KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIILOSANAT

3635. Piilosanat

leppis12.10.2007 klo 23:32
Tervehdys kaikille!
Olen innokas piilosanojen ratkoja/laatija. Mielessäni pyörii,
kuinkahan paljon porukat itse harrastavat p-sanojen laa-
dintaa. Olen lähetellyt tekeleitäni Suomen Kuvalehteen ja
Sanarikseen, vielä vailla palautetta. Kuinka paljon ja millaisessa muodossa tehtäviä pitäisi lähetellä, jotta ne noteerattaisiin? Mielestäni tehtäväni olisivat jopa julkaisukelpoisia.
2. Eki13.10.2007 klo 08:32
Jos nimimerkistäsi arvaan, niin ihan tuossa jonossa ovat hyvällä paikalla. Käsin tehdyt ja siitä skannatut versiot eivät ole kaikkein mieluisampia, sillä ne pitää kirjoittaa kokonaan uusiksi. Piilosanalaatijalta yleensä vaaditaan teksti jollakin tekstinkäsittelyohjelmalla tai vaikkapa vain sähköpostiohjelmaan kirjoitettuna. Itse ruudukkopohja tehdään täällä meillä tai monessa toimituksessa.
3. leppis13.10.2007 klo 17:19
Oikein arvattu! Kiitos informaatiosta.
Jään siis toiveikkaana odottelemaan, mitä tuleman pitää.
4. leppis19.10.2007 klo 22:56
Olenko ainoa keltanokka ps-laatija tämän sivuston
joukossa. Täytyyhän teitä olla muitakin.
5. Eki17.2.2008 klo 09:32
Leppiksen piilosana on nyt julkaistu sekä Suomen Kuvalehdessä että uusimmassa Sanasepossa.
6. Jugi17.2.2008 klo 10:57
Minä oon pari piilosanaa joskus vääntänyt. Vois tietysti harkita niiden lähettämistä johonkin.
7. Eki17.2.2008 klo 11:02
Suomen Kuvalehdessä julkaistaan ensikertalaisten esittelypiilosanoja. Tarjontaa on mukavasti, mutta joukkoon mahtuu. Taso on yllättävän tasainen eli "ihan kiva" on aika tavallinen tuomio.

Näytteen voi lähettää vaikka tämän saitin etusivulla olevaan osoitteeseen. Teksti mielellään yleisellä kirjoitusohjelmalla ja mahdollisimman raakana, ei mitään turhia asetteluja. Lopullinen pohja tehdään täällä, mutta mukana pitää olla malliratkaisu ja pohja.
8. SK4.3.2008 klo 11:59
Halpatyövoimaa?
9. leppis8.3.2008 klo 21:55
Oli tai ei, jostainhan se on aloitettava. Sain ainakin jalkaa ovenrakoon. Olihan todella sykäyttävää nähdä oma laatimuksensa SK:ssa ja saada siitä positiivista palautetta.
10. Eki9.3.2008 klo 09:20
Kyllä SK:n esittelypiilosanasta saa aineellisen korvauksen, joka ei ole mitenkään huono verrattuna varsinaiseen palkkioon, ja tulee vielä puhtaana käteen (mikäli posti käsittelee sitä asiallisesti).

Esittelypiilosanojen rakentaminen julkaisukelpoiseksi on vaihteleva prosessi. Joidenkin kanssa käydään pitempikin entrauskirjeenvaihto. Mielellään ne julkaistaan mahdollisimman alkuperäisessä muodossa, mutta jos tehtävässä on ideaa, kannattaa huonoimpia tai sääntöjenvastaisia vihjeitä parannella. Monipuolisuuden lisääminenkin on joskus tarpeellista. Vaikka kaikki vihjeet olisivat ok, ne eivät saa olla pelkkää kätköä ja anagrammia.
11. Eki12.3.2008 klo 12:15
Lähettäjä: ilvis 21.2.2008 klo 16:06

Terve, Erkki Vuokila
Lähetin Sinulle sähköpostia osoitteeseen eki@sanaris.fi jo aikoja sitten. Lähetin arvosteltavaksesi myös yhden laatimistani piilosanoista. Oletko lukenut postiasi? Olen odottanut vastausta jo yli viikon ja pienoinen epätoivo alkaa hiipiä mieleen.


Nyt ollaan siinä vaiheessa, että ilviksen piilosana on menossa Suomen Kuvalehden ensi viikon kaksoisnumeroon.
12. JPQ13.3.2008 klo 19:24
Eki: käykö (sokko)kryptot...
13. Eki13.3.2008 klo 19:29
Tämä koskee vain piilosanoja.
14. JPQ13.3.2008 klo 20:40
Eki: epäreilua. Onko toi lehden tapa? vai jonkun muun että tiedän kenelle yksi aamuista vähemmän hampaisena (viisauden hammaslähti) irvistän.:) onko kryptoille mitään vastaava paitti sanaseppojen lehti...
15. Eki13.3.2008 klo 20:54
Suomen Kuvalehdessä on yli 33 vuoden ajan julkaistu joka viikko piilosana ja kuvaristikko. Kolmas tehtävä "erilainen" eli muutaman vuoden viime vuosituhannella. Siinä oli kryptojakin. Kryptoja lehdessä on, mm. nyt pääsiäisenä, kun on ylimääräinen tehtävä kaksoisnumerossa.

Piilosanojen tapauksessa uusien tekijöiden esittely on perusteltua, sillä tarjonta on aika runsasta ja se on yksinkertainen tehdä, kirjoitusohjelma riittää.

Uusien tekijöiden kryptoille ei taida olla muuta paikkaa kuin Sanaseppo. Kryptot ovat minusta kasvottomampia kuin piilosanat, joskin piilosanoissakin on todella vaikea erottautua muista, varsinkin edukseen.
16. JPQ13.3.2008 klo 21:42
Eki: no sanotaan totta tietyllä tavalla no tulkitsen sinua näin: kryptossa ei ole vihjeitä. Et ne uskoisin hauskin vaihe eli vihjeiden keksiminen. Myös työläs jos on kohde vaikeusaste tekeillä.
PS. minusta kaikissa tehtävä tyypeissä on perusteltua esitellä et minusta muitakin voi jos ei ole kuvia tehdä kirjoitus ohjelmalla.
17. leppis20.3.2008 klo 01:12
Minusta TAAS tuntuu siltä, että JPQ:n olisi opeteltava kirjoittamaan niin, että siitä saisi selvää!
18. leppis28.3.2008 klo 22:31
JPQ: Pyydän anteeksi hölmöä kommenttiani.
19. JPQ29.3.2008 klo 01:30
leppis: ei tarvitse. mutta jatkossa jos kirjoitan sekavasti kysy mielummin jaa mitä tms. ja parempi tyylisi kuin eräiden selvästi pikallinen eräillä muilla foorumeilla.
20. JPQ29.3.2008 klo 01:30
leppis: ei tarvitse. mutta jatkossa jos kirjoitan sekavasti kysy mielummin jaa mitä tms. ja parempi tyylisi kuin eräiden selvästi pikallinen eräillä muilla foorumeilla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *