KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOULUKUNNAT KANSANTAJUISESTI

1535. Koulukunnat kansantajuisesti

Eki16.4.2005 klo 13:03
Minua vaivaa se, etten ole pystynyt selittämään, mitä eroa on laatimuksella ja laatimuksella, siis ristikolla ja ristikolla. Tiedän ne absoluuttiset erot, mutta jos vastapuoli on haluton asiaa pohtimaan ja sitä ymmärtämään, asia menee jankutukseksi. Helposti sitten syytetään, että ne ”mielestään taitavammat” laatijat ”sortuvat omaan näppäryyteensä” tai ”tekevät ristikoita vain toisille laatijoille”. Toivottavasti esimerkkini osoittaa, että molempia tarvitaan. On selvää, että erot on helpompi huomata/tunnustaa jälkimmäiseltä puolelta.

Ristikot:
Toisessa kahdesta koulukunnasta siis tilaaja jopa pyytää, että pitää käyttää samoja sanoja ja vihjeitä. Ostajat haluavat sitä. Laatija uskoo siihen eikä välttämättä yritäkään enempää. Hän saattaa pitää sen toisenkin koulukunnan ristikoista, katsella niitä vähän kateellisestikin, mutta on pääosin tyytyväinen siihen mitä tekee. Hän uskoo tekevänsä keskenään hyvinkin erilaista ristikkoa, mutta asiantuntevan laatijan ja ratkojan silmissä erot ovat minimaalisia. Ilman ATTAa, ATARia ym. satoja helpporakenteisia sanoja ei laatija pärjää ja hän uskoo, että ratkojat tahtovat niiden itsensä takia, vaikka ne ovat pesiytyneet mukaan laatimiseen sopivuutensa vuoksi. Näistä ristikoista pitävät ratkojat ovat ne oppineet ja jos tulee vaikea piilokirjain, voihan sen antaa valmiiksi.

Sama asia musiikkirintamalla:
Humppaa ja iskelmää tehdään paljon ja sitä esitetään ympäri Suomen lavoilla ja viihdytyslaitoksissa. Kansaa käy sadoittain ja samat tutut kappaleet soivat. Artistit/yhtyeet levyttävätkin jatkuvasti. Levy-yhtiöt eivät toivo heidän juuri uusiutuvan. Kappaleita tehdään aika samankaltaisista elementeistä ja riittää, että humpan tai iskelmällisen konekompin taustalla lauletaan ”oi sä oma kulta, lemmen saat sä multa”. Joskus, yleisön pyynnöstä, artisti kurkottaa ja tekee slovarin, jossa hän haluaa tilittää elämäänsä enemmänkin. Hän saa kappaleeseen jopa tunnetta ja pari hyvää ajatusta, vaikka riimit menevätkin aika perinteiseen malliin. Lapsille musiikkia tehdessäänkään artisti ei välttämättä pääse maneereistaan. Esimerkkiartisteja Souvarit ja T. T. Purontaka.

(jatkuu)
2. Eki16.4.2005 klo 13:03
(jatkuu)

Ristikot:
Toisessa koulukunnassa laatija on joko saanut laatijanlahjat ja/tai kovalla työllä ne hankkinut ja osaa tehdä keskenään hyvinkin erilaisia ristikoita. Hän välttelee huonoja sanoja, etenkin helpoissa ristikoissa, osaa ehkä tehdä avaria ristikoita pitkinkin sanoin. Hän ei välttämättä osaa tehdä ristikoita helpoista huippuvisaisiin ja toivottavasti pysyy sillä alueella, jonka varmasti osaa. Saattaa syntyä ristikoita, jotka muistetaan pitkään hyvän pääkuvaidean tai hyvän kokonaisuuden takia. Jokainen ristikko on kuitenkin persoonallinen, vaikka se olisi kiireessä tehty, eikä siinä ole juurikaan oudoksuttavia juttuja uusillekaan faneille. Laatijat saattaa kokeilla jotain mullistaviakin juttuja, kun paikka sellaiseen aukeaa. Aina ei synny sellaista, joka miellyttää isoa kansanosaa.

Sama musiikissa:
Artisti on itseoppinut tai koulut käynyt ammattilainen, joka haluaa tehdä omanlaistaan musiikkia. Hän seuraa musiikkirintamaa, ottaa vaikutteita ja pyrkii – levy-yhtiön salliessa – tekemään levyjä välittämättä liikaa yleisön vaatimuksista. Klassikot eivät synny yleensä matkimalla muita vaan luottamalla omaa makuun ja siihen, mitä vapautuneesti syntyy. Klassikkokappaleessa on joko hyvä kertosäe tai kokonaisuus on vain kerta kaikkiaan vastustamaton. Keikoilla käy väkeä sadoittain, jopa tuhansittain ja levyt myyvät välillä loistavasti, välillä hyvin. Voi olla, että artisti saa levyttää vain omakustanteina, mutta sellaisenaankin musiikki leviää innokkaimmille faneille, eihän vastaavaa kukaan muu tee. Hyväkin artisti voi syystä tai toisesta jäädä muiden jalkoihin, onhan tarjonta valtavaa. Menestynyt artisti saattaa yrittää jopa sinfonian tekoa, mutta yleensä kannattaa kuitenkin pysyä lestissään. Esimerkkejä Ismo Alanko ja Eppu Normaali.

Välimaastosta löytyy kummastakin koulukunnasta tulleita, ristikoissa vaikka Aulis Lehto, musiikissa Yölintu. Jotkut laatijat/muusikot haluaisivat vaihtaa koulukuntaa, mutta eivät uskalla – ja heillä ei olisi siihen ehkä edellytyksiäkään. Heidän paikkansa on aina ollut välimaastossa ja ehkä tulee olemaankin, mutta he katsovat – osaksi täysin turhaan – ”taitavimpien laatijoiden” teoksia ylöspäin. Välimaastossa on paljon tyytyväisiä laatijoita ja ratkojia.
3. kp16.4.2005 klo 16:07
Kirjailija sinusta olisi pitänyt tulla...
Olet ihan väärällä alalla...
4. kp16.4.2005 klo 16:08
Aulis Lehdon jätätte rauhaan...
5. Eki16.4.2005 klo 16:33
Kiitos, olenhan minä pari kirjaakin tehnyt ja on niitä joku kehunutkin.

Aulis Lehdon ristikot 80-luvun alussa ja nyt: peruslähtökohta edelleen jälkimmäistä koulukuntaa, sananvalinta jo pitkään aika lähellä edellistä. Yksinkertaista huomioitavaa, jos ratkoo niitä. Mutta jos Aulis hyväksytään Auliksena, ei minulla ole siihen mitään vastaanpanemista.
6. kp16.4.2005 klo 17:43
Ihan totta tarkoitin...
Mutta tuota ei voi vielä julkaista kirjassa:
RISTIKOIDEN KOULUKUNNAT.
Viilaamista on. Miten minä tuota lukiessani ajattelen:
ME ja MUUT. Musiikin vertaus kuuntelevat humppaa, niin humppaa kunntelevat suomalaiset ovat MUITA, kun ME
teemme jotain parempaa... Tällaiset kahtia jako analyysit
pitää kirjoittaa keskellä suuta ja mahdollisemman
neutraalisesti. Karkeasti ottaen näin jako on. Mutta mitä
pahaa siinä on?
7. Eki16.4.2005 klo 18:01
Ei siinä ole mitään pahaa, ja yritin kirjoittaa neutraali(se)sti, mutta myös lukija voi yrittää lukea neutraali(se)sti. Kp on kovin herkka ottamaan kritiikit, joissa on plussat ja miinukset, silkkana haukkuna.

Me ja muut, kaverit keskenään... sekin on kp:n tapa nähdä tilanne täällä... kannattaisi avartaa näköalaansa.

Ei kai me olla vihamiehiä? Kun tuntuu, että mikään, mitä kirjoitan, ei kelpaa. Niin kai sielläkin päässä?

Tässä säikeessä yritin kuitenkin selittää, miksi meidän maailmojemme on niin vaikea kohdata.
8. ++juh16.4.2005 klo 18:12
"Koulukuntien" suurin ero ei ole siinä, millaisia heidän ristikkonsa ovat, vaan asenteessa.

Yksi "koulukunta" on huolissaan siitä, että huonot sanat vähentävät uusien ratkojien kiinnostusta ristikoihin.

Toinen "koulukunta" ei joko ymmärrä, mikä on ongelma, tai ei välitä.

Onko kukaan koskaan moittinut ristikkoa siitä, että siinä ei ole huonoja sanoja?
9. kp16.4.2005 klo 18:17
Eki:
Ei kai me olla vihamiehiä? Ei.
Jos, et kuulu tosiaan tuohon porukkaan, nyt säikeitä on
ainakin kolme, toppuuttele, että jos sanoista keskustellaan ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Se on mielestäni kaikkein
pahinta mitä voi tehdä. Järkevästi kirjoitusta neuvoista: se
Ok. Mutta sekin on tässä tapauksessa turhaa. Olemmehan
aidan kummallakin puolella (aita välissä). Olen kirjoittanut,
että näkemyksemme vaikkakin ne ovat eri näkökulmasta,
ovat samasta asiasta (ristikosta), niin mikä on siinä, että
lukiessani kommentteja saan lekalla päähän. Ei mitään
järkevää. Ja toisaalta. Heitin itse nuo "avaimet" josta voi
löytää nuo niin huonot ristikot. Voi vain jokainen tykönänsä
ajatella, kuka taluttaa ketä...
10. kp16.4.2005 klo 18:23
Eki: Mielestäni hyvä esimerkki Me ja MUUT on tässä:
Yksi "koulukunta" on huolissaan siitä, että huonot sanat vähentävät uusien ratkojien kiinnostusta ristikoihin.

Toinen "koulukunta" ei joko ymmärrä, mikä on ongelma, tai ei välitä.
Ei asiaa noin voi ilmaista. Tajusitko...
11. ++juh16.4.2005 klo 18:25
kp, miten niin ei voi ilmaista? Juurihan ilmaisin sen niin.
12. Antti Viitamäki16.4.2005 klo 20:00
Mikään ei ole ilmaista.
13. iso S16.4.2005 klo 20:21
Lentävä Tea = ilma-Ista. Siis yksi koulukunta on huolissaan siitä että huonot sanat estävät uusien ratkojien kiinnostumista ristikoihin. Toinen koulukunta on sitä mieltä että vanhat ratkojat tykkäävät niistä kiistellyistä sanoista, koska ne ovat heille tuttuja ja turvallisia.

Molemmat koulukunnat voivat olla oikeassa. Jos oikeassa oleminen toteutuu sataprosenttisesti, niin luonnollinen poistuma hoitaa vanhat ratkojat, uusia ei tule, kaikki laatijat jäävät työttömäksi ja sen jälkeen ei ole enää mitään syytä kinata. Paitsi että se toinen koulukunta pitää auki kanavaa uusien ratkojien tulla ja oppia vanhoiksi. Ettäs kehtaavat näin ruokkia riitaa!
14. ++juh16.4.2005 klo 20:35
Edelleenkin odottelen sitä edes yhden ratkojan kommenttia, että ristikko on huono nimenomaan siksi, ettei siinä ole yhtään huonoa sanaa.
15. ++juh16.4.2005 klo 20:36
Tai edes kommenttia siitä, että olipa hyvä ristikko, kun siinä oli niin monta huonoa sanaa.
16. kp16.4.2005 klo 20:49
Eipä niitä tällä palstalla näy. kuin yksi. Ja se on niin
tyhmä, että tajua lähteä pois...
17. Eki16.4.2005 klo 20:55
kp, savolaiset ovat alkaneet valittaa minulle sitä, että olet tärvelemässä savolaishuumorin imagoa (kai tuo yllä olevaa kutsut siksi?)...

yllä oleva oli tšadilaishuumoria (kai) ;)
18. ++juh16.4.2005 klo 20:56
kp, väittely virkistää - eikun miten se nyt oli...
19. ++juh16.4.2005 klo 22:30
Hmm... siis ihanko tosiaan olet sitä mieltä, että jokin ristikko on huono nimenomaan siksi, että siinä ei ole huonoja sanoja? Kerropa, mikä tuo ristikko on.

Vai mitä ihmettä tarkoitat kommentillasi [16.4.2005 klo 20:49]?
20. V-R17.4.2005 klo 01:59
Pidän Auliksen ristikoista. Yksikään vihje ei petä.
Toisella katsomisella ratkesi eka pystyrivi Mukavia. ratkesi se toinenkin sana. Siis anagrammiristikko..
Aulis ei ole ensimmäistäkään kertaa osallistunut keskusteluun. Erkkiäkös tämä raivostuttaa
21. V-R17.4.2005 klo 02:03
Jatkoa.
Saat Eki vielä kauan kytätä hesarin ristikkolaatijan paikkaa
22. ö17.4.2005 klo 12:04
Seurattuani pitkään näitä keskusteluja olen saanut käsityksen, ettei ole mitään koulukuntia. Kaikilla on pyrkimys tehdä parempia ristikoita ja käsitys hyvästä ristikosta on kaikilla pieniä painotuseroja lukuunottamatta yhtenevä. Toiset ovat pyrkimyksissään pidemmällä kuin toiset.

Enemmän olen ristikkomaailmassa huolestunut Ekin tallin määräävästä asemasta, joka korostuu mm. SM-kisoissa ja tällä palstalla. Ratkojan kannalta olisi parasta, että löytyisi useita tasaväkisiä ristikontuottajia. HH:n ja mikseipä kp:nkin vierailut tällä palstalla ovat antaneet muista talleista lähinnä omituisen kuvan.
23. Eki17.4.2005 klo 12:27
Ekin talli? Tällä palstalla puhuvat monen muunkin tallin edustajat, joilla ei ammatillisesti ole mitään tekemistä kanssani. Aika moni näistä laatijoista kyllä tulee SM-kisoihin nauttimaan tallini laatijoiden ristikoista (ja jos tarkkoja ollaan, kolme viidestä SM-tiimin jäsenstä on ristikkorintamalla Iisakin tallia, ei Pelikaanien).

Jostain syystä tiettyjen laatijoiden tai tallien edustajien kanssa ei saa aikaiseksi hedelmällistä mielipiteen vaihtoa (oma näkemykseni asiasta).

ö:n ajatus koulukunnattomuudesta osuu tavallaan oikeaan. Tuntuu, että monella on kaipuu sinne toiseen kuntaan, mutta ei eväitä. Ratkojien kannalta (ristikkolehtien ostajapiirit) on koulukuntamieltymysjako kyllä olemassa. Mutta ratkojamieltymyksetkin ovat voineet muovautua myös asiakasuskollisuuden myötä.
24. iso S17.4.2005 klo 12:46
Hmm... jos lukisi ö-mapista kommenttia kuin omituinen tallirenki hevosenhoito-opasta, niin saisi sen käsityksen että HH:n ja mikseipä kp:nkin vierailu tällä palstalla antaa muista talleista (mm. ???-tallista ja iisakki-tallista?) omituisen kuvan. Ei siihen noita kahta tarvita, me teemme sen itse!

Ei vaan vakavasti: ainakin minä edustan itseäni, tarkemmin sanottuna kuvitteellista sivupersoonaani, en talliani. Samoin luulen olevan muidenkin ???-laatijoiden suhteen. Talliamme edustamme pääasiassa tallista tulevien ristikoiden kautta, ei niinkään täällä lauotuilla jutuilla.

Enimmäkseen täällä on ja pitäisikin olla pääosassa ristikkoaiheinen jutustelu, miksei muukin sanojen mutustelu, ei se kuka ja minkä tallin mandaatilla on päätään aukomassa. Useimmissa tapauksissa ei ole oleellista sekään, onko kyseessä laatija, ratkoja vai molempien roolien edustaja (eiköhän useimmat laatijat myös ratko ja visaisten ratkominen tuppaa joskus menemään vähän laatimisen puolelle).

Siksi minä (ja varmaan monet muut laatijat) esiinnymme nimellä tai nimimerkillä emmekä joka käänteessä muistuta, että hei, tässä hirnahti sen ja sen tallin asukki.

Ekin klaani saattaa näyttää olevan jossain mielessä määräävässä asemassa, mutta en koe tulleeni määräillyksi millään tavalla. Täällä sitä vaan hillutaan rakkaan vihollisen palstoilla kuin tyhjää vaan!
25. KP17.4.2005 klo 12:46
Kukaan ei ole vaihtamassa "koulukuntaa" ei haluamassa
mihinkään... Syy miksi tästä jauhetaan on ilmeisesti nyt
se yksinkertainen syy: että kumpikin puoli pitää niin omaa
puoltaan niin erinomaisena ja toisen niin huonona että...
Minun "koulukuntani" on niin huono, että... kuten olen
tässä koettanut sanoa, että meidän sanavalintamme on
niin erilainen, kuin teidän. Ja koettanut sanoa: että
tasaväkisiä ollaan...ratkojia on kummallakin puolella....
26. Eki17.4.2005 klo 13:14
Yritän lopettaa sen asian käsittelyn, kp, mutta kumpikin osapuoli lukee asiat omalta kantiltaan, päättelee omalta kantiltaan ja kommentoi omalta kantiltaan, ja eipä tässä toivoa kovin suuresta yhteisymmärryksestä ole, jos sitä on edes haettu, kaikilta tahoilta.

Olisitko muuten halukas tulemaan mukaan Sanaseppojen toimintaan? Olet kai joskus ollutkin. Toisinajattelijoita tarvitaan! Mutta ei besserwissereitä.

Enemmän kuin Ekin talli täällä kirjoittavia yhdistääkin sanaseppolaisuus. Se on nähty pahanakin, valitettavasti.
27. Eki17.4.2005 klo 13:40
Vielä tähän musiikkivertaukseen näkemys toiselta puolelta. Olen jonkun sortin amatööri-säveltelijä-sanoittaja. Jotakin on levytettykin 80-luvulta lähtien, tällä hetkellä tunnetuin ehkä Taljankan viimeiseltä levyltä löytyvä sanoitus Paljain jaloin (tosin lyhenneltynä ja muuteltuna, jolloin se ei ole ihan se oma lapsi, jonka aikoinaan putkautin).

Musiikin teko ja omien tekeleiden kuuleminen ammattilaisten tekemänä on niin mukavaa, että sitä olisi silloin tällöin kiva tehdä vaikka tilaustyönä, koska pöytälaatikkoon tekeminen on paljon vähemmän motivoivaa.

Musiikkimaailmassa olen törmännyt moneen muuriin. Osasyynä on kouluttamattomuus eli en lähetä hienoja nuotteja vaan rupisen kasetin, jossa hoilaan jotain, josta pitäisi saada selvä ja ymmärtää. mitä loistavaa on sen takana. Itse tietysti kuulen sen hienouden korvissani, mutta vastapuoli löytää siitä usein vain kömpelyyksiä ja laittomuuksia.

En haluaisikaan turkkamaliksi/vexisalmeksi sanoittajapuolella tai kassuhaloseksi/ristoasikaiseksi sävelpuolella. Heiltä saattaa luomiskauden aikana syntyä 1-10 kappaletta päivässä! Minulle riittäisi kappale silloin ja toinen tällöin. Villeissä unelmissa ajattelen, että ne olisivat spesiaalisimpia kuin ammattilaisten liukuhihnatyöt, mutta realistina olisi ehkä helpompi elää. Ammattilaiset tekevät hyvää kamaa tiiviilläkin aikataululla.

Jos palaan omaan ammattiini, olen usein miettinyt, aiheutanko ristikkomaailmassa samanlaista muuria kuin mitä musiikkipiirit minun näkemyksissäni aiheuttavat. Musiikkipuolella tuotanto ja tuottajien määrä on ainakin selvästi laajempi. Tietyssä tilanteessa ei ole mahdollista ottaa lisää väkeä, vaikka eteen tulisi kultakimpalekin. Hessun kanssa mietin aikani, mutta pakko hänet oli ottaa, eikä kaduta. (Minulla todella on selkeät vaatimukset laatijan ristikoillaan osoittamista taidoista, vaikka voi niitä toki harjoitellenkin parantaa.) Pluspuolella oli, ettei hän aikonutkaan tehdä tätä kokopäiväisesti vaan juuri kuten minä musiikkipuolella: tilauksesta yksi silloin ja toinen tällöin.

Olisinkohan minä siis musiikkipuolella yhtä hyvä kuin Hessu ristikoissa? Sitä en uskalla edes ajatella, mutta olisinpa edes melkein.

Viitamäen Antin kanssa tehtiin muutaman vuoden ajan projektiluonteisesti aika mukavia kappaleita Antin kotistudiossa Jyväskylässä. Euroviisuihinkin pari kertaa pyrittiin omasta mielestä hyvillä kappaleilla. Niitä kaikkia äänityksiä kuuntelee vieläkin joskus mielikseen. Mutta vähäinen palaute, mitä saatiin, oli tyyliin "ei kaupallista potentiaalia". Sitten on molemmat oltu liian kiireisiä, Antti teatterijutuissa (joissa saa tehdä musiikkiakin, olen kade) ja minä näissä perhanan ristikoissa.
28. Kaitsu17.4.2005 klo 14:43
Hukkaan ovat menneet tallisopimusten mukaiset mainostamiset ainakin minun kohdallani. Minä raukka kun olen niin tietämätön täällä kirjoittelevien talleista.

Mikäli joku asioita paremmin tietävä on haistavinaan kirjoituksissa talliuskollisuutta, niin niinhän kuuluu ollakin. Periaatteelliset erimielisyydet tallin sisällä estävät tehokkaan työskentelyn ja henkilö, jonka ajatusmaailma ei tallin imagoon sovi, hakeutuu varmaankin itselleen sopivampaan talliin.

Uskoisin kuitenkin tänne kirjoittelevien edustavan ensisijaisesti itseään. Usein viestintä on täällä niin nopeatempoista, ettei Ekikään ehtisi antaa ohjeistusta omilleen. Ei ainakaan minulle ole kukaan kertonut mitä mieltä minun tulisi olla.
29. Juha N17.4.2005 klo 15:11
Ekin talli näyttää dominoivan tallirintamalla. Miksi? Koska Eki on siitä poikkeuksellinen tallipäällikkö, että noista "perhanan ristikoista" huolimatta hänellä riittää energiaa olla näissä keskusteluissa täyspäisesti mukana. Sekä väittelyissä että vähemmän vakavassa sanallisessa nautiskelussa. Ehkä hänellä on asiaan intressinsä myös mainosmielessä, mutta en varmastikaan ole ainoa täällä käyvistä perusratkojista, jotka katsovat tuosta aktiivisuudesta olevan hyötyä nimenomaan ristikoiden jatkuvan kehittymisen kannalta.

Ekin asema laativana ja samalla avustajiaan kouluttavana tallipomona on kai nykytilanteessa aika harvinainen. Muiden ristikkotalojen vastaavat nokkamiehet, jos sellaisia on, eivät ole olleet täällä esillä, paitsi HH. Toisaalta joidenkin tallipomojen laatu- ja kehittämispyrkimykset ehkä ovat... hm... täsmentymättömiä (esim. edellä viitattiin johonkin guruun nimeltä O.S. Kari).

Onko niin, että ristikkobrändien myyntien ja fuusioitumisten myötä useimpien tallien ristikkolehdistä on tullut lähinnä toimitettuja? Siis ristikoiden kokoamisesta ja tarkastamisesta vain huolehtii joku kustantajan luottomies/nainen?

Esimerkki: Mitään niin upeaa yksittäistä edistysaskelta suomalaisen kuvaristikon historiassa en 30 vuotta ristikoita ratkoneena voi nimetä kuin se työ mitä Iisakki Lukkaroinen teki 70-luvulla. Silloin keskustelufoorumit puuttuivat, enkä ole ollut Iisakin kanssa henkilökohtaisestikaan tekemisissä, mutta hän kuuluu olleen aikansa kouluttava laatuguru. Työ on kantanut makeaa hedelmää ja opit ovat vähitellen levinneet melkein koko ristikkokenttään.

Iisakin ristikkotalo jatkaa nykyäänkin samalla laatutuotannon linjalla, palvellen myös vaikeiden ratkottavien ystäviä (mikä jo 70-luvulla aloitettuna oli uskomattoman rohkea veto). Olisikin nyt erittäin mielenkiintoista saada Iisakin päätoimittajaksi mainittu Erja Gullsten ynnä muiden lehtitalojen "vain toimittavat päätoimittajat" mukaan näihin keskusteluihin. Sikäli kuin ovat aktiivisia laadunvalvojia ja ehkä kehittäjiä ja toisaalta ennättävät nettivierailuja tekemään. Kuultaisiin sitten useampien tallipomojen näkemyksiä.

(Ehkei niin mainitsemisen arvoinen henkilökohtainen muisto: Erja Gullstenin nimi tuli tutuksi ja jäi pysyvästi mieleeni jo ennen hänen ristikkoalalle päätymistään. Hän oli joskus 70-luvulla sisareni kanssa samaan aikaan pikkupotilaana LKS:ssa ja nämä likat kai etäystävystyivät joksikin aikaa. Ainakin EG:n nimeä siskoni toisteli pitkälle jälkeenpäin.)
30. V-R17.4.2005 klo 15:28
Ei ole ihmekään Eki. Siteeraus ylhäältä.
"Jostain syystä tiettyjen laatijoiden tai tallien edustajien kanssa ei saa aikaiseksi hedelmällistä mielipiteen vaihtoa (oma näkemykseni asiasta)"

Sinulla Eki pitää olla aina viimeinen sana.
Käyt taistelua tuulimyllyjä vastaan.
Toisaalta ilman iänikuista jankkaamistasi nämä keskustelut eivät olisi mahdollisia.
Rengas kiristyy..
31. kp17.4.2005 klo 18:32
Hyvä, että täällä nähdään tuttuja nimiä...
Erja on pomoni ja minä vanki... Onhan laatija
ristikoiden takana...
32. Mummu17.4.2005 klo 20:37
Vuosikymmeniä ristikoita ratkoneena en ole ollenkaan ymmärtänyt,että minun pitäisi olla ilahtunut/vihastunut, jos niissä on esiitynyt niitä "huonoja" sanoja. Enkä vieläkään ymmärrä, miksi laatija-koulukunnat ovat noin äärettömän tiukkapipoisia, ratkojia on joka lähtöön, miksei siis myös laatijoita? Ja jos on tarkoitus kasvattaa ratkojista tasokkaampia, mitä se sitten tarkoittaneekin, niin yli seitsemänkymppisenä voin kertoa teille poikaset, että turhaa on, niinkuin on turhaa myös tuo nokittelu, antaa kaikkien kukkíen kukkia vaan.
33. kp17.4.2005 klo 20:42
Hyvä Mummu
Sitähän minä olen hokenut kokoajan, enkä pyrkinyt
nokittamaan mitenkään...Hyviä ratkontahetkiä kaikkien
ristkoiden parissa...
34. kp18.4.2005 klo 15:11
Tuosta alustuksestasi niin paistaa kade, että toisilla
menee hyvin... Suomalaiset rakastavat humppaa...
suomalaiset rakastavat huonoja (viittaan mummu)...
Särkeekö päätäsi, vai mitä?
35. Antti Viitamäki18.4.2005 klo 17:36
KP:

Kade? Oikeinko paistaa? Kun Eki oikein yritti selittää, miten iloinen on siitä että jokaiselle tuntuu olevan jotain!

Luuletko oikeasti, että Eki ei OSAISI tehdä sellaisia ristikoita missä esimerkiksi on paljon fakkisanoja? Luuletko oikeasti, että vaatii erityistä PONNISTELUA, että saa ristikosta sellaisen?

Ja luuletko, että Mummu tarkoitti että hän HALUAA VÄLTTÄMÄTTÄ ristikkoon joitain tiettyjä sanoja, joita vain esimerkiksi sinä pystyt ristikkoon laittamaan?

No niin, nyt näytän Mummunkin silmissä hölmöltä, mutta pitipä saada tämä sanoa. Eli:

Mieti, KP, vähän mitä kirjoitat! (Kade... Voi herran tähden...)
36. kp18.4.2005 klo 18:07
Kirjoitin mitään sarvia ja hampaita...
Sinä saati kukaan muukaan ei voi sanoa, että minulle
ei tule tuosta alustuksesta tätä ajatusta...
Ja oikeassa ole "näytät hölmöltä" selität meille MITÄ
HALUAA se, joka on aidan toisella puolen, jossa fakkisanat
muut huonot sanat kukkivat harmoniassa keskenään...
37. kp18.4.2005 klo 18:15
Lopetaan tämä pelleily on kuin pieniä kiviä heittelisi
aidan yli... Tyytykäämme tuohon viisaan mummun
mainintaan ja olkaamme hiljaa....
38. MM18.4.2005 klo 18:46
Ilahduttavaa lukea selkeää suomenkielistä ilmaisua näiltä sanankäytön ammattilaisilta. Jotenkin selkeät lauserakenteet ja välimerkkien nerokas käyttö, tuo kummasti uskottavuutta ja pontta puheille.
39. Ritva19.4.2005 klo 09:52
Kun/Jos menen lavatansseihin, on tärkein kriteeri TANSSITTAVA musiikki. Jos samat vanhat kappaleet pyörivät kesästä toiseen, yksi lysti, mutta jos soittajat ja laulaja sooloilevat tanssittavuuden kustannuksella, kierrän sen porukan jatkossa kaukaa. Menen siis TANSSIMAAN, en ihailemaan jonkun esiintyjän yksilöllisyyttä.

Ristikoista saatan hetken muistaa (negatiivisesti)sellaisen, jossa on laajahko valikoima sanoja, jotka joutuu kaivamaan jostain tosi tarkasta karttateelmästä, erikoisalojen ammattitermeistä, loistavan suomalaisen TV-sarjan pikku tähtösten "taiteilija"nimiä, musiikki/elokuva/urheilunimiä kotoa ja kaukaa, joita ei vielä (jos koskaan?) löydy mistään tietoteoksista.

ERITTÄIN positiivisesti muistan niitä ristikoita, joissa on hyviä vihjeitä. Jos sanastossa ei ole joukkoa "tietokirjasanoja", hyvä niin, mutta ei siitä sen enempää, ei ole juolahtanut mieleenkään mennä kehumaan, että olitpa hyvin ladellut sanoja ristiin rastiin, koska odotusarvona on juuri tällainen sanasto.

Hyvistä vihjeistä voisin hehkuttaa enemmänkin, mutta... Kumpi loppujen lopuksi vastaa niistä vihjeistä? Laatija? Kuvittaja? Sanat voitte minun puolestani latoa koneellisesti, en ainakaan toistaiseksi tiedä, huomaisinko edes eroa ja jos, niin millaista, mutta loistavat vihjeet (siis ne, jotka ymmärrän ;-) ), muistan kyllä ja olen pitkään uskonut, että niistä kunnia kuuluu laatijalle, mutta onko näin?

Kirjoittelen ihan vain omasta puolestani, mutta olen nimenomaa RATKOJA. Tiedän kyllä, että suuri osa täällä kirjoittavista (laatijoista?) haluaa laajoja aukioita ja uskomattomia keskipituuksia ja olen tomppeli, kun en ymmärrä niiden arvoa, mutta minulle nämä ristikot ovat lähinnä hauska harrastus ilman oppimistavoitteita. En halua yhdistää Googlea ristikkoharrastukseen enkä ratkoa kirjastossa. Vaikeustaso siis mieluummin vihjein, ei tietokirjasanastolla.

Muistaako joku kaltaiseni keskivertoratkoja jonkun ristikon pääkuvaidean vielä viikon päästä? Ymmärrän kyllä, että laatijat puhuvat leivästään, mutta... No, ehkä olen vain lahopää.
40. Eki19.4.2005 klo 09:57
Ritu, en väitä vastaan missään. Vihjepuolta en tähän yhteyteen halunnut kuitenkaan sotkea, tai puhutaan siitä jotain tuolla toisella puolella, sillä ne ovat tärkeämpi osa sitä sisältöä.
41. Matti19.4.2005 klo 10:55
"Muistaako joku kaltaiseni keskivertoratkoja jonkun ristikon pääkuvaidean vielä viikon päästä?"

Minä muistan yhden kuvan IS:n koviksesta runsaan vuoden takaa. Kuvassa oli kaksi sukeltajaa meren pohjassa. He tarkastelivat löytämäänsä tenavatähti Timo Turusen CD:tä. Kuvasta lähti ratkaisulauseet Tosi syvältä ja Pohjanoteeraus.
42. Eki19.4.2005 klo 11:06
Sehän ei siis ollut ilkeilyä kuin 10-prosenttisesti ja siinä mainittiin myös Karoliina Kallio, molemmat vuoden 1991 Tenavatähti-osallistujia ja nykyisin äänitaiteilijoina arvostettuja. Se levy, joka löytyi, oli sen vuoden Tenavatähti-kooste. Siinä oli joku kolmaskin lause.
43. hv19.4.2005 klo 11:22
Ritva, veit sanat suustani! Juuri noita asioita minäkin ristikoiltani haluan.
Lisään vielä huumorin: laatija, joka saa fiksuihin vihjeisiin ympättyä vielä huumoria, on kyllä melkoinen tekijä.

Omituiseen huumorintajuuni kolahti joskus Tapio Kotipelto ja Erkko (Lehtonen?), näiden tunnettujen lisäksi :)
44. Esko Kalervo19.4.2005 klo 17:12
Mitähän se Eki höperehtii? Kaivoitko jostakin toisesta säikeestä Ritun kommentin ja yritit vastata siihen? En kyllä tajua, mihin näkemykseen. Ritu ei ole nähdäkseni kirjoittanut tähän säikeeseen.
Sen sijaan 09.57 kirjoituksesi olisi ihan käypänen Ritvan 9.52 kirjoitukseen.
Selitä!
45. Eki19.4.2005 klo 17:14
Ritvahan se olikin, katsoin kirjoittajan väärin...
46. Eki29.4.2005 klo 20:50
Iisakin Ristikot 5/04:n pääkirjoitus alkaa:

J. T. Espoosta sohaisi ampiaisperää maaliskuun Iisakin Ristikoissa ehdottamalla pelkästään yleissivistystä vaativien vihjeiden käyttöä oivallusta vaativien sijaan. Kannanottoja tuli kymmenittäin, mutta vain yksi kannatus: "Tietäminen on fiskumpaa kuin sanasaivartelu!" E. V. Helsingistä tuumi. Muut vaativat kiihkeästi jatkamaan entiseen malliin.

Minäkö vaadin heiltä sitä? No en sentään, initiaalikaima samasta kaupungista vaan.

Hyvähän se vain on, jos ratkojat löytävät omia mieltymyksiään noudattavat lehdet. Toki lehtien sisällä, eri laatijoilla, on hyvinkin erilaisia päämääriä ja lopputuloksia.

Tein Iisakkeihin ristikoita 1971-92. Alkuaikoina ristikot olivat minusta kaikilla siellä aika niukasti oivallusviihteisiä, mutta kehitys lähti menemään siihen suuntaan, varmaan 80-luvulla osaksi Sanaseppojen vaikutuksesta. Muutokset ovat osaksi olleet entistä vaikeampien ristikoiden aikaansaamisen sanelemia. On pitänyt keksiä ovelampia juttuja, että niitä vaikeita voidaan tarjota.

Kehitys on jatkunut aika monella sektorilla.
47. Antti Viitamäki29.4.2005 klo 21:37
Asiaahan puitiin aikoinaan sellaisella vastakkain asettelevalla kysymyksellä kuin "Sanaristikot - älykkyystestejä vai tietokilpailuja?"

Koska ristikosta ei minun mielestäni saa sen paremmin selkeää älykkyystestiä kuin toimivaa tietokilpailuakaan, ei liene syytä palata tuohon asetelmaan.

Kumpi sitten on fiksumpaa, tietäminen vai sanasaivartelu?

Tuohon vastaisin itse, että riippuu ihan helvetin paljon siitä, mitä pitäisi tietää ja millä tavalla sanoilla saivarrellaan.

Jos tietäminen on sitä, että muistaa hirveän määrän etunimiä sukunimille tai päinvastoin, satunnaisen joukon pieniä sivujokia (joilla on yhdistävänä tekijänä vain ristikoille suotuisa kirjainrakenne) sekä epämääräisen kokoelman fakkimaisesti käännettyjä latinankielisiä sanoja, niin sanoisin että sanoilla saivartelu voittaa tietämisen mennen tullen.

Minusta ei ole kovin olennaista muistaa tasan minä vuonna jokin asia tapahtui, missä pikkukylässä ja keiden muutoin historian kannalta irrelevanttien henkilöiden toimesta. Se, mitä toivoisin lasten kouluvuosilta muistavan on syyt ja seuraukset, ymmärtävän erilaiset historialliset vaiheet, aatteet sekä niiden vaikutukset nykytilanteeseen.

Minusta ei ole olennaista muistaa jonkin eläimen tai kasvin latinankielistä nimeä - paljon mielekkäämpää on tietää missä se elää ja minkälainen asema sillä on ekosysteemissään.

Minusta ei ole olennaista tietää, että Erik on Satie ja Satie Erik - sen sijaan toivoisin että miehen musiikki olisi kaikille ihmisille tuttua, riippumatta siitä muistavatko he hänen nimensä.

Tällaista tietoa on ristikoissa äärimmäisen vähän, jos ollenkaan. Ristikoiden tieto on parhaimmillaankin vain tietokilpailuissa kysyttyä, lähes merkityksetöntä nippelitietoa, jonka joko tietää tai sitten ei. Ymmärtämisestä ei ole yleensä tietoakaan. (Pieni sanaleikki tähän väliin.)

Sanoilla saivartelu on joskus äärimmäisen rasittavaa. Jos joutuu juoksemaan virastoissa luukulta luukulle että saisi oikeat sanankäänteet lomakkeisiin, touhu rupeaa kiehuttamaan varsin pian. Jos on selittämässä jotakin hyvin tärkeää ja suurta kokonaisuutta, ja joku vieressä puuttuu vähän väliä epäolennaisiin yksityiskohtiin, se saa joskus jopa väkivaltaiseksi.

Ristikoissa sanaleikit ovat toisinaan joko tylsiä itsestäänselvyyksiä tai sitten aivan liian kaukaa haettuja eikä edes ihan täsmällisiä koukkuja - mutta parhaimmillaan ne johdattavat meitä nerokkuudellaan suoraan suomen kielen ytimeen, sen loputtomien rikkauksien äärelle. Ne houkuttelevat meitä miettimään kielemme moninaisuutta ja rakenteellista yllättävyyttä, auttavat meitä ehkä jopa kehittymään kielenkäyttäjinä.

Minulle tulee tuosta kommentista "Tietäminen on fiksumpaa kuin sanasaivartelu!" mieleen tyyppi, joka on pitkään täytellyt aina samanlaisia ristikoita ja oppinut että sorsa on Anas ja muurahainen Atta, eikä hän pidä alkuunkaan siitä että nyt pitäisi oppia ajattelemaan jotenkin eri tavalla. Hänelle on riittänyt se, että samoille vihjeille tulee aina samat sanat ja ristikko täyttyy - mitäpä oivalluksista, mitäpä älyn vaivaamisesta, mitäpä hoksottimista. Lehti täyteen ja eteenpäin.

Hän ei nauti minkään vertaan ajatuksesta että Anas olisi vihjeitetty esim. "sorsa tai asros" tai että Atta-sanan vihjeenä olisi "muurhinen". Kieli itsessään ei häntä kiinnosta. Vielä vähemmän häntä ilmeisesti (jos KP:hen on uskomista) jaksaa kiinnostaa se, onko ristikoissa tuontapaisia sanoja vai onko se mahdollisesti laadittu sellaisilla sanoilla, joita me oikeasti joka päivä käytämme.

Mutta täytyy pitää mielessä, että joka päivä JOKU ratkoo elämänsä ENSIMMÄISEN sanaristikon!

Onko kaikkien näidenkin kohtalona tyly "Opettele nämä tuhat sanaa, tai sinun on turha yrittääkään päästä sisään meidän hienoon maailmaamme!" ?

Haluaisin, että näin ei olisi.
48. JTak29.4.2005 klo 21:47
Selasin kaupassa ristikkokirjaa, joka oli täynnä "Heikki Haukan" tehtäviä:
http://www.helmi-kustannus.fi/asp/empty.asp?P=4228 &VID=default&SID=889973685379384&S=0&C=22400

Koulukunnan voi kukin itse päätellä jo kansikuvaristikon perusteella.
49. Eki29.4.2005 klo 21:50
Heikki Haukan ei tarvitse vaivaantua käyttämään laadinnoissaan kynää, kumia ja paperia... tai edes päätään. Kone on kuningas.

Aika moni muu vaivaantuu

- laatiessaan
- ratkoessaan Haukan tehtäviä
50. V_R29.4.2005 klo 22:01
Viitamäki on taas elementissään.
Kertoo paremmuudestaan.
Päivät kukkuu, yöt bailaa.
Kuinka tuollaisen elämäntyylin rahoittaa?

Oletko Antti tällä hetkellä ilman duunia?
Mistä sä kehität rahat?
51. Antti Viitamäki29.4.2005 klo 23:55
Kun kuvittelin lähinnä vain kertovani oman kantani esillä olevaan aiheeseen, enkä ymmärrä alkuunkaan mihin viittaat, niin voisitko täsmentää: tasan missä kohti "kerron paremmuudestani"?

Ja mitä ihmettä viimeiset neljä riviä oikein tarkoittaa? Miten ne liittyvät aiheeseen? Ihan kuin keskustelisin humalaisen kanssa!

Jos haluat kertoa minulle jotain minusta henkilökohtaisesti, niin voisitko ystävällisesti kertoa sen henkilökohtaisesti? Olen jo aiemmin pyytänyt samaa.

Ja by the way: palautapa mieliimme edes yksi ainoa JÄRKEVÄ kommentti jonka itse olet tänne kirjoittanut. Minä en oikein muista muuta kuin tuota ihmeellistä nälvimistä. Olet varmasti kuullut käsitteen "rakentava keskustelu"?
52. Maiju30.4.2005 klo 00:16
V-R on taas elementissään.
Kertoo alemmuudentunteestaan.
Päivät kukkuu, yöt bailaa.
Kuinka tuollaisen elämäntyylin rahoittaa?

Oletko V-R tällä hetkellä ilman duunia?
Mistä sä kehität rahat?
53. Finn-Air30.4.2005 klo 16:02
Tässä V-R sinulle keskustelun pohjaa kerhon seuraavaan kokoukseen sen tavallisen "Hei, olen V-R. Olen alkoholisti" -aloituksen jälkeen: "Lisäksi olen ääliö, joka tuhlaa lyhyen nousuhumala-aikansa ketään kiinnostamattomien nälväisy-yritelmien kirjoitteluun sanaristikot.nettiin. Auttakaa minua, kumppanit."
54. Ylläpito30.4.2005 klo 17:44
Voitaneen palata otsikon aiheeseen.
55. kari kämäräinen30.4.2005 klo 18:29
Souvarit on Suomen paras tanssiyhtye....
56. Eki30.4.2005 klo 19:03
Kaikki ansaitsemansa kehu ja kunnia Souvareille!
57. Eki30.4.2005 klo 20:32
Viitaten kommenttiini 29.4.2005 klo 20:50 ja siinä olleeseen Iisakin pääkirjoitukseen.

Kun täällä joskus syytellään, että ”kaverit” kirjoittelevat toisiaan puolustellen ja ”ulkopuoliset” mielipiteet runtataan.

Tuo jälkimmäinen on tietysti ikävää, jos se tapahtuu nöyrää mielipiteen ilmaisijaa kohtaan. Molempien osapuolien tulisi kunnioittaa toistensa mielipiteitä, se on selvää, mutta molempien pitää silloin osata lukea, mitä toinen oikeasti haluaa sanoa.

Mutta mistä nuo kaverit ovat tulleet? Tämä saitti on mainittu joidenkin aikakauslehtien lisäksi lähinnä kahdessa paikassa

- Sanasepossa
- Pelikaani-ristikkolehdissä

Olen monille muille ihmisille, esim. päätoimittajille, vihjannut, että voisi mainita tämän sivun lehdessään, jotta tänne tulisi väkeä uusista suunnista. Olisi aivan mainio juttu laajentaa kävijäskaalaa. Tosin keskusteluille ei olennaista ole kävijöiden määrä vaan keskusteluun osallistuvien määrä, joka on murto-osa kävijöistä.

Vielä pääasiaan. Koska saitti on mainittu tietyissä paikoissa, täällä väkisinkin vierailee sen koulukunnan kannattajia. Siksi pääpaino ratkojien mielenkiinnossa on oivallusristikoissa, ei tietokirja- tai fakkiristikoissa. Koulukunta todellakin on koko porukan kehittämänä muotoutunut 70-luvulta alkaen Sanasepoissa, Pelikaaneissa, Iisakeissa, Kirpuissa… myös ???-ristikkolehtien voi nykyisin sanoa edustavan tätä koulukuntaa. Muissa ristikkolehdissä on enemmän sisäistä vaihtelua. Tosin laatijoilta on tullut ristiriitaista viestiä siitä, mitä niiden ristikkolehtien toimitukset haluavat ristikoiltaan.
58. V-R1.5.2005 klo 16:32
"V-R on taas elementissään.
Kertoo alemmuudentunteestaan.
Päivät kukkuu, yöt bailaa.
Kuinka tuollaisen elämäntyylin rahoittaa?

Oletko V-R tällä hetkellä ilman duunia?
Mistä sä kehität rahat?"

Maijulle. En ole ilman duunia. Osa-aikaista olen harkinnut.
43 vuotta saman firman palveluksessa 0n saavutus.
59. Eki22.5.2005 klo 12:58
Koulukuntien railon suuruuteen on tänään saatu viimeinen varmistus.

Haluan tarkentaa, että en minä esim. humppaa vihaa tai tanssitilaisuuksia halua mollata.

En myöskään mitenkään halua aliarvostaa Vesa Mykkästä yrittäjänä ja menestyksekkään ristikkolehtiperheen, Ruutukolmion, perustajana.

Mutta ammatistani ylpeänä ristikonlaatijana ja kollegojen kanssa vuosikymmeniä ristikoiden sisältöä kehitelleenä ihmisenä minä en pysty arvostamaan osaa niistä ristikoista, joita Ruutukolmion lehdissä julkaistaan.

Ruutukolmio voi minun puolestani julkaista ihan mitä ristikoita haluaa.

Se, joka uskaltaa vähän vilkaista MMM Sanaristikot -kirjassa olevia sääntöjä ja suosituksia, huomaa, millaisten ongelmien kanssa laatija painii ja miten hienosti taitavimmat laatijat niistä suoriutuvat ja tekevät komeita sanakudelmia innovatiivisin/innostavin suomenkielisin sanoin.

Tätä käsitystä ristikoiden hyvyydestä ei pysty sinne tasolle päässeiltä varmasti kitkemään.

Se ratkoja, joka ei sellaista arvosta tai löytää mieleisensä ristikot muualta, olkoon onnellinen siellä tai täällä, kuten haluaa. Toivottavasti jokainen kuitenkin löytää mieleistään ratkottavaa. Tarpeeksi.
60. Eki8.3.2009 klo 01:04
Tässä vähän lisää musiikkivertausta, kun asia taas pulpahti esille.
61. Eki26.6.2009 klo 14:14
Ja jälleen.
62. Henry27.6.2009 klo 00:58
Uskallankohan tämän kertoa. Eki ja minä teimme yhteistyötä myös musiikissa, ja minusta monissa Ekin biiseissä oli ainesta kehittelyyn ja toteuttamiseen. Niitä kehiteltiin ja toteutettiinkin. Mutta sen jälkeen Eki lähetti minun tietämättä laulujaan Basebeatiin (nykyään Poptori). Firman toimitusjohtaja (entinen Fonovox-levy-yhtiöni myyntipäällikkö) Erkki Puumalainen kertoi minulle puhelimessa, ettei heillä ole koskaan ollut niin hauskaa kuin niitä Vuokilan demoja kuunnellessa.

En osannut siihen siltä istumalta mitään vastata, mutta nyt sanon että Erkeistä Puumalainen oli typerä, ei Vuokila.
63. Eki11.12.2016 klo 12:58
On sitä kirjoiteltu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *