KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 27/2019

10121. SK 27/2019

Clas5.7.2019 klo 10:20
Ajattelin ensin, että piiliksessä taitaa olla yksi vihje väärin sanotettu mutta tarkemmin ajatellen kyseessä on ehkä uusi tapa muodostaa vastaussana? Ovela!
2. Ylläpito5.7.2019 klo 16:02
Piilis Pertti Oskala, ristikko xxx Ilmo Juhani Liljeroos/Heli Kärkkäinen.
3. joskus6.7.2019 klo 07:05
Kolmetähtinen ei ollut kovin vaikea, koska ratkesi jo eilen. Muutama uusi jippo; kiitos!
4. Anna-Liisa8.7.2019 klo 12:45
Piilis ei ollut ylivoimaisen vaikea, mutta sisälsi todella nerokkaita ja ovelia vihjeitä.
. vaaka 3, pysty 12, vaaka 15.
5. Anna-Liisa8.7.2019 klo 12:46
Siis muiden muassa.
6. PM8.7.2019 klo 12:51
Mainioita "piilosanoja" piiliksessä! Ratkontani sujui hyvin, vain kolme sanaa jäi löytämättä vihjeitä ensi kertaa lukiessani. Yhdessä niistä oli minulle uusi yleisnimi.
Ristikon ratkonnassa oli selvästi enemmän mietiskeltävää. Haasteelisuus oli toteutettu taitavasti vihjeillä, joista useat olivat sangen ovelia. Erisinimiä vain niukalti, piilokirjaimia välttäen! Tällaisia ratkon mielelläni! Oikea laita täyttyi viimeisenä!
7. Elva8.7.2019 klo 14:10
Olipa erinomainen piilosana. Muutama kiperä kohta, varsinkin yksi vaakasana oli monen mutkan takana. Kiitokset Pertti Oskala!
Rististä en ole vielä ehtinyt edes vilkaista.
8. Tarja10.7.2019 klo 13:12
Sain viikonloppuna Liljeroosin ristikon käsiini ja nyt ehdin sen vihdoin tehdä. Oli tosi kiva, Liljeroosia parhaimmillaan!
9. Elva10.7.2019 klo 15:17
Aloitin vihdoin ristikon ja sain jopa ruudut täyteen. Outoa on, että Liljeroosin IS-juhannusristikossa (3-), oli vain yksi vihje joka minulta jäi tajuamatta. Tässä Liljeroosin ristikossa (3), niitä löytyy vaikka kuinka paljon. Siitä huolimatta ristikko oli kiva ratkoa, niinkuin oli myös mainitsemani edellinen.
10. Elva12.7.2019 klo 09:00
Vaikka ruudut täyttyivät, on kuitenkin paljon kysyttävää.

1. Rivi 8 alalaidasta v. LAULUN HULLU NEITI, minulla on DAISY, (hatara yhteys filmiin Driving miss Daisy)
2. DAISYn Y-kirjaimen risteävä sana p., minulla on ÄRTSY, (olisiko slangia?)
3. Ylhäällä oikeasta laidasta viides rivi p. IO BRAVO, minulla on AINA (olisiko kyseessä RIO ja RAINA?)
4. Alalaidasta keskeltä p. ALKUKASVEJA, minulla on ALUSTEET (ymmärrän TEET, en ALUSta)
5. Alalaidasta keskeltä p. NOKASSA ILMOJEN HALKI, minulla on TALI, (ei kai kyseessä voi olla lintu?)
6. Oikeasta alanurkasta p. POKSIIN LAITAT, minulla on POTAT, (en tajua)
7. Edellisestä risteävä v. HATCHBACKISSA, minulla on STOP, (en tajua)
8. Rivi 5 alalaidasta v. AA-PUAS, minulla on ULLAT, (en tajua)
9. Ylhäällä vasemmasta laidasta toinen rivi p. HALMO JUHANI L., minulla on IHANA, ( en tajua)

Etukäteen kiittäen vastauksista.
11. Tarja12.7.2019 klo 11:01
1. Mm. Donovanilta löytyy biisi Crazy Daisy
4. LUSTEET ovat kasveja, A on alku
6. U-POKSIIN LAITAT > U-POTAT
8. S-AAPUA = T-ULLA
9. HALMO pitäisi olla ILMO (siis laatija Ilmo Juhani Liljeroos), joten I on HA:na (siis I:n paikalla on HA)
12. Elva12.7.2019 klo 11:41
Tuhannet kiitokset taas kerran Tarja,

5.NOKASSA ILMOJEN HALKI, ratkaisua TALI ihmettelen, jos se todella tarkoittaa lintua jolla on nokassaan talipallo. Vaikuttaa aika haetulta. Mutta kun en lintuja tarkkaile, niin ehkä onkin tuiki tavallinen näky.
9. IHANA ILMO JUHANI L. oli suosikkiratkaisuni.
7. HATCHBACK jäi vielä puuttumaan, ehkä joku vielä osaa senkin selittää.
13. mari12.7.2019 klo 11:46
Tulisiko siitä että HATCHBACK tarkoittaa viiSTOPerä
14. Tarja12.7.2019 klo 11:50
Kyllä meillä tikka tai harakka, jos ei koko palloa vie, niin varastaa ainakin talikokkareen ja lentää pois se nokassaan.
Minustakin Ilmo J. on IHANA!
15. Elva12.7.2019 klo 12:23
marille kiitoksia,
Täytyy sanoa, että erinomainen vihje, yksinkertainen ja silti ainakin minulle vaikea, kun en käytä sanaa viistoperäinen.
16. Eki12.7.2019 klo 12:49
1. Rivi 8 alalaidasta v. LAULUN HULLU NEITI, minulla on DAISY, (hatara yhteys filmiin Driving miss Daisy)
- löytyy Frank Marinon kappale Crazy Miss Daisy, mutta myös rock-klassikossa Tutti frutti tyttö nimeltä Daisy tekee laulajan melkein hulluksi
2. DAISYn Y-kirjaimen risteävä sana p., minulla on ÄRTSY, (olisiko slangia?)
- löytyy kielosesta
3. Ylhäällä oikeasta laidasta viides rivi p. IO BRAVO, minulla on AINA (olisiko kyseessä RIO ja RAINA?)
- Rio Bravo on raina eli filmi
4. Alalaidasta keskeltä p. ALKUKASVEJA, minulla on ALUSTEET (ymmärrän TEET, en ALUSta)
- luste on kasvi
5. Alalaidasta keskeltä p. NOKASSA ILMOJEN HALKI, minulla on TALI, (ei kai kyseessä voi olla lintu?)
- lintu vie, kyllä
6. Oikeasta alanurkasta p. POKSIIN LAITAT, minulla on POTAT, (en tajua)
- upoksiin laitat = upotat
7. Edellisestä risteävä v. HATCHBACKISSA, minulla on STOP, (en tajua)
- tosiaan viistoperä
8. Rivi 5 alalaidasta v. AA-PUAS, minulla on ULLAT, (en tajua)
- saapua/tulla, alku loppuun
9. Ylhäällä vasemmasta laidasta toinen rivi p. HALMO JUHANI L., minulla on IHANA, ( en tajua)
- Ilmo Juhanissa I HA:na
17. Elva12.7.2019 klo 13:08
Kiitos Eki lisäselvennyksistä. Oikeastaanhan pitäisi saada lisäpisteitä siitä, että noin paljon vihjeitä jää tajuamatta ja silti kolmitähtisen jok’ikinen ruutu oli oikein ratkottu.

Kävin äsken ostamassa Kuvalehden No.28. Innostuin Vuokila/Markku Mäkelä 2-tähtisestä niin, että ensimmäisen kerran HS-ristis saa jäädä neitseellisenä odottamaan.
18. Eki12.7.2019 klo 13:10
Minne haluat, että ne pisteet toimitetaan?
19. Elva12.7.2019 klo 13:13
Eki, pistä minua varten säästöön, myöhempää käyttöä varten.
20. Tarja12.7.2019 klo 14:19
Minusta tämä ristikko on mainio malliesimerkki siitä, miten luovasti tutuille sanoille voi keksiä uusia vihjeitä. Kuten tuo POKSIIN LAITAT > POTAT, tai IT´S > ITSEKÄS, tai moni, moni muu, joita tämän ratkoneet saivat ihmetellä ja ihastella.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *