KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 1/2024

11444. Iisakin ristikot 1/2024

Rampe9.1.2024 klo 19:46
Ei ole vielä näköjään kukaan kommentoinut, vaikka lehti tuli ensimmäisille jo viime vuoden lopulla.
Itselläni on edelleen vähän auki Simbergin s.23 "Lämpökeskus" ja viimeisen sivun Iisakin erikoinen.
Itsellenikin yllätykseksi olin pahasti jumissa myös Terhi Kontion piilosanan kanssa.
Se sentään lopulta täyttyi.
2. Rune10.1.2024 klo 10:23
Lainaus: 1. Rampe 9.1.2024 klo 19:46
Ei ole vielä näköjään kukaan kommentoinut, vaikka lehti tuli ensimmäisille jo viime vuoden lopulla.
Itselläni on edelleen vähän auki Simbergin s.23 "Lämpökeskus" ja viimeisen sivun Iisakin erikoinen.
Itsellenikin yllätykseksi olin pahasti jumissa myös Terhi Kontion piilosanan kanssa.
Se sentään lopulta täyttyi.

Täällä molemmat Simbergit ja Salo tuntuvat sen verran kinkkisiltä, että jätetty hautumaan. Muuten Iisakki täytetty.
3. AEM10.1.2024 klo 10:28
Simbergin lämpökeskuksen kanssa painiskeltu lehden ilmestymisestä lähtien. eilen sain täyteen. kaikki muut ovatkin sitten tekemättä.
4. Sirpa10.1.2024 klo 11:18
Simbergit minullakin kesken,muuten on lehti täynnä.
Aukeaman Simbergistä puuttuu pieni osanen kun taas takasivun Simberg ei edes oikein käynnisty. Saa hautua hetken ja palaan sitten. Miten tuntuu että ovat vaikeutuneet viime kuukausina, vai ovatko aivoni talviunilla?

Janne Salon ristikko lehden paras; tykkään hänen vihjeytystyylistä ja ristikot ovat sopivan haastavia, ei liian vaikeita mutta pohtia saa kyllä ja tulee ahaa-elämyksiä kun jonkun kieron vihjeen oivaltaa.

Jyrki Takalan ristikkokaan ei ollut mikään helppo! Aluksi tuntui ettei tähän saa mitään.

Takasivun kuvissa mukava aihe, on muutama sellanen maakuntaruoka etten ollut ikinä kuullutkaan.

Kokonaisuudessaan jälleen kerran ihan paras ristikkolehti , kiitän kaikkia laatijoita!

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
5. Joutilas10.1.2024 klo 15:08
Minusta Iisakissa vaikeista parhaita ovat Salo ja Skyttä, sekä helpoista Joutsi. Skytän aukeamassa minua tällä kertaa mietityttää vihje "laja-alinen", mutta kaipa se noin kuuluu olla. (s.17 oikealla ylhäällä)
Simbergit ovat ihan oma lukunsa. Hänen "slangiaan" ei maalainen jummarra ja sitä tehden ne vaatisivat minulta ratketakseen ihan älyttömästi aikaa. Aiemmin tuhersin ne suurella vaivalla täyteen, mutta edellinen ja tämä lehti jäävät Simbergien osalta täyttämättä. Minä en vaan koe niiden ratkonnassa suurta iloa, onnea ja älyämisen riemua, mitkä mielestäni ovat ratkonnan sydän ja sielu. Lähinnä niistä ratkettuaankin on jäänyt jotenkin tuskainen olo. Näin meillä, mutta niin ei tarvitse olla teillä. :)
Lehtien paremmuudesta sanoisin, että PuPe ja Passeli ovat kyllä kokonaisuudessaan selvästi Iisakkia parempia.
6. Alf Simberg10.1.2024 klo 15:55
Joutilas, aukeamassani on yksi toistuva slangiksi luettu arkinen sana, muuta en äkkisältään löytänyt ja sen perusteellako dumaat koko ristikon?? Olen mahdollisimman tarkka siinä mitä sanoja käytän niin ristikossa kuin vihjeissä, varsinkin kun kyse on slangi- tai murresanat. Kielitoimiston nettisanakirjaa plaraan aktiivisesti. Aiemmin on tullut kritiikkiä siitä että vihjeeni ovat ylimalkaisia ja nyt olen mielestäni tammikuun aukeaman tehtävässä näyttänyt että pystyn niin sanotusti parempaan vihjeityksessä, hiottavaa toki on vielä. saatan olla väärässä eli palaute on suotavaa edelleenkin. Pahoittelut että tykkään tonkia sanojen eri merkityksiä ja miten ne taipuu. Kumpi ristikkolehti on parempi on henkilökohtainen mielipidekysymys eikä minusta mitenkään relevanttia, sen sijaan haluasin mielelläni kulla Joutilaalta mikä mättää meikän vihjeissä jotta voisin palvella häntäkin paremmin jatkossa ristikkoasioissa. Stadi versa kaurahatut voi unohtaa keskustelessa minun kanssa, samalla viivalla ollaan enemmän tai vähemmän hamaan tappiin asti.
7. Alf Simberg10.1.2024 klo 17:29
PS Olihan siellä toinen slangisana, tuttu jopa mediasta, en sen tarkemmin paljasta Himskatti miten nyt noin sattu yhteen tehtävään, ne kun olis raakannu niin täydelline ristikko?!
8. Joutilas10.1.2024 klo 17:37
Kiitokset, Alf Simberg, vastauksestasi. Käyttämäni "slangi" sana oli kieltämättä huono valinta. Tuo mainitsemasi ylimalkaisuus on paljon parempi. Lisäisin tähän vielä teflonoinnin, eli että en saa vihjeistä oikein mistään kiinni ja jotenkin ne ovat minulle, kuin veteen vedetty viiva, mikä ehtii kadota ennen kuin saan sen konkretisoitua. Tunne on sellainen, kuin käsin tavoittelisi jotain aineetonta.
Enkä missään tapauksessa tarkoittanut, että vihjeytyksesi ja laatimuksesi olisivat jotenkin huonoja. Tarkoitin vain sitä, että minulta ratketakseen ne lohkaisevat liian suuren palan ajastani, koska en osaamattomuuttani ja älyämättömyyttäni pääse niihin kiinni. Lisäksi haluan todeta, että ratkon kaikkia ristikoita ihan fiilis pohjalta, koska kieliopillista ja muuta vaadittavaa osaamista minulla ei valitettavasti ole lainkaan.
Ehkä voisit joskus tehdä vähän iisimpiä laatimuksia, jotta pääsisi paremmin aivoituksiisi sisään?
Pyydän nöyrästi anteeksi, jos koit, että arvostelin väheksyvästi taitojasi laatijana. Siitä ei todellakaan ole kyse.
9. Alf Simberg10.1.2024 klo 17:55
Joutilas, en ottanut missään nimessä mitenkään henkilökohtaisesti, kaipaisin vaan jotain konkeettista mistä ottaa koppia vihjeiden paremmaksi hionnassa. Iisiä/iisimpää ristikkoa yritetty ja yritän koko ajan sorvata Iisakkiin, jostain syystä ei helppoa. Ei ole oikein löytynyt vielä sitä tasoa läpikirjoitettavan ja hankalan tai hankalahkon välillä, aikakysymys lienee vuorostaan minulla. Isoisän ristikot-lehdestä löytyy kaksi iisiä ristikkoa etu- ja takasisäkannen tehtävät sekä helppo isompi ristikko perjantain Aamulehden numerosta. Jatkan yrittämistä ja voi olla hyvinkin niin että sinunkin toiveesi toteutuu Iisakissa.
10. Janne Salo13.1.2024 klo 10:33
Kiitos paljon Sirpa ja Joutilas, mukava kuulla :)

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille!
11. Rune17.1.2024 klo 08:39
Lainaus: 2. Rune 10.1.2024 klo 10:23
Lainaus: 1. Rampe 9.1.2024 klo 19:46
Ei ole vielä näköjään kukaan kommentoinut, vaikka lehti tuli ensimmäisille jo viime vuoden lopulla.
Itselläni on edelleen vähän auki Simbergin s.23 "Lämpökeskus" ja viimeisen sivun Iisakin erikoinen.
Itsellenikin yllätykseksi olin pahasti jumissa myös Terhi Kontion piilosanan kanssa.
Se sentään lopulta täyttyi.

Täällä molemmat Simbergit ja Salo tuntuvat sen verran kinkkisiltä, että jätetty hautumaan. Muuten Iisakki täytetty.

Simbergin aukeama ja Salo selätetty melkoisen väännön jälkeen. Simbergin Lämpökeskus vielä vaiheessa, mutta "taistelu" jatkuu. Periksi ei anneta tämänkään kohdalla.
12. Joutilas18.1.2024 klo 09:04
Vannomatta paras. Pyörsin aiemmassa kommentoinnissani (5.) olevan Simbergin ristikoiden "boikotoinnin". Rupesin ryhtymään ja ratkoin ensin joulukuun Alfit kuukauden erikoista lukuunottamatta. Sen kohdalla nostin kädet pystyyn ja jään odottamaan oikeaa ratkaisua. Ei vaan äly riitä. Sain siitä ratkaistua n. 3/4, keksimättä pääkuvan juonta.
Sitten pakersin Sanaseppo 4/-23 Simbergin Mietelause laatimuksen, minkä vaikeus on arvioitu kuudella kysymysmerkillä (??????).
Viimeisenä ratkoin tämän tammikuun lehden Simbergit.
Muutin hieman tyyliäni ja ratkoin näitä lyhyinä rupeamina yhtämittaisen puurtamisen sijaan. Se tuntui auttavan, kun ei ehtinyt tulla turtumista, eikä tympääntymistä. Lisäksi varmaan auttoi se, että ratkoin pelkästään näitä Simbergin ristikoita, jolloin olin koko ajan Alf-modella. Sen se vaatii ainakin minulta, sillä niin poikkeavia nämä ovat oikeastaan kaikkiin muihin nähden.
Kyllä nämä ainakin pakottavat miettimään sanojen merkitystä ihan perinpohjaisesti ja monelta kantilta.
13. Olzi18.1.2024 klo 10:46
Annika Savolaiselle lienee tullut pieni virhe...?
14. Olzi18.1.2024 klo 10:48
Lainaus: 13. Olzi 18.1.2024 klo 10:46
Annika Savolaiselle lienee tullut pieni virhe...?

Tai itse asiassa eipä taida ollakaan....
15. Ansku20.1.2024 klo 18:17
Janne Salon ristikossa virhe? Pitäisikö vinkki JASMM olla JASSM?
16. Keno20.1.2024 klo 23:06
. Ansku 20.1.2024 klo 18:17
Janne Salon ristikossa virhe? Pitäisikö vinkki JASMM olla JASSM?

Näin taitaa olla
17. Janne Salo21.1.2024 klo 09:52
Ansku ja Keno, näinpä siihen on virhe lipsahtanut. Pahoitteluni!
18. Pirjo28.1.2024 klo 17:11
Simberg aukeama vihje kivinenkin , onko siinä virhe ?
19. Sirpa28.1.2024 klo 19:30
Lainaus: 18. Pirjo 28.1.2024 klo 17:11
Simberg aukeama vihje kivinenkin , onko siinä virhe ?

Ei ole.
20. SK11.2.2024 klo 11:22
Simberg s. 23
Mitähän tulee kuvan keltaisiin kohtiin
Rekisteröidään
Loistaa
Muodostuu mutkista

Kiitos
21. Joutilas11.2.2024 klo 12:04
20. SK, palautuspäivä 12.02., joten ei vielä apuja!
22. pösilö18.2.2024 klo 16:01
Skytän puolisivuisessa oli vihje ”tätä pahoitella”, ratkaisusanaksi sain ”katu”.
En oikein suostu ostamaan sanaparia, katuminen ja pahoitteluhan eivät ollenkaan tarkoita samaa.
Katuminen on ihmisen sisäinen prosessi, voi esimerkiksi harmitella jotain tarpeetonta hankintaa.
Pahoittelu taas on myötätunnon osoittamista jollekin toiselle osapuolelle.
Jos Putin esittäisi osanottonsa Navalnyin omaisille, voitaisiinko väittää, että hän katuu ?
Sanapari kylläkin löytyy Ratkojat-sivustolta. Riittääkö se perusteeksi ristikkoon pääsyyn ?
23. Sirpa19.2.2024 klo 13:18
Lainaus: 20. SK 11.2.2024 klo 11:22
Simberg s. 23
Mitähän tulee kuvan keltaisiin kohtiin
Rekisteröidään
Loistaa
Muodostuu mutkista

Liekö vielä avuntarvetta näihin kohtiin? Tässä sanoja mitä minulla on:

Hemmo&hemmottelu
Lekotella liossa

Korvinkuultavat
Osaava
Asekasa
24. Sirpa19.2.2024 klo 13:22
Simbergin aukeamaristikossa, oikeanpuoleisen sivun vasemmassa alakulmassa on kuva, jossa joku sakki lainausmerkeissä.
Minulla on siinä KN_T ???
En ymmärrä?
25. seurailija19.2.2024 klo 13:43
Mietipä joku historian Knut! Ja mitä nimi merkitsee!

En ole tuota ristikkoa nähnyt mutta valkeni heti.
26. Sirpa19.2.2024 klo 14:07
Lainaus: 25. seurailija 19.2.2024 klo 13:43
Mietipä joku historian Knut! Ja mitä nimi merkitsee!


Knut Posse.
Minulle posse-sanan merkitys porukkana oli vieras, en ole kuullut käytettävän.
Aina oppii uutta kun ristikoita vääntää. Kiitos sinulle!
27. iso S21.2.2024 klo 12:16
Jos olet katsellut tai pikemminkin kuunnellut vanhoja länkkäreitä, olet törmännyt sanaan. Aina kun pankki ryöstetään tai joku tummahattuinen pitää muusta syystä saada kiinni (hyviksillä on vaalea stetson), kootaan posse takaa-ajoon. Sieltä se sana on tännekin pesiytynyt.

Googlen kääntäjä antaa posselle merkitykset pylväs, ryhmä, joukko, etsintäpartio ja järjestyspartio. Näistä pylväs ei ollut se joka lähti takaa-ajoon.
28. ++juh21.2.2024 klo 13:43
Suomen etymologinen sanakirja
https://kaino.kotus.fi/ses/

posse
joukko, porukka, jengi; väkijoukko, väenpaljous

Stadin slangin etymologinen sanakirja
posse (1910–) ’joukko, porukka, jengi; väkijoukko, väenpaljous’ ehkä muunnelma sanoista popula, poppoo, porukka (ks. näitä).

(Posse on Kielosessakin.)
29. Alf Simberg21.2.2024 klo 14:04
Samasta posee-piirustuskuvasta lainausmerkeissä josta tulee Knut tulee mös liuta joka on aivan vieressä ja vasemmassa puoliskossa tulee massa eli ajattelin näiden antavan ratkojalle tukea ja lisävalaistusta posse-sanalle ei sukunimenä, ehkä jollekuille vieras merkitys. Posse on myös katsottu tv-ohjelma jota esitettiin 2014 - 2022 ( esitysaika Wikipediasta ).
30. Alf Simberg21.2.2024 klo 14:06
posse eikä posee siis ...
31. SK22.2.2024 klo 14:49
Simberg s. 12-13

Harmaat kohdat, ei aukene aloittelijalle

Kiitos
32. Sirpa23.2.2024 klo 10:41
Lainaus: 31. SK 22.2.2024 klo 14:49
Simberg s. 12-13
Harmaat kohdat, ei aukene aloittelijalle


Vasemmalla sivulla pystyyn PIKKUMIESTRIO ja TAIDOKAS TEOS
IPANAT MINIATYYRIVEISTOKSEN KIMPUSSA

NOHEVA PARI VEIKEÄT TAITEILIJAT
KOLMIULOTTEINEN LUOMUS
PIENIKOKOINEN UKONKUVA

Kiitos vielä kaikille POSSE -sanan selittäjille. En tosiaan ole koskaan kuullut tätä merkitystä ko sanalle, jatkossa muistan kyllä! :)
33. Jh24.2.2024 klo 11:03
Samperin talvinen touhu gorillan kuva ei aukene.???
34. Joutilas24.2.2024 klo 13:33
33. Jh, minä sain siihen "kaappi" ja risteävätkin olivat ihan järkevät sanat; eri asia sitten olivatko kaappeineen oikein.
35. Mosse2.3.2024 klo 15:32
Saako nyt kysyä erään vihjeen vastauksen muodostumisesta kun ratkaisut sisältävä lehtikin on tullut?
36. isoäiti2.3.2024 klo 15:46
Mosse, totta kai saa kysyä! Pääsääntö on näissä ristikoissa, että sen jälkeen, kun vastausten lähettämisaika on mennyt, voi kysyä. Kun posti toimii milloin mitenkin, on usein vielä odoteltu pari päivää ennen kuin on kyselty ratkaisuja/selityksiä.
37. Mosse2.3.2024 klo 15:50
Hei isoäiti! Mietin sivulla 5 Joutsin ristikon yhtä vihjettä. Eli vihje on: TUI TAKAISIN ja vastaus on PAASI. Miten tämä PAASI vastaus muodostuu? Ensin ajattelin, että kutsutaanko siinä ptui takaisin aasia, vai mikä on juoni?
38. Rampe2.3.2024 klo 16:11
Mosse, TU(L)I TAKAISIN=PA(L)ASI.
39. Mosse2.3.2024 klo 17:22
Aivan! Kun en ole aiemmin näitä Iisakeita ratkonut, niin nämä ovat aivan erilaisia kuin tavan ristikot, mutta ihan källejä. Jospa tässä alkaisi pikkuhiljaa kehittymään uusi, erilainen ajattelumalli jos/ja kun pääsee enemmän jyvälle.
40. pähkinänsärkijä22.4.2024 klo 16:08
On niin jäänyt vaivaamaan Salon "legendaarinen" eli alkuun sain BEATLES... ja loppuun..ATON. Mikä on se sana???
41. Joutilas22.4.2024 klo 18:33
40. pähkinänsärkijä, "Beatles" jälkeen on tyhjä ruutu ja siitä lähtevä ratkaisu on "olematon". :)
42. pähkinänsärkijä23.4.2024 klo 08:55
Kiitos Joutilas, nyt helpotti, en kyllä olis tuota ikinä hoksannut!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *