KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 2/2024

11452. SK 2/2024

Adelina13.1.2024 klo 18:30
Ovatko SK 2/2024 ristikko ja piilosana vaikeat? En löytänyt säiettä ja omalla kohdalla piilosana tökkii - ristikkoa en edes yrittäne. Vasta kuusi sanaa olen piilosanaan saanut. Pakkasta vain kuusi astetta, mutta aivot silti jäässä.
2. Eikka13.1.2024 klo 18:48
Lainaus: 1. Adelina 13.1.2024 klo 18:30
Ovatko SK 2/2024 ristikko ja piilosana vaikeat? En löytänyt säiettä ja omalla kohdalla piilosana tökkii - ristikkoa en edes yrittäne. Vasta kuusi sanaa olen piilosanaan saanut. Pakkasta vain kuusi astetta, mutta aivot silti jäässä.

Yksitähtinen ristikko, jonka vuoksi se ei paljon keskustelua herätä. Ihan mukava ja laadukas oli kuitenkin.
3. mattip14.1.2024 klo 01:01
1. Adelina 13.1.2024 klo 18:30:
Ristikko ei ollut vaikea.
Piilosanassa meni enemmän aikaa, mutta siinä ei jäänyt mitään ristiriitaa sitten, kun sanat oli kerran saanut syntymään.
4. TKu14.1.2024 klo 07:31
Ristikko oli helppo, kuten yksitähtisen kuuluukin. Muutamaa kohtaa joutui miettimään, joten ei se minulle ihan läpikirjoitettava ollut, mikä on pelkästään positiivinen seikka.
Piilosana alkoi ensimmäisellä sanalla jotenkin tyrmäävästi, mutta kun pääsi laatijan kanssa samalle aaltopituudelle, sanat löytyivät aika helposti. Ensimmäisen kierroksen läpikäynnin jäljeltä ehkä kolmannes tai neljännes puuttui, toisen kierroksen jälkeen enää yksi sana. Sitten tuli tauko ulkoisista syistä johtuen. Tauon jälkeen myös viimeinen sana naksahti kohdalleen saman tien.
Kevyt aloitus siis uuteen vuoteen - ehkä ensi viikolla sitten haastavampaa.
5. Adelina14.1.2024 klo 11:23
Kiitos kommentienne ja niistä sisuuntuneena sain lopulta rutistettua piilosanan valmiiksi. Jotenkin ratkominen oli paljon vaikeampaa, kuin mitä aiempina kuukausina on ollut. Ehkä sitä itsekin on eri aikoina eri vireessä. Muutamaan kohtaan olin laittanut väärän kirjaimen ja sekös aiheutti kiusaa. Samoin se tiesi hankaluuksia, että kopioin piiliksen paperille käsin, en tulostamalla, ja yksi musta ruutu oli jäänyt valkeaksi, mikä tietysti teetti turhaa päänvaivaa.
6. Elva14.1.2024 klo 12:21
Yksitähtinen oli mainiota Pitkälän laatua, hauska ratkottava. Keräsen piilis oli hyvää keskihaastavaa tasoa, kivasti monipuolinen.
7. PM14.1.2024 klo 16:17
Piiliksen vastaussanoista löysin hieman yli puolet vihjeiden ensi lukemisella, ja sitten loput yksi kerrallaan. Vihjeen vs 12 verbi näkyy esiintyvän melko harvoin yksikön 1. persoonassa, ehkä siksi vastaussanani jäi viimeisenä löytyneeksi. Vaikka monet koneet tuttuja ovatkin. juuri tätä konetta en ole käyttänyt.

Samoin on ristikon kuvavihjeessä tuttua. joskin vain kuunneltuna. Sanaston monipuolisuus oli ihailtavaa. Itselleni on jotenkin muodostunut A-kirjainten yleisyys sanaston monipuolisuutta kuvaamaan, mitä vähemmän tätä kirjainta, sen monipuolisempi sanasto. Ehkä mielikuva on syntynyt siksi, että useissa takavuosien ristikoiden fakkisanoissa juuri A oli perin yleinen kirjain.
8. Mittarimato15.1.2024 klo 22:28
Ristikko oli varmaankin yksitähtisten hankalampaa päätä, mietintää tarvittiin useammassa kohden. Yksitähtiset olen rohjennut ratkoa mustekynällä, mutta nyt jouduin suttaamaan pari kirjainta, kun yksiköllinen ratkaisu monikollisessa vihjeessä pääsi yllättämään.

Piilosana oli turvallista standarditasoa, olisiko vähän keskiviivan helpommalla puolella, kun aika sujuvasti ratkesi. Ps2 oli nakkisormilleni vähän outo sana, piti ihan tarkistaa kyseisen asian olemassaolo.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *