KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 1/2024

11439. SK 1/2024

Entinen4.1.2024 klo 14:30
Pari sanaa ristikosta -palstan mukaan Pekka Joutsin ristikko tähdityksellä 2(+), sekä Pertti Oskalan piilosana.

- - -

Ylläpito: Palstalla on muutamaan otteeseen kuultu, että tekijätietojen lisäys verkkoversioon sekä ristikon että piilosanan osalta olisi positiivinen uudistus, joten välittyisikö tieto Suomen Kuvalehden päämajaan paremmin teidän kauttanne (en toki tiedä, olisiko asiasta jo keskusteltu päättävien tahojen kanssa)?

Tässä siis selvennykseksi linkki vielä tarkoittamalleni sivustolle (otsikossa olevaan lehteen):
https://suomenkuvalehti.fi/ajanviete/ratkaise-suom en-kuvalehden-ristikko-piilosana-ja-tietovisat-55/
2. Jiikoo5.1.2024 klo 00:31
Ihan oli kiitettävä herkkukattaus ja mukavat ratkontatuokiot! Oskalan piipahdukset lehden tehtäväpalstalla ovat aina tervetulleita tapauksia – ja onneksi Joutsi ei nähdäkseni ole vielä vetäytynytkään syrjään aktiivilaadinnasta.

Ja minunkin mielestäni olisi oikein ja kohtuullista, että tekijänimet näkyisivät myös verkon näköislehdessä!
3. iso S5.1.2024 klo 10:30
Onko Suomen Kuvalehden verkkolehti verkkoversio vai käyttääkö lehti itse(kin) nimitystä näköisehti? Minun mielestäni todellinen näköislehti on yksi yhteen paperiversion kanssa. Versioita on voitu versioida.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä että tekijöiden nimet on asiallista näyttää, elleivät tekijät itse toisin halua.
4. Jukkis5.1.2024 klo 10:39
Näköislehdessä nimet tietysti näkyy, koska eihän se olisi näköislehti, jos ne ei näkyisi.

Se sijaan viikon lehdeksi kutsutussa nettilehdessä, joka ei ole näköislehti, eivät näy.
5. matts5.1.2024 klo 10:41
Yhden piiliksen pystysanan ratkaisu on ilmeinen muttei aukea mulle vihjeestä - vielä!
6. Jukkis5.1.2024 klo 10:42
Paitsi että näkyyhän ne laatijoiden nimet viikon lehdessäkin, koska "Pari sanaa ristikosta" -jutussa ne kerrotaan, ainakin uusimmassa numerossa.
7. Jiikoo5.1.2024 klo 10:51
Kiitos terminologisista oikaisuista, iso S ja Jukkis, samoin pahoittelut suurpiirteisyydestäni!
8. matts5.1.2024 klo 11:40
Ristikko olikin sitten helppo, kolme varttia kahdessa jaksossa meni, uunien lämmitystä välissä.
9. Elva5.1.2024 klo 14:59
Pidin kovasti Joutsin kakstähtisestä, tosi viihdyttävä ristikko.

Oskalan piilis eteni sutjakkaasti, kunnes oli neljä vihjettä jäljellä. Niihin kuluikin rutkasti aikaa ja kekseliäisyyttä. Viimeisinä 5 p ja minulle kaikista haastavin 11 p. Nyt on voittajan tunne huipussaan.
10. matts5.1.2024 klo 21:25
5. matts, just se p 11 oli jota tarkoitin.
11. PM6.1.2024 klo 17:30
Ratkoin nautinnolliset tehtävät eilen.
Piiliksessä mielestäni osuvimmat vihje - vastaussana . parit olivat vs10 ja ps5, muiden varsin mainioiden ohella. Vimeisenä löytyi vastaussana vihjeelle ps11, jossa koin vaikeaksi aluksi löytää epäsuoran osan vihjettä. Se on kyllä vihjeessä, taidokkaasti rakennettuna, mutta ehkei ihan helposti miellettävissä.
Monipuolista sanastoa oli tarjolla ristikossakin, eri elämänaloilta ja aikakausilta.
12. matts7.1.2024 klo 09:07
Noo - kaipa se 11 pystyyn nyt on sitten ymmärrettävissä, kun parille vastaussanan kirjaimista on löydettävissä järkevä selitys.
13. kaplas7.1.2024 klo 09:59
Piilis mukavaa ratkottavaa. Ristikko jonossa. Kohta lauhtuu!
14. Heppu7.1.2024 klo 12:33
Minulle ristikko oli plussansa kakkosen perään ansainnut lähinnä siksi että siinä oli sekaisin aivan ykköstason vihjeitä ja sitten kiperämpiä. Kolmosissa tietää että kaikki on kieroilua ja ykkösissä ei juuri mikään. Tässä kukat olivat miltä näyttivät, mutta James Knox oli minulle uppo-outo enkä aluksistakaan ollut tuollaisia romppeita tunnistanut.
15. Inez7.1.2024 klo 14:17
Minulle piiliksen p2 ja p5 oli pahimmat. P2 varsinkin: sana tuli suht helposti, mutten keksi edelleenkään, miten se sopii vihjeen loppuosaan??? Myös p5 tuli lopulta vähän arvaamalla ja kirjaimista päättelemällä, mutta kaikkia vihjeitä en saanut omasta mielestäni sopimaan. Vaan ehkä harjoittelemalla oppii aina lisää, muuten piilis oli tosi kiva!
16. TKu7.1.2024 klo 15:27
Lainaus: 15. Inez 7.1.2024 klo 14:17
Minulle piiliksen p2 ja p5 oli pahimmat. P2 varsinkin: sana tuli suht helposti, mutten keksi edelleenkään, miten se sopii vihjeen loppuosaan??? Myös p5 tuli lopulta vähän arvaamalla ja kirjaimista päättelemällä, mutta kaikkia vihjeitä en saanut omasta mielestäni sopimaan. Vaan ehkä harjoittelemalla oppii aina lisää, muuten piilis oli tosi kiva!

Sekä P2 että P5 kasautuvat kyllä vihjeistään, kunhan saa keräilyn kohdalleen. P2 oli kyllä hieman hankala.
17. hermanni12.1.2024 klo 18:41
Siis kun on näköislehti, niin saisivat olla näkösällä myös voittajien nimet!!!
18. Jukkis12.1.2024 klo 19:31
P2: Opin tästä sen, että "hyvin vanha" -määrettä käytetään väkijuomien yhteydessä: VO, siis "very old".
19. matts12.1.2024 klo 19:44
Konjakeista ainakin näin. VS, eli very special, on vähintään kaksivuotiaista tisleistä sekoitettu ja VSOP, eli Very Superior Old Pale, vähintään nelivuotiaista. XO, eli Extra Old, on sekoitettu vähintään kymmenvuotiaista tisleistä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *