KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAATIJALLA VÄÄRÄ KÄSITYS HELPPOUDESTA?

1859. Laatijalla väärä käsitys helppoudesta?

Eki18.8.2005 klo 09:35
Laatija ottaa ristikkojensa perussanavalikoimaansa ratkaisusanoja ja vihjeitä ihan oman päänsä mukaan.

Monta ratkojaa ärsyttävät sellaiset usein toistuvat sanat kuten ARAL, URAL, ATIK ja IRAK, mutta koska suomen kielessä ei juurikaan ole helppoja noihin kirjaimiin loppuvia sanoja, nuo helpoimmat valikoituvat taajaan, jotta esim. ITIL, OREL, TRUK ja URUK ratkojille vieraampina eivät tuppautuisi helppoonkin ristikkoon.

Siinä on yksi puoli asiastani. ATIK on minusta ihan hyvä sana, kunhan ei ole ihan joka toisessa tehtävässä (eikä aina samalla vihjeellä). Vuosikymmeniä on miehen nimi putkahdellut esiin sieltä sun täältä eli ei hän ole pelkkä ristikkojulkkis. Tuskin ketään reimastuttaa, jos tilalla on ATAK, ATIU, ETYK tai STTK?

Olisivatko ristikot yhtään parempia, jos sanaa ATIK ei olisi keksittykään? Voiko Atikia pitää vaikeana sanana?

Toinen puoli otsikosta on se, että itse sana on hyvä, mutta laatija antaa sille vaikean vihjeen. Tämä antoi minulla säikeen aloitussysäyksen, kun ajattelin sanaa IVAR ja sitä, että vihjettä KREUGER on joskus mainittu "älyttömän vaikeana tietona". IVAR siis sopii varmasti helppoon ristikkoon ratkaisusanana, jos vihje on tyyliä pohjoismainen poika tai lyhyt Iivari.

Jälkimmäistä vihjetyyppiä olenkin alkanut yhä enemmän käyttää, mutta joskus Kreugerkin nostaa päätään. Kirjoitinkin täällä kesäkuun lopulla: "IVAR Kreugeria joskus mainitaan kohtuuttomana nimenä tietää. Itse opin sen 70-luvulla, kun tv:stä tuli hänestä kertova näytelmä, pääosassa Asko Sarkola. Vastikään tv:stä tuli toinen Ivar Kreugerista kertova ohjelma, 3-osainen sarja jopa." Jotenkin minulle jäi Sarkolan olemus muistikuvana päähän ja siksi en ole osannut sitä pitää niin vaikeana kuin mitä se taitaa olla. Eivät ne muut Ivarit lie juurikaan parempia, Formo, Wilskman tai Lillak (Tiinan isä ja ex-valmentaja) sellaisina, joihin olen myös oikeasti jossain muualla törmännyt. Ja joita olen joskus käyttänyt vihjeenä, sillä Ivat kuitenkin tulee aika usein ratkaisusanaksi.

Laatija ei siis välttämättä tahallaan käytä jotain vaikeaa sanaa tai merkitystä, vaan hän ei vain tajua, että asia on vaikeampi kuin mitä hän itse luulee.

Laatija tai ratkoja, oletko joutunut joskus samaan tilanteeseen, sanan tai vihjeen käyttäjänä tai arvostelijana/ihmettelijänä?
2. Eki18.8.2005 klo 09:43
Ivat > Ivar
3. KP18.8.2005 klo 10:07
Eilinen päivän ristikoiden laadinta "tympäisi" varmaan oikein
syvältä. Tuli sellainen tunne, että mitä vaan ristikkoihin pani
tuntui vaikealta sanalta ja vihjeeltä.
-Lopputulos. Ensimmäinen lause ristikon tarkastajalta:
Onko tarkoitus, että tämä on lastenristikko. -Että silleen.
Tuo pelko, että ristikosta tulee liian vaikea voi mennä
"överiksi".
4. Teemu Pallonen18.8.2005 klo 10:19
Kai se kp riippuu, minkä tasoista ristikkoa on laatimassa. Vai voiko helppo olla liian helppo? Itse en helppoa laatiessani osaa tehdä liian helppoa, vaikka kuinka yrittäisin.

Ekin alustusta lukiessani mietin, että ehkäpä olen muuttanut suhtautumistani joihinkin vastaussana-vihje -pareihin. Tällaisia ovat juuri Ekinkin mainitsemat nimet. Ennen käytin enemmän KREUGER - IVAR -tyyppisiä pareja. Nykyisin käytän jopa mieluummin vihjettä POIKA kuin vaikeaa sukunimeä. IVARiin nyt toki voi keksiä muutakin.
5. mor18.8.2005 klo 10:25
Kyllähän varmaan uudemmalle ( ja nuoremmalle ) ratkojalle monetkin etunimi/sukunimi -yhdistelmät voivat tuottaa hankaluuksia. Kuinkahan moni ei-kirjallisuutta-harrastava tuntee Leon Urisin? Voiko edellyttää, että vuosikymmenien takainen nyrkkeilijä Olli Mäki olisi tuttu? Kilauttaako edes Atik Ismail nykynuorille mitään kelloja?

Näiden kanssa on vaan elettävä. Mielestäni osa ristikoiden yleissivistävyyttä on se, että niissä voi käyttää henkilöitä, joilla on selkeästi jotain meriittejä. Osa on tietysti vain hetken ilmiöitä (tyyliin salarakkaat), mutta nämähän taitava laatija osaa muutenkin raakata aikanaan.

Eli vastauksena Ekin kysymykseen: on näitä outoja yhdistelmiä, etenkin nimiä, tullut joskus vastaan, mutta ainakaan minua tuo ei haittaa. Onneksi on olemassa hakuteoksia.
6. Eki18.8.2005 klo 11:05
Helppo ja helppo, siinä voi olla suuri ero. Riippuu myös siitä, kuka ratkoo. Ja sehän on tärkeintä.

Lastenristikko ja lastenristikko, sama juttu.

Jos joku sanoo helposta ristikosta, että olipa vaikea, mikä on yleisin johtopäätös?
7. iso S18.8.2005 klo 11:07
Tämän olen maininnut ennenkin, mutta sopinee esimerkiksi tähänkin. Yhdessä ensimmäisistä näyteristikoistani käytin sanaa OLLY, mikä oli tarkastajan mielestä epäsana. Hölmistyin ja julmistuin, koska Olly on entinen limpparimerkki ja siihen aikaan kukoisti aika runsaana ex-juoma APSI. En tiennyt, että Ollya markkinoitiin vain kotiseudullani, joten muualla eläneelle se oli tuntematon.

Ilman muuta myönsin, että sana oli huono, mutta jos ristikko olisi julkaistu Etelä-Saimaassa niin useimmat (vähintään 40-vuotiaat) ratkojat eivät olisi nähneet siinä mitään outoa.
8. tjn18.8.2005 klo 11:45
Heitänpä tähän väliin oman "vaikeuteni".

Moni IS:n tms. lehden ristikko tyssää meikäläisellä siihen, ettei tunne valokuvassa esitettyä henkilöä, vaikka kuvan laatu olisi ihan ok. Tätähän ei voi lähteä mistään "matrikkelista" tai kuukkelista etsiskelemään, kun ei ole hajuakaan nimestä, ellei risteävistä sanoista ole apua.

No, josko tulisi luettua juorulehtiä, tilanne ehkä korjaantuisi. Tai ostaisi ja lukisi sitä IS:ääkin useammin. Mutta kun eivät ns. "turhat julkkikset" ja heidän aikaansaannoksensa kiinnosta niin eivät kiinnosta.

Eli laatijan "ylihelpoksi" virittämä vihje saattaakin olla joillekin ylipääsemätön.
9. Eki18.8.2005 klo 11:46
Sen siitä saa, kun tekee ristikon ympäristöönsä sopivaksi.
10. Eki18.8.2005 klo 11:48
Teräsbetoni-yhtyeen löytyminen IS:n ristikosta ansaitsi maininnan YleX:n ohjelmassa ja Jaajo Linnonmaan pärstän oleminen pääkuvassa puhutti Suomipop-kanavalla sinä päivänä.

Kyllähän tuo julkkisten käyttö on kaksipiippuista, vähintäänkin.
11. Lettu18.8.2005 klo 11:59
IVAR:

++ : LIND SOTKUSSA!
+ : JUOKSU YLÖS = MIES

+- : KREUGER / MIES / POIKA

- : USKOUJ ON MIES

Heitän kehiin vihjeen: MIESPELIT <> (8)
12. tjn18.8.2005 klo 12:09
> Eki 11:46

Aivan! Ristikkosi todella sulautuvat ympäristöönsä :-)

Ja haitanneeko mitään, jos yksi tällainenkin ratkoja löytyy.
13. Eki18.8.2005 klo 12:12
Et ole yksin, tjn
14. Teppo18.8.2005 klo 12:35
kp
Tarkastajan viittaus oli varmaan puoliksi vitsi. Millaisia sanoja siinä ristikossa on ja millaisia vihjeitä?
15. kp18.8.2005 klo 13:02
Tarkastaja on, ei vitsi.
Tuona päivänä kaikki tavallisetkin sanat vaikuttivat
vaikealta ratkojan tietää - mielestäni. Helpottelin vihjeitä
tarpeettomasti helpommaksi.
"Purin" osan vihjeytyksestä. Ei enää lastenristikko.
Osoitus vain, siitä millaisessa "tilassa" laatija on tehdessään
ristikkoa.
16. Teppo18.8.2005 klo 13:30
kp
En toki sanonut, että tarkastaja on vitsi, mutta tuollainen lausahdus on enemmän vitsi, että "olipa helppo" kuin että "sopisi lapsillekin".
17. Libero18.8.2005 klo 20:27
Eki 18.8.2005 klo 9.35:
"Voiko Atikia pitää vaikeana sanana?"

tjn 18.8.2005 klo 11.45:
"No, josko tulisi luettua juorulehtiä, tilanne ehkä korjaantuisi."

Atik Ismail on legenda jo eläessään. Todennäköisesti hän on tuttu melko marginaaliselle joukolle, mutta sama koskee monia muita, kuten elokuvaohjaajia, kirjailijoita, kapellimestareita, säveltäjiä ja Atikin ohella kaikkia urheilijoita, valmentajista puhumattakaan.

Uusimman Punaisen Pelikaanin helpossa ristikossa ovat heti kättelyssä vihjeet RALLI-TOM ja FORMULAPAIKKA. Ei kukaan, et sinäkään Eki, koskaan tunnu kantavan huolta siitä, miten ratkoja selviytyy moottoriurheilutermeistä. Paikan tiesin, Tomin lunttasin kirjasta. Nämä vihjeet eivät silti vaikeuta kyseistä ristikkoa eivätkä haittaa muutoinkaan, mutta sijoitan ne Atikin kera samaan rintamaan: joillekuille helppoja, joillekuille täysin käsittämättömiä.

Samassa ristikossa on vihje, jonka ensin luin MIMIN ROOLI. Kirjoitin oikean ratkaisusanan ja ajattelin, että vihje kuittasi kertaheitolla nuo moottoriurheilujutut. Olin mielissäni, että laatija näin muisti oopperamusiikin (myös) marginaalista harrastajajoukkoa. Sitten kolahti pahoin: vihje olikin MIMMIN ROOLI. Ehkä virhelukemani olisi ollut liian vaikea vihje, vaikkei juurikaan vaikeampi kuin RALLI-TOM?!

KREUGER on reilu vihje nimelle IVAR. Se suo tarvittaessa mahdollisuuden ottaa jostakin selville, kuka Kreuger on kyseessä.

Olen tjn:n kanssa samalla aaltopituudella siinä, että huomaan toistuvasti yleistiedossani juorulehtiaukon. Talvella Hytösen ja Stillerin talk show paikkasi aukkoa tehostetusti viikoittain. Katsoin ohjelmaa nimenomaan ristikonratkojana.

Ilta-Sanomien tämänviikkoisessa historistikossa on pääkuvan ja siihen liittyvien ratkaisusanojen tunnettuusongelma. Ristikon päähenkilön tuntenevat vain asianharrastajat, jotka hekin kuuluvat omaan marginaaliseen joukkoonsa.

Tuntui aluksi vaikealta palauttaa mieleen pääkuvan henkilöön liittyviä vanhastaan tuttuja avainsanoja, etenkin niitä, jotka risteävät keskenään. Tätäkään miestä ei ole matrikkeleissa. Google auttaa, kun nimen tietää. Ristikosta se ei ilmene. Minusta tonimikaelin historistikko on herkullinen, mutta asiaa harrastamattomalle lajissaan varsin hankala, luulen ma.
18. Eki18.8.2005 klo 21:14
Kyllä Ralli-Tom on tylsä ja vaikea sana, mutta siinä ei ole vaikeita risteyksiä. Tai oli siinä vaikeat risteykset minulle! Sehän on sivun 4 ristikko, jossa pääkuvasarjasta tulee kolme lausetta alas läpi samanmittaisin sanoin. Se on haastava lähtökohta.

Punaisen Pelikaanin yhden tähden ristikot ovat keskimäärin hankalampia kuin Mustan Pelikaanin ristikot, joskin Mustassa sivu 30 on tällä kertaa aika hankala Mustan tehtäväksi. Unohtui maininta siitä pääkirjoituksessa.

Itsepähän olen ristiksi ottanut lähes kaikissa lehdissä vaikeusastemääritelmät ja helppojen ja visaisten ristikoiden tasaisuusvaateet sun muut ikeet.

Tulkoon nyt vielä kerran sanotuksi, että vaikka periaatteeni on fakkisanoja välttelevä, aivan täydellistä vaikkapa helppoa ristikkoa ei varmaan ole koskaan syntynyt. Joku lastenristikko on saattanut onnistua erityisen hyvin. Muissa on aina se huonoin sana. Huonojen sanojen sijainti ja määrä sitten ratkaisevat sen, miten hyvä ristikko se kokonaisuutena on. Siis ratkontakokemuksena. Mitä useamman ratkontakokemus on miellyttävä ja/tai tyydyttävä, sen paremmin laatija on onnistunut.

Voi muuten olla, että urheilusanastoa on ristikoissa hieman enemmän kuin muuta. Tai kenellä on ja kenellä ei.
19. Libero18.8.2005 klo 22:51
Eki 18.8.2005 klo 21.14:
"Itsepähän olen ristiksi ottanut lähes kaikissa lehdissä vaikeusastemääritelmät ja helppojen ja visaisten ristikoiden tasaisuusvaateet sun muut ikeet."

Hyvänen aika, eihän se Ralli-Tom minunkaan ratkontakokemustani pilannut. Saman ristikon pääkuvasarja on mainio. Panin heti merkille myös siitä tulevat lauseet ja niiden keskenään yhtä pitkät sanat. Toivon vilpittömästi, että jaksat vastaisuudessakin pitää kiinni vaikeusastemääritelmistä ja tasaisuusvaateista.

Kaikesta huolimatta rohkenen urputtaa sinulle vielä Punaisen Pelikaanin (3/2005) erään 2,5-tähtisen ristikon eräästä vihjeestä. Kun ratkaisusanaksi tuli WAYNE, jostakin pimennosta pulpahti mieleen Gretzky, vaikkei vihje 99 sanonut minulle yhtään mitään. Yksittäisistä vihjeistä tämä on ollut minulle yksi vaikeimmista, viisitähtinen. Tosin, jos vihjeenä olisivat olleet pelaajan numerot 7 ja 23, olisin tiennyt nimen vaikka unissani. Kaikki on näköjään suhteellista. :)

Tulkoon sanotuksi, etten omasta puolestani odota täydellistä ristikkoa keneltäkään. Lähes täydellisiä olen ratkonut niin paljon, että kielteiseltäkin kuulostava kritiikkini perustuu vain ja ainoastaan ERITTÄIN HEMMOTELLUN (pilalle suorastaan?) ratkojan ristikkoelämänkaareen. Tämä otettakoon lieventävänä asianhaarana huomioon.
20. Lettu18.8.2005 klo 23:04
Eki > Totta tosiaan, Mustan (6/05) s. 30 on aika kinkkinen, vaikka sen ratkaisin; tosin olo oli välillä kuin H. Moilasella.

Oikeita vastauksia odotellessa täytyy antaa tunnustus hyvästä Lastenristikosta Piialle ja Tonille. Kolme kirjaimiset sanat toivat ja loivat ristikkoon konstailemattoman sanaston hyvin onnistuneen visuaalisen ilmeen kera.
21. iso S18.8.2005 klo 23:24
mor: Voiko edellyttää, että vuosikymmenien takainen nyrkkeilijä Olli Mäki olisi tuttu?

iso S: kyllä, jos on sattunut lukemaan Hesarin tuoreimman kuukausiliitteen. Siinä esitellään nuorisollekin Olli Mäki ja neljä muuta nyrkkisankaria.

Voiko olettaa, että viimeksi ammattinyrkkeilyn MM-kehään päässyt suomalainen on tuttu? Radio Jerevan vastaa: teoriassa kyllä. Käytännössä ei, koska kyseessä on Olli Mäki.

Oma mielipide: vähemmän merkittävämpiäkin henkilöitä käytetään vihjeenä. Silti ajankohtaisuus on ohitettu ajat sitten, Mäki ei enää edes maalaa Lahden radiomastoja kuten ennen. Käyttö voisi vähitellen hiipua, mutta jos joku käyttää, niin hyväksyttäköön kunnianosoituksena vanhalle mestarille.
22. Timppa18.8.2005 klo 23:35
Urheilua seuraamattomana minulle on kuitenkin Olli Mäki tutumpi kuin Oili Mäki, joka esiintyy silloin tällöin ristikoissa. Ratkonnan kautta olen tullut tuntemaan jälkimmäisenkin henkilön. Pitää kyllä joskus arvuutella, onko i vai l...;)
23. Tellus18.8.2005 klo 23:38
Olen aina luullut että vihje FORMO tarkoittaa jonkinlaista muotoa ja oppinut, että siihen tulee IVAR, mitään hajua minulla ei ole vieläkään näiden sanojen yhteydestä.

99 oli mielestäni kiva vihje, joskin myönnän, ettei se avaudu kaikille.

Naaman kuvat ovat minulle melkein aina täysin outoja, mutta se tekee esim. kaksipalloisista nuortenristikoista vanhalle akalle melkein kolmepalloisia. Ja sehän vain lisää ristikon kiinnostavuutta.
24. Timppa18.8.2005 klo 23:41
Jännä juttu, ristikkorengistä löytyy Olli>Mäki, mutta ei Mäki>Olli. Koskahan seuraava päivitys tulee...;)
25. TT19.8.2005 klo 01:47
MINÄKIN tunnen 99:n. Komea mies edelleen.
26. äiti vaan19.8.2005 klo 02:53
lastenristikoissa on liikaa pintajulkkiksia! lapset ovat koko ajan kyselemässä ja usein en osaa vastata!
27. mor19.8.2005 klo 09:58
Nimet ovat aina hankalia, sillä yhdelle tuttu on toiselle outo. Vaikka olisi millaiset meriitit, niin aina löytyy ratkojia, jotka eivät ole kuulleetkaan tästä sankarista.

Ristikoissa yleisimmin käytettävät nimet valikoituvat tietysti helpon (ja sopivan) kirjoitusasun pertusteella. Niinpä ei ole ihme, että Olli Mäki, Ivar Formo, Atik Ismail jne tulevat vastaan hyvin usein. Heidän edustamansa lajit ovat lisäksi suht' lähellä suomalaisia, joten ainakin kohtuullista tunnett(av)uusastetta voi odottaa.

Sensijaan esim. aikanaan maailman squashkenttiä vuosikaudet dominoinut Jahangir Khan putkahtaa hyvin harvoin vastaan. Sukunimihän olisi mitä mainioin nelikirjaiminen, vai mitä? Taitaa vaan laji olla liian outo, jotta yleisempää tietoutta esiintyisi.
28. tonimikael19.8.2005 klo 13:01
mor:

Tällä joltinensakin pienehköllä kokemuksella arvioin, ettei KHAN ainakaan hirvittävän mainio sana ristikkoon olisi. Parikin syytä:

H ei niitä yleisimpiä kirjaimia suomenkielessä ole.

Ja ehkä enemmänkin tuon konsonantti-konsonantti-vokaali-konsonantti -rakenteensa vuoksi. Itse olen huomannut, että kaikista helpoimpia neli(ja enempikin)kirjaimisia sanoja on sellaiset, joissa tuo konsonantti-vokaali-vaihtelu tapahtuu joka kirjaimen kohdalla. Tyyliin ATIK, IRAK, TASO, KYRA. Kokeilepa vaikka (esim. laatimalla 4x4-kokoisia ruudukoita)! :)
29. Eki19.8.2005 klo 13:32
Kyllä se KHAN aika usein olisi tulollaan, mutta sen pystyy suht hyvin välttämään ilman tuskia. Jahangir tosiaan on maailman huipulla, mutta eipä sitä silti hirveästi himoita suomalaisille kuuluttaa, jos ei ole pakko. Muistakaahan myös Tata Vegaakin taitavampi ja kuuluisampi laulajatar Chaka Khan!
30. iso S19.8.2005 klo 20:58
Keskinäisissä otteluissa Jansher Khan löi Jahangirin 19-18! Omana huippuaikanaan Jahangir taisi kyllä olla pitempään lyömätön kuin Jansher.

Muistettakoon myös ne arabi-Khanit: Aga, Ali ja mitä niitä olikaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *