KESKUSTELUT > RISTIKOT > VASENKÄTISET

1261. Vasenkätiset

15-vuotias ratkoja9.12.2004 klo 08:07
Nyt aloitin uuden keskustelun, joka ei liity kyllä ristikoihin millään tavoin.. Mutta kuitenkin..

Haluaisin kysellä teiltä ristikkoihmisiltä vasenkätisyydestä ja kuuluisista vasureista.


Olen vasuri samoin kuin isänikin ja olen ollut siitä aina ylpeä. Olen kerännyt kaikenmoista tietoa vasureiden elämästä ja kuuluisista vasenkätisistä. Nyt tiedustelenkin, että sattuuko kukaan täällä porukassa olemaan vasenkätinen minun lisäkseni? Joka kymmenes ihmisistähän on vasuri ja koska täällä käy reilusti yli 20 ihmistä päivittäin niin voisin uskoa, että ainakin toinen löytyy...

Sitten kyselisin kuuluisista vasenkätisistä. Sattuuko kenelläkään olemaan mitään hyvää linkkiä, josta löytäisin vasenkätisiä kuuluisuuksia? Yksi hyvä sivu on www.anythingleft-handed.co.uk . Sieltä löytyy myös hienoja apuvälineitä arkipäivään. Esim. jo säilykepurkin avaaminen tuottaa avaamista, koska avaaja on suunniteltu oikeakätisille, mutta vasenkätisten avaajalla homma käy leikiten.

Nämä kuuluisuudet ja vähemmän kuuluisat on löytynyt tuolta nettisivulta ja joistakin tietokirjoista (joku näistä henkilöistä ei varmaan edes ole vasuri, vaan olen saanut väärää tietoa) Tässä on siis vain ne, jotka tiedän nimen perusteella. Ilmoitelkaa jos olen jättänyt jonkun teidän mielestä tärkeän henkilön ja kertokaa myös mitä hän on tehnyt:

Sylvester Stallone, Lewis Caroll, Matt Groening, Bart Simpson (ja suurin osa muistakin Simpsonit-sarjan hahmoista), Harpo Marx, James Cameron, Spike Lee, David Bowie, Eminem, Kurt Cobaine, Celine Dion, Jimi Hendrix, Annie Lennox, Paul McCartney, Ricky Martin, Sting, Uri Geller, Napoleon Bonaparte, Julius Caesar, Aristoteles, Neil Armstrong, Marie Curie, Joanne d'Arc, Elisabeth II, Prinssi William, George Bush, Winston Churchill, Babe Ruth, Monica Seles, Isaac Newton, Mark Twain, Billy the Kid, Allen Funt, Mark Knopfler, Peter Fonda, Shirley MacLaine, Bill Gates, Aleksanteri Suuri, Fidel Castro, Bob Dylan, Mathma Gandhi, Ben Affleck, Vincent Van Goch, Al Gore, H.C. Andersen, Otto von Bismark, Niko Saarela, Jim Carrey, Charlie Chaplin, Tom Cruise, Robert de Niro, Matt Dillon, Whoopi Goldberg, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Marilyn Monroe, Sarah Jessica Parker, Brad Pitt, Keanu Reeves, Julia Roberts, Diego Maradona, Pelé, (Jääkarhut,) Herbert Hoover, Harry S. Truman, Gerald Ford, Ronald Reagan, Bill Clinton, Benjamin Franklin, Ramses II, Prinssi Charles, Henry Ford, John F. Kennedy, Jörn Donner, Jari Kurri, Michael Jackson, Leonardo da Vinci, Albert Einstein, Jarkko Nieminen, Micheangelo, Drew Barrymore, Kim Bassinger, Pierce Brosnan, Demi Moore, Paul Daniels, W.A. Mozart, Jay Leno, Eva Polttila, David Letterman, Ripsa Koskinen-Papunen, Kermit (sammakko Muppet-sarjasta), Raimo Häyrinen, Arnold Palmer, Valentin Kononen, Viiltäjä-Jack, Judy Garlnad, George Michael, Ringo Starr, Rafaello, Greta Garbo, Cary Grant, Bruce Willis, Mark Spitz, Ayrton Senna, Pablo Picasso, Ludwig van Beethoven, Robert Schumann, Susanna Haavisto, "Puntti" Valtonen, Troy (Dilli-sarjasta), Viivi&Wagner (sarjakuvahahmot), Pauli Hanhiniemi, Heikki SIlvennoinen, Matti Vanhanen, Aki Sirkesalo, Jonna Tervomaa

Tulipas tylsä aihe....

Kirjoitelkaa jos jaksatte...
2. ile9.12.2004 klo 09:17
Erään tärkeän vasenkätisen henkilön tunnen.

Kyseessä on appiukkoni, ja hän on siinä mielessä tärkeä, että hän on tehnyt vaimoni - ainakin osittain.

Appiukko muuten on kertonut, että siihen aikaan, kun hän kävi koulua, oli opettajilla tapana pyrkiä muuttamaan vasureita oikeakätisiksi. Muun muassa kirjoittaa sai vain oikealla kädellä.

Vasenkätisyyttä onkin mitä ilmeisemmin pidetty aikanaan jonkinlaisena sairautena, jota pyrittiin parantamaan kaikin mahdollisin keinoin.
3. MM9.12.2004 klo 10:07
Noin äkkiseltään listaa vilkaisten puuttuivat ainakin kitaristit Toni Iommi ja Coco Montoya.
4. Kravattimies9.12.2004 klo 10:37
Muppet-sarjan nuket elävät vasenkätisessä maailmassa, koska oikeakätiset nukkienliikuttajat käyttävät vahvempaa kättään nuken suunliikkeisiin ja jättävät heikomman käden kontrolloimaan nuken vasenta kättä.

http://www.abc.net.au/kimberley/stories/s1204024.h tm

Sivulla on noin viiden minuutin audio real-formaatissa, jonka lopussa puhutaan molempikätisyydestä ja haastateltava sanoo kadehtivansa niitä, jotka osaavat käyttää kumpaakin kättänsä: - Antaisin oikean käteni ollakseni molempikätinen!

Vaimoni kirjoittaa vasemmalla, mutta käyttää saksia oikealla kädellään. Meillä on sähköllä toimiva purkinavaaja. Sen johto kääritään laitteen ympärille käytön jälkeen. Kiertosuunnasta näkee kumpi henkilö käytti sitä viimeksi.
5. iso S9.12.2004 klo 11:50
Myönnän vasenkätisyyteni. Lusikka on kuitenkin oikeassa kädessä, johtuen kouluaikaisista ongelmista (lusikka useammin korvassa kuin suussa).

Noin äkkivilkaisulla tulee mieleen listan ulkopuolelta Everwood-sarjan tohtori eli näyttelijä Treat Williams sekä Michael Landon -vainaa (Bonanza, Pieni talo preerialla, Enkeli maantiellä).

Yksi linkki: www.indiana.edu/~primate/left.html

Lisää löytyy kun antaa Googlelle hakusanoiksi
famous left handed
6. 15-vuotias ratkoja9.12.2004 klo 15:36
Kiitoksia kaikille, että jaksoitte vastata ja erityiskiitos noista linkeistä ja iso S:lle vasenkätisyydestä. Löytyihän täältä ainakin toinen vasuri!

Lisää linkkejä ym. hösseliä saa tulla...
7. 15-vuotias vasuri-ratkoja9.12.2004 klo 15:39
Erityisesti kaipaisin tietoa suomalaisista vasureista...olen koettanut etsiä joka paikasta mutta ei oikein ole löytynyt...
8. MM9.12.2004 klo 15:56
Epäilen hiukan tuota listalla olevan Heikki Silvennoisen vasenkätisyyttä. Jos kyseessä on mm. Kummeleista ja Tabula Rasasta tuttu hemmo..
9. Iippo9.12.2004 klo 16:06
Pilapiirtäjä Kai Heinonen on molempikäsinen, eli piirtää
kummalla kädellä vaan. 30 % amerikkalaisista sarja- ja pilapiirtäjistä on kuulemma vasenkätisiä.
10. iso S9.12.2004 klo 16:11
Harmittava takaisku: vasurinetti on ilmeisesti kuollut, en ainakaan löytynyt.

Julkaistu ITviikossa torstai 9. tammikuuta 2003:

Internet ilahduttaa vähemmistöön kuuluvia vasuri.net-kaupalla. Liike on erikoistunut vasenkätisille tarkoitettuihin tuotteisiin, joiden avulla jokapäiväisistä askareista suoriutuminen käy ongelmitta. Sivuilla metsästetään myös vasenkätisiä suomalaisia julkkiksia.
11. iso S9.12.2004 klo 16:26
Säikeen 275 (Älykkyystesti) loppupuolella on keskustelua vasureista. Avauksen teki nykyistä itseään vuotta nuorempi
Lähettäjä: 14-vuotias ratkoja 16.9.2003 klo 18:45
12. tero9.12.2004 klo 16:30
Kuluisa radiopersoona "höyry" Häyrinen muisti aina kertoa jos jokin urheilija oli vasuri. Itsekin taisi sellainen olla.
13. 15-vuotias vasuri-ratkoja9.12.2004 klo 17:14
Kävin katsomassa tuon Älykkyystesti-osion oman kommentin..

Kyllä sitä on ollut tyhmä...
14. ei osaa päättää9.12.2004 klo 18:14
olen ns sekakätinen on osaa päättää et millä kädellä pää asiassa mitäkin teen. Kirjoitan vasemmalla , mutta leikkaan esimerkiksi saksilla oikealla teen aika montaa asiaa oikealla kädellä ja tarttumisia sekakätisesti. Pienempänä olin enemmän vasenkätisempi jostakin syystä. Onkohan muita jotka tunnistaa itsensä sekakätiseksi.
15. Heljä-Maija9.12.2004 klo 20:51
Isäni oli sitä sukupolvea, 20-luvulla syntynyt, jolloin määrätietoisesti ohjattiin lasta käyttämään ainakin kynää oikealla kädellä. Niinpä hän olikin sitten sekakätinen. Ja itsessäni on kyllä samoja piirteitä. Muistan kun pienenä piti kätellä uusia ihmisiä; vaistomaisesti tarjosin vasenta kättä ja siitä vanhempani aina huomauttivat. Kynä oli kyllä pienestä pitäen oikeassa kädessäni. Mutta kahvikuppi, lasi yms. vasemmassa. Niin vieläkin, eli jossain määrin sekakätinen olen.
16. iso S9.12.2004 klo 22:59
Kyllä, juu, eiköhän useimmat ole jossain määrin sekakätisiä tarpeen niin vaatiessa. Joskus esimerkiksi ruuvaaminen ja vasaroiminen on pakko tehdä tietyllä kädellä ja jollakin tavalla se luontuu kummalla tahansa. Vasureilla näitä tilanteita tulee eteen enemmän kun maailma on muotoiltu enemmistölle. Siksi sekakätisyys on luultavasti meillä vähemmistöläisillä yleisempää.

Esimerkiksi hiiri on minulla töissä vasemmalla ja kotona oikealla, kun täällä on yks enemmistöläinenkin sitä käyttämässä.

Höyry Häyrinen on mainittu tuossa johdantolistassa vasurina. Kamppailulajeissa (nyrkkeilystä tennikseen) vasurit ovat lievästi yliedustettuja, koska liikeratojen yllättävyys tuo pientä etua.
17. Tuomas L.10.12.2004 klo 12:12
Meikäläisen vasenkätisyys on varmaan tullut jo ilmi, koska lähettämissäni viesteissä hymiöt ovat aina väärinpäin! (-:

Minulla on sellainen käsitys, että Adolf Hitler olisi myös ollut vasenkätinen. Ei mielestäni ollut tuolla pitkällä nimilistalla mukana.

Vasenkätisten oma kauppahan on Lontoon Sohossa ja on visiitin arvoinen paikka muillekin kuin vasureille. Kaupassa on myytävänä muun muassa t-paitoja, joiden tekstin mukaan vain vasenkätiset ajattelevat oikeita ajatuksia, koska muut ajattelevat vasemmalla aivopuoliskolla... (-:
18. 15-vuotias vasuri-ratkoja10.12.2004 klo 14:00
Juuri tuon Hitlerin vasenkätisyyden löysin eilen illalla. Kiitos kuitenkin Tuomas L:lle!

Tuo Sohossa sijaitseva kauppa on varmasti loistava ja siellä on pakko käydä jos joskus Lontooseen päin on matka.
19. Sepposka10.12.2004 klo 15:00
on täysin vasenkätinen kaikessa, paitsi kamalan kauan sitten
alakoulun (!) opettaja rääkkäsi kirjoittamaan oikealla
kädellä. Onnistui siinä, en saanut pahempia traumoja ja
ehkä siksi oikea käteni on hiirikäsi. Muut toiminnot menevät vasuriksi.
20. 15-vuotias vasuri-ratkoja10.12.2004 klo 15:41
Täältähän löytyy paljon vasureita!

Jo 4 (=

Isäni joutui myös koulussa opettelemaan kirjoittamaan oikealla kädellä, muta ei oppinut, joten opettaja antoi kuitenkin isän kirjoittaa vasemmalla.
21. Tuomas L.10.12.2004 klo 16:32
Niin, kaikki Indiana Jones ja viimeinen ristiretki -elokuvan nähneethän kyllä tietävät, että Hitler ei sittenkään ollut oikeasti vasuri... (-:
22. Juha Neitola11.12.2004 klo 17:37
Olen täysin oikeakätinen, paitsi että on yksi omituisuus: osaan poimia marjoja vain vasemmalla. Vaivaako ketään muuta tämä tauti?
23. Kravattimies13.12.2004 klo 00:52
Näin joulun odotuksessa vilkaisin Raamattua.

Siellä mainitaan 701 vasenkätistä, joista yksi nimeltä.

Tuomarien Kirja

3:15. Ja israelilaiset huusivat Herraa, ja Herra herätti heille vapauttajan, benjaminilaisen Eehudin, Geeran pojan, vasenkätisen miehen...

20:16. Kaikesta tästä väestä oli seitsemänsataa valiomiestä vasenkätistä; jokainen näistä osasi lingota kiven hiuskarvalleen, hairahtumatta...
24. Kravattimies13.12.2004 klo 01:25
Kukapa sen tietää, oliko historian henkilöistä esimerkiksi Hitler vasenkätinen vai ei? Netissä on kyllä paljon päinvastaista luettavaa, mutta tässä yksi, jonka mukaan Hitler ei ollut vasenkätinen.

http://www.nitpickers.com/movies/comment.cgi?com=3 0154

Vaimoni on innokas elämänkertakirjojen lukija ja dokumenttielokuvien katsoja. Hänen mukaansa Hitlerin vasenkätisyydestä ei ole kerrottu niissä kirjoissa tai filmeissä, joita hän on lukenut tai katsonut. Kokemuksesta tiedän, että vaimollani on ilmiömäisen hyvä muisti, mutta kyllä hän muutenkin muistaisi sen, koska on vasenkätinen.
25. Pekka Pietari14.12.2004 klo 15:20
On vaarallista olla vasuri: "Yli 2500 vasenkätistä ihmistä kuolee vuosittain tuotteisiin jotka ovat suunniteltu oikeakätisille." (Lähde: http://www.jaakari.net/nippeli.php)
26. iso S14.12.2004 klo 16:26
Kuinka monta oikeakätistä kuolee vuosittain tuotteisiin jotka ovat suunniteltu oikeakätisille? Veikkaan että yli 2500!
27. 15-vuotias ratkoja14.12.2004 klo 19:02
Pekka Pietarille ilmoitus:
kannattaa poistaa tuo sulkumerkki tuon linkin perästä. Sivulle ei pääse nyt.
Tuo nippelisivusto on muutenkin aivan mahtava! Sieltä on tullut paljon uutta ja hauskaa tietoa omaan nippelitietoarkistoon!
28. Juhani Heino14.12.2004 klo 20:04
Itsekin olen sekakätinen - mua ei ole pakotettu kirjoittamaan oikealla kädellä mutta jostain syystä sellaiseksi olen päätynyt. Siis kynällä oikealla ja näppäimistöllä vasemmalla kädellä! Tässä ehkä selitys siihen että käytän tietokonetta mieluummin kuin kynää, ja ennemmin tekstipohjaista kuin graafista käyttöliittymää.

Heittäminen tapahtuu oikealla kädellä, mutta moni juttu (myös Juha Neitolan kertoma marjojen poimiminen) vasurilla.

Suosikkini CMX on ilmeisesti Suomen vasenkätisin yhtye - Yrjänä, Halmkrona ja Rasio ovat vasureita. Rumpali Peippo ei tunnusta, mutta eiköhän määritellä homman luonteen mukaan sekakätiseksi...
29. Kravattimies15.12.2004 klo 03:22
Riippumatta siitä onko henkilö oikea- vai vasenkätinen, jos hän leikkaa kyntensä kynsisaksilla (eikä siis kynsileikkurilla), siihen tarvitaan sekä oikea- että vasenkätisten kynsisaksia. Kuitenkaan en ole nähnyt myynnissä kynsisaksipakkausta, jossa olisi ne molemmat, vaikka luulisi, että hyvällä mainostuksella kynsisaksien myynti näin kaksinkertaistuisi!

Nykyisinhän lentomatkalle lähtevän on itse pakattava laukkunsa. On hyvä muistaa, että kynsisakset pitää jättää kotiin tai pakata matkalaukkuun.
30. Yks-nolla19.12.2004 klo 01:51
Teini-ikäiselle vasuriratkojalle tilastoa sekoittamaan: Olen vasenHIIRIkätinen. Kun vuosi 1997 vaihtui 1998:ksi, hiireni muutti tietokoneen oikealta puolelta vasemmalle. Syynä oli se, että silloisessa asunnossa työpöydällä oli enemmän laskutilaa papereille ja lehdille tietokoneen oikealla puolella, ja hiirelle riitti pieni tila vasemmalla. Opettelin aluksi vasemman köden käyttöä pasianssin ja sitten miinaharavan avulla. Pelaaminen sujuu nykyään vasemmalla kädellä nopeammin, mutta jos pitää piirtää hiirellä, oikealla tulee parempaa jälkeä. Olen kai sitten kuitenkin oikeakätinen.
31. kerakert22.8.2012 klo 22:55
Poimin marjat, kitken rikkaruohot ja alustan taikinan vasemmalla. Muut työt hoituvat oikealla kädellä. En usko että silti olen molempikätinen. Molempikätisyys on kai sitä, että tekee mitä tahansa kummalla kädellä vaan. Koulussa tuli briljeerattua peilikirjoituksella - molemmilla käsillä yhtaikaa kirjoittamista taululle.
Luin juuri VASENKÄTISYYS ELÄMÄN PALAPELIN PALANA
Sirpa Orell-Leed ´in kasvatustieteen gradun (Chydenius-instituutti ) vuodelta 2005. Mielenkiintoinen.
32. JPQ23.8.2012 klo 12:21
Tämä laaötija tämän nimimerkin takana on vasenkätinen. Joka kyllä pari kryptoa jo ratkonutkin...
33. Perseensuti23.8.2012 klo 19:20
Kummalla kädellä muslimit pyyhkivät takapuolensa?
Vasenkätiset ovatkin siinä lajissa mailman ykkösiä
Äsken tuli jälleen uusintana tämä kätisyys.
34. jpq24.8.2012 klo 03:28
Perseensuti: en tiedä. ps. ihminen luontostaan vasuri :) vitsi tarkoitan että tuo kauheaa kun pakotettu joskus toista kättä käyttämään kun parempi. Itselle tarkkoihin vasen parempi ja voima hommiin oikea ja vasarointi on sitten tarkkuus homma kuten ruuvimeisselikin jne. syyt ilmeiset jos olette joskus tehneet huomaatte mitä ajan takaa.
35. Joku13.7.2014 klo 10:13
Michael Jackson kirjoittaa ainaki oikeel niin se ei taida olla vasuri.
36. Mice13.7.2014 klo 17:45
Jackson tuskin kirjoittaa enää. Vai onko ihme tapahtunut ??
37. Matti Kukkola5.1.2015 klo 17:35
Joo. No tuo vasenviha on perua ajalta kun niinsanottu vainosuku jonka yksi polvi on edelleen yhdysvaltain pressana yritti tuhota kristikunnan. Siitä satanismi on yhdistetty vasenkätisyyteen. Mutta kyllä se pahuus asuu sielussa, ei geeneissä. Sinänsä olisi hauskaa jos kuuluisi oikeasti johonkin mahtisukuun niin ei tarttis pelätä joutuvansa hankaluuksiin :)
38. Hilu11.1.2015 klo 00:36
Itse autuaan onnellisena vasurina haluan ilmoittaa kaikille kaltaisilleni: Olkaa ylpeitä erilaisuudestanne, se ei vahingoita ketään ja ihmettelijöille voitte sanoa että näyttäähän se vähän oudolta, mutta se ei satu eikä tartu.
39. iso S28.4.2022 klo 17:10
Telkkarissa nähty kynä vasemmassa kädessä Pilvi Hämäläinen ja Tuomas Kyrö.
40. Portteri28.4.2022 klo 17:32
Ostin hulluilta päiviltä fiskarsin vasurisakset ja niitä ei meinattu aluks myydä alennettuna kuten oikeakätisten. Lopult alennus annettii. Lähtöhinta toki kummassakin oli sama. Aika jännä etä tämmösiä ei huomioida kampanjoissa.
41. Matti28.4.2022 klo 20:49
Säikeen aloitti nimim. 15-vuotias ratkoja. Nyt hän on siis jo 33 v. Onnea!
42. Wexi29.4.2022 klo 18:13
Katselin tuota vasureitten listaa. Listalla on myös "Puntti" Valtonen.
Muutaman kerran "Nivalasta poikki" keikkatallenteen nähtynä voin sanoa, että Les Paulia käsitellään oikeakätisesti, aika hyvinkin vielä.
Liekö hän sitten "kaksikätinen", niitäkin on; tunnenkin pari kaveria...
"https://www.youtube.com/watch?v=ffhAicGoFpE".
43. Aleksanteri2.5.2022 klo 07:04
Vasuri olen minäkin ja ylpeä sellainen!
44. iso S4.5.2022 klo 17:41
Christina Chang näyttelee kirurgisen osaston johtajaa sarjassa Good Doctor ja näkyy kirjoittavan vasemmalla kädellä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *