--täällä kun on näitä tilastojen pitäjiä--että kuinka monta kertaa näissä ristikoissa on esiintynyt vihjeenä "Chris", tämä jodlaava laulaja? Tuntuu, että joka viikko hän putkahtaa jostain esiin. Mahtaako Aulis olla hänen faninsa? Kuuntelee jodlausta tippa silmässä istuskellen meren rannalla auringonlaskua katsellen...
436. JMP7.7.2008 klo 11:48
Tuli yöllä luettua saitteja aikamoinen määrä. Mitä toi
nyt on jos joku vilikatti ja turrekoira ja eppurakki nahistelevat. Sitä on ollut maailman sivu ja kaikki sovittu.
Jodalarin juttu sen sijaan on aivan järjetön!
Aikuiset miehet ja vielä kai osa laatijoita kehtaavat
tehdä tollasta. Se on täysin käsittämätöntä.
PP lle 10 pistettä siitä, että pysyi rohkeasti Jondalarin
rinnalla.
Jondalar on loisto tyyppi ja älykäs.
Toivon että tulisi HS ristikoitten pariin!
437. PP7.7.2008 klo 11:48
HT:
Sekosinpa, kun oli kyseessä vanha ristikko. Anteeksi jälleen kerran! Luulin, no samapa se, mitä luulin...Möläytetty, mikä möläytetty.
438. Jukkis7.7.2008 klo 13:29
JMP, sellainen tarkennus että en ole laatija. Lisäksi se että sanot "aikuiset miehet ja vielä kai osa laatijoita", ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa siitä, miten tarkkaan olet asiaan perehtynyt.
439. Owlie7.7.2008 klo 14:03
JMP ja Jukkis:
Jos jatkatte, menkää toiseen säikeeseen.
440. heippa7.7.2008 klo 15:46
Kaipa JMP ja Jukkis voivat jatkaa tässä säikeessä yhtä lailla kuin muutkin asian ulkopuolelta (eli HS-ristikosta) kirjoittavat?
441. heippa vaan7.7.2008 klo 17:32
Ei voi! TÄÄLLÄ ei tarvita riidankylväjiä! Ei tarkoita JMP:tä!
442. Kalle H7.7.2008 klo 17:33
Vieläkö joku on "langalla"
Muutamiin kohtiin en saa millään vastausta.
1. ylh.keskellä: Karvaisia
2. oik.alh. Naliap.Tutkimuskeskus
3.Alh. oik. Turskaakin?
4.Alimmaisen harmaanrivin kolmas sana.
Vihjeillä olisi nyt todellista käyttöä!
443. TJV7.7.2008 klo 18:24
Kalle H

1. Karvaisia on yhdyssana, älä ihmettele vokaaleja.
2. Ei Naliap, vaan Nakiap. Tämän vihjeen tyyli esiintyy joskus,
tuskin paljastan liikaa, kun kehoitan lukemaan takaperin sitä.
3. Turskaakin on eräällä tavalla valmistettu ruokalaji, joka ei
aina välttämättä ole tästä kalasta tehty, tavallisimmin kai silti.
444. HT7.7.2008 klo 19:53
Kalle H:

Neloskohdasta sen verran, että kuten täällä on huomautettu, päivämäärä on eräällä tavalla ajatellen pikkuisen pielessä ja oikeampi olisi päivää varhaisempi. Sen kun heittää kuukelin hakuun niin vastaus löytyy eka sivulta.
445. Kalle H8.7.2008 klo 12:03
TJV ja HT, vihjeillä oli hyvää käyttöä, tulivat tarpeeseen.
Nakiap on vielä avoin mutta tuntuu,että se on ihan kielen päällä. Kiitos avusta.
446. TJV8.7.2008 klo 12:19
Kalle H, en osaa venäjää, mutta uskon sanan olevan siitä
peräisin.
447. ep8.7.2008 klo 17:34
Mitä voi noi orge orget ja olka olkat
448. TJV8.7.2008 klo 18:29
ep
Tämähän tuntuu pysyvän naapurimaiden kielissä aina vain.
Toinen olka on alleviivattu.
449. RiKu9.7.2008 klo 10:07
"Tunnuslauseen mýös",erikoisesti sen toinen kirjain,
mitä tekee kaksi juoksijaa ylhäällä keskellä, mikä hedelmä juoksijoiden vieressä? Näille en ole löytänyt järjellisiä vastauksia. Muuten olen saamassa ristikon kokoon pitkän uurastuksen jälkeen!
450. TJV9.7.2008 klo 10:28
RiKu
Tunnuslauseista puhuttaessa sanotaan: - - - - - ni on. - Mitä
sitten kukin itselleen pitää tärkeänä. (Tai mainitsee pitääkseen
itseään tärkeänä)
Juoksijoista ei kannata ajatella tekemistä vaan ominaisuutta.
451. EJlo9.7.2008 klo 11:40
ep
Tuossa ORGE ORGE vinkissä on tyypillinen kirjainkato, nykyisin hyvin yleinen. Sovittelepa aakkosten eri kirjaimia sanojen eteen. Ne on sitten poistettava myös ratkaisusanasta. Kyllä siihen ihan normaalisana tulee, monikossa tietenkin, onhan vinkkejäkin paritellen.
452. ep9.7.2008 klo 12:15
Olen ihan hukassa :mitä esim. tarkoittaa vasen alareuna kättelevät ja ennen radiossa onko ohjelma vai henkilö?
453. otv-a9.7.2008 klo 13:02
ep, sinä sen jo sanoit, mitä ne kädet tekevät. radiossa oli ennen testikin, missä ääni kuului sieltä sun täältä. mahtaako ikäsi riittää sitä muistamaan?
454. toippa9.7.2008 klo 16:53
otv-a

Radiosta tuli tosiaan sellainen testi aina tietyin väliajoin, että siitä väännettiin jopa vitsiä:
Testissä käskettiin mennä seisomaan tietyn etäisyyden päähän keskelle radiota ja varmistaa, onko toisessa jalassa mono ja toisessa stereo!
455. otv-a10.7.2008 klo 08:51
toippa, oli se epämääräistä aikaa.
456. toippa10.7.2008 klo 09:00
otv-a

Niii-in - mutta oli se jotenkin onnellista, turvallista, viatonta aikaa. Vai luultiinko me vain?
457. ep10.7.2008 klo 10:04
Saakohan näin monta kertaa pyytää apua,mutta kuka sai auton liikkeelle kyllä minä näin kun pihastani auto lähti,mutta ei kai meidän miestä haeta vai haetaanko miestä ollenkaan ?
458. Juho10.7.2008 klo 10:36
ep:lle
Sota-ajan kuski teki puusta pilkettä ja pani pönttöön, siitä sitä
häkää, vai mitä se nyt oli saatiin. Sillä se saatiin isokin auto liikenteeseen.
459. otv-a10.7.2008 klo 12:44
toippa, epämääräistä vain äänen tulosuunnalta, muuten mukavaa, niin kuin nytkin.
460. ep14.7.2008 klo 16:15
Tiedän,että olen liian "vihreä"ratkomaan näin ovelia juttuja,mutta mitkä kahisee ja vasemmalla "silinterihattu"mm
461. TJV14.7.2008 klo 16:44
ep: Jotakin materiaalia käytettiin täytteenä entisinä aikoina.
Niistä lähti kahinaa. (kerro mielellään vihjeen sijainti ensi
kerralla)
Silinterihatut liittyvät yliopistomaailmaan. Vaativat ponnistusta.
462. ep15.7.2008 klo 11:55
Ison P:n kohdalla kemikalioon hukassa ja oikealla yläkulmassa ruohoepäpuhtauksia eikö ne ole itse sitä?????
463. Aksu15.7.2008 klo 14:25
ep:
Mitähän sulla on mukana, kun menet ryppyrasvaa ostamaan.
Oikeaa yläkulmaa en nyt saa mieleeni.
464. Owlie18.7.2008 klo 08:43
Onnea voittajille!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *