KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 23.-24.4.2022

10115. IS Viikonloppu 23.-24.4.2022

Ylläpito20.4.2022 klo 10:30
Nyt se on täällä meidän hallussamme, joten haluamme tehdä juonipaljastuksen. Koviksen on laatinut ja toteuttanut Toni Pitkälä! Taitaa pukata kolmosta!
2. Kuju20.4.2022 klo 10:48
Johan tässä saa alkaa pyyhkiä hikeä otsalta, kun edellinen kaksjapuolikaskin meinasi räjäyttää aivonystyrät tyystin.
3. Ylläpito20.4.2022 klo 10:51
Niin, ei se arviointi ole helppoa, heittää suuntaan jos toiseenkin! Laatu lienee pääasia ja että kaikkea saadaan ajan myötä!
4. Ritu20.4.2022 klo 12:28
Kiva uutinen. Vaikka huippuvisaiset teetättää minulla melkoisen työmäärän, niin kyllä nytkin heräsi jo kunnianhimoinen tavoite selättää tuo ristikko. Samoin kuin Skytänkin laatimien ristikoiden kohdalla, minun on ennen ratkonnan aloittamista käytävä anatomian puolelta kyseisen laatijan aikaisempien ristikoiden oveluuksia läpi. Onneksi siellä jokunen löytyy Pitkälältäkin. Noiden jekuttajien aaltopituuksille pääsemiseksi ainakin minun täytyy haastaa itseni melkoisen taistoon.
5. Ylläpito22.4.2022 klo 16:44
Tonia siis huomenna!
6. Ritu23.4.2022 klo 08:15
IS on jo ollut käsissäni. Koska olen tänään kellon ympäri töissä, niin nopeasti kävin vihjeet läpi. Yksikään ei auennut. Yhteen ylälaidan vihjeeseen varovainen arvaus. Muutama monikon r-kirjain laitettavissa paikoilleen. Siispä suosiolla laitan heti tuon kolmosen perässä olevan miikan päälle pystyviivan ja muutan sen plussaksi. Mutta kiva nähdä auttaako tämä yhtään, kun vihjeet on luettu ja vasta huomenna pääsen ratkomaan.
7. Ritu23.4.2022 klo 08:16
Siis piti olla monikon t-kirjain.
8. iso S23.4.2022 klo 13:07
Ristikkofilosofin mietelause: jos vaikeusaste on kolmosen luokkaa, miinus sen perässä on plussaa.

Ritu jo korjasi miinuksen plussaksi, joten veikkaan että hänen mielestään plussa on miinusta, ainakin toistaiseksi.

Printtasin sen juuri, yritän ratkoa myöhemmin. Saa nähdä miten äijän käy. Herneitä näkyy olevan tarjolla vasemmassa alakulmassa. Yritän olla vetämättä nenään, vaikka niitä on tarjolla molempiin sieraimiin oma satsinsa.
9. Joutilas23.4.2022 klo 15:02
Kyllä oli hankala ja mukava. Rikas sanasto. Minulle tämä oli 3++. Pitää mennä saunaan, ei ehdi analysoida enempää. Suuret kiitokset!
10. eol23.4.2022 klo 16:47
Kovis ei pettänyt odotuksia, päinvastoin hämmästytti. Vaikeusasteeksi on merkitty 3-, mutta minusta miinus on IS-kovisten skaalaan nähden turha. Viihdearvo oli minulle 3 ja iso plussa päälle, eli IS-kovisten vuoden kärki.
11. Jiikoo23.4.2022 klo 19:03
Pitkälän ristikoita en muista koskaan aikaisemmin yrittäneeni ratkoa. Mielenkiintoinen ja haasteellinen luomus, ulkoasukin huoliteltu! Monipuolinen sanasto ja kirjaimisto. Alkuunsa vaikutti mahdottomalta, mutta parin onnenkantamoisen jälkeen alkoi jotain löytyä ja nyt on avainkirjaimia koossa 7/9 (kaikki tosin eivät ole ”varmoja”). Päätyyn saakka pääsy ei liene aivan mahdotonta!
12. Joutilas24.4.2022 klo 08:55
Lisäys kommentointiini (9.). Vanhan sanonnan mukaan jokaisella päivällä on omat kahvansa, mielestäni niin myös jokaisella ristikolla. Nyt nuo kahvat oli niin taitavasti piilotettu, etten meinannut löytää ensimmäistäkään, mihin tarttua. Kauan hapuiltuani löysin jotain, mistä sain hataran otteen. Pieninä pyrähdyksinä ristikko välillä vähän aukeni, kunnes taas jumittui. Uutta hapuilua seurasi aina pieni pyrähdys ja jumitus ja sitä rataa takuten loppuun asti. Olihan tämä vaikea, mutta erittäin antoisa ja tuskastuttavan nautinnollinen. ;)
Kauan kesti tajuta koilliskulman "TUO":sta lähtevän nuolen kohdetta. Hieman keskivasemmalla olevan kuvan ratkaisusanasta voi varmaankin olla monta mieltä. Kovikseen se lienee ihan ok, vaikkei se minun mielikuvaa täysin vastaakkaan.
Muutama uusi asiakin tuli opittua, minkä aina lasken hyvän ristikon plussaksi. (paitsi joku triviaali asia)
Annan Toni Pitkälälle vahvan valtuutuksen ullakkoni sekoittamiseen jatkossakin!
13. Tarja24.4.2022 klo 10:35
Lainaus: 12. Joutilas 24.4.2022 klo 08:55
Hieman keskivasemmalla olevan kuvan ratkaisusanasta voi varmaankin olla monta mieltä. Kovikseen se lienee ihan ok, vaikkei se minun mielikuvaa täysin vastaakkaan.

Minulle tuon kuvan tilanne on hyvin tuttu ja olen käyttänyt nimenomaan tuota sanaa juuri tuossa yhteydessä, joten minulle kuvan ja sanan yhteensopivuudessa ei ollut mitään epäselvää.
14. Jiikoo24.4.2022 klo 10:37
Jäi silmiin pyrkivän unihiekan johdosta lauantai-iltana puolenyön maissa puolta tusinaa kirjainta vaille. Kun nyt avasin tehtävän uudelleen, löytyivät täytteet aukkoihin (keskioikealla) ihmeen nopeasti. Kaiken kaikkiaan olen iloisesti yllättynyt siitä, että onnistuin (?) ratkomaan itselleni entuudestaan tuntemattoman, mutta ilmeisen arvostetun kovislaatijan luomuksen näinkin ”vähällä” vaivalla. Olkoon siis miikka kolmosen perässä oikeutettu.

Tästä jäi tosi herkullinen maku suuhun. Jään halulla hartaalla odottamaan seuraavaa Pitkälääni, vaikka se sitten osoittautuisikin ylivoimaiseksi!
15. PM24.4.2022 klo 17:37
Kovista sain eilen ratkotuksi lähes puoliväliin (alueesta), kaakon kulmalta luodetta kohti, ilman apuja ratkoen.
Ratkonnan eteneminen tänään alkoi hidastua, joten (luovutin ja) otin tietolähteet käyttööni. Niiden avulla vähitellen etenin, kunnes jäljellä oli viimeinen takkuava kohta, ylhäällä hieman vasemmalla PLUSsan alapuolella. Lopulta avautui sekin.

Tämä on kovisten kovis, ansiokkaasti toteutettu kudelma mitä monipuolisempia sanoja vihjeineen, piilokirjaimia minimaalisen vähän, harvemmin esiintyvien sanojen kohdalla etenkin. Harvoin myöskään ratkoo ristisanatehtävää, jossa suomen kielen aakkosto on edustettuna tässä laajuudessa. Lienee tiukimpia ratkomiani koviksia, ja olen perin tyytyväinen ratkontakokemukseeni tästä. Se voisi olla parempi vain jos olisin päässyt pidemmälle ilman tietolähteitä, tai ylipäätään selviytynyt nopeammin. Nyt tarvittiin istumalihaksiakin. Perin vähän on laatijan ristikoiden ratkonnasta aiempaa kokemusta, mutta seuraava kun tulee, otan taas haasteen vastaan.

Uusia sanoja tuli esiin neljä. Ja on jo Piilis sekä Kryptis ratkottuina. Kiitos!
16. Kuju24.4.2022 klo 20:38
Jännästi minulla ratkesi pikkuhiljaa koko kaakko siten, että raja on vedetty oikeasta yläkulmasta vasempaan alakulmaan. Sitten alkoi ratkeamaan toinen puolikas ja niiden puolikkaiden välissä on vielä tyhjien ruutujen vana ryppäänä oikeasta yläkulmasta vasempaan alakulmaan.
17. Jiikoo24.4.2022 klo 23:32
IS:n tehtävistä kajoan nykyisin Koviksen ohella useimmiten vain Piilikseen, koska lehti teki inhan tempun karsiessaan palkintotehtäviä. Pehmis on aina varattu henkilölle, jonka kanssa tuli pari viikkoa sitten taaperretuksi puoli vuosisataa yhteistä elämäntaivalta. Hän täyttelee niitä mielellään ja nopsaan täytteleekin.

Tämän viikonlopun Piiliksen elähdyttävin vihje oli v19. Vähiten pidin vihjeestä p7, koska siinä joutui ymppäämään ratkaisusanaan vastenmielisen solmimisverbin, joka ei millään suostu kotiutumaan omaan sanavarastooni. En jaksa uskoa, että laatija-Ekikään tuota sanaa käyttää muuten kuin tahallaan kantona kaskessa.

Pitkästä aikaa innostuin täyttelemään Kryptiksenkin, vaikka jouduin lunttaamaan siemensanan kuva-Googlesta. Eka arvaus onneksi oikein. Kryptojen täyttely on mielestäni tylsän konemaista puuhaa ja sokkokryptot ovat saaneet puolestani jäädä yhteen ainoaan finaaliin saakka vietyyn kertaan. Jos joku haluaa sanoa tähän jotakin ketuista ja pihlajanmarjoista, olkoon hänellä siihen oikeus.
18. Jaska25.4.2022 klo 00:13
Vanha (siis laatijana) kunnon Pitkälä ei pettänyt tälläkään kertaa. Täyttä tavaraa taas kerran. Ei siis mitään miikkaa perään olisi tarvinnut. Ehkä helpotuksista oli tullut orderia työnantajalta, mihin viittaavat myös pari huutomerkittyä knoppia. Siitä huolimatta tämä oli minulle alkuvuoden vaikein IS-kovis. Kumia kului, vaikka tiesin, että ekaksi mieleen tuleva vaatii Pitkälässä aina enemmän ja vähemmän risteäviä varmistuakseen. Heti ensimmäistä sanaani pidin ovelana knoppina, johon moni sortuu, mutta se olikin suora vihje. Eli huippukatala! Rehellisessä vaikeutuksessa olivat isossa roolissa tietovihjeet.

Tasokkaassa sanastossa (myös kirjaimistossa!) laatija on välttänyt kaikki kärkitriviaalit. Hyvin on hoidettu myös myös pitkät ristikkouutuusssanat. Rakenteessa miellyttivät neljä identtistä kulma-aukiota. Keskipituus erinomainen 5,75. Täyskoviksena arvosana 10, kolmemiikkana olkoon kasi kohtuullinen.
19. anna h25.4.2022 klo 10:19
Suurkiitokset Toni Pitkälälle tästä laadukkaasta ristikosta. Ei ollut helppo mutta niin pitääkin. Toivon että Tonia saadaan pian uudestaan ratkottavaksi.
20. Tuomas L.25.4.2022 klo 11:22
Kyllä entinen Suomen mestarikin arvioi tämän täyskolmoseksi. Kaakkoisosa ratkesi täällä melko nopeasti, loppu mietityttikin sitten pitkään. Viimeiseksi selvisivät yläkeskellä MUSTIA, MUSTIA VAALEAMPIA ja SAALISTA KOHTI.

Huomasin vasta seuraavana päivänä ratkomisen jälkeen ristikosta erään extra-hienouden, jota kaikki eivät välttämättä ole huomanneet. En vielä tässä vaiheessa paljasta sitä, mutta esimerkiksi vihjeiden HIKOILUTTAVAA, POHJANLAHDEN RANNALLA ja LAIHO, PÄÄTTÖMÄNÄ LAKI ratkaisusanoihin kannattaa kiinnittää huomiota.
21. Ritu25.4.2022 klo 12:57
Tässäpä omia tunnelmiani pahasti keskeneräisen ristikon ääreltä. La-aamuna katselin ristikkoa lukien vihjeitä läpi ja toivoen, että sen jäljiltä alitajunta olisi työstänyt jotain valmiiksi sunnuntaiksi aikomaani urakkaa varteni. Ei tuntunut apua siitä olleen.
Eilen kuitenkin pääsin alkuun ristikon keskeltä alalaidasta. Sillä hetkellä liihottelin onneni kukkuloilla. Vaan tuo ilo ei kauan kestänyt, kun tajusin, että siinä paikallanihan minä taas jumitin.
Palasin ties monennenko kerran lukemaan tuolta anatomiasta koottuja Pitkälän selityksiä :). Ja mielessä kävi, että jos on olemassa skytismiä niin sietäisi Pitkälänkin saada oma nimikko anaTonia. Sen verran kovan luokan kieroilua vihjeensä täynnä. Mutta totta puhuen, kun tuolta anatomian puolelta olen palannut takaisin ristikon ääreen, niin monta vihjettä olen katsonut uusin silmin.
Tänään sain hieman vasenta alakulmaa ratkottua. Siellä tuli vastaan jotain ratkaisevaa, jonka johdosta ajattelin, että sen avulla saan sen alueen ratkottua. Kunnes jouduin tarttumaan pyyhekumiin ja mieleen tuli, että isä meidän auta ja kaikkien äitienkin apu kelpaisi. Näillä miettein taas iltavuoroon töihin ja huomenna uusi yritys saada keksittyä jotain lisää.
22. Pike25.4.2022 klo 19:28
Luovuta jo Ritu, sen verran vaativa ristikko oli. Minusta ei kuitenkaan kahta ja puolta pahempi. Kannattaa osata aakkosto läpikotaisin!
23. Puke25.4.2022 klo 19:43
Pike ainakin on luovuttanut jo kauan sitten.
24. Pike25.4.2022 klo 20:07
Lähetin vastauksen jo 23.4. ja se on varmasti oikein. Tiedoksesi vaan Puke! Sinulta ovat varmaan aakkoset jääneet muinaisessa kiertokoulussa oppimatta.
25. Puke25.4.2022 klo 20:17
Ihmettelinkin, että missä Pikelle oikein on yritetty suomen kieltä opettaa. Tulipa sekin nyt selväksi. Voi opettajaparkaa.
26. Pike25.4.2022 klo 20:24
Meilläpä olikin kiertokoulussa erinomainen opettaja, joka pisti opettelemaan kaikki kirjaimet. Harmi, että sinä monen muun tollon lisäksi jäit paitsi hyvästä opetuksesta.
27. Kaapo25.4.2022 klo 21:16
TÄMÄN SANAN LOPUSSA oli hyvä vihje.

EUR. PAIKKA oli huono vihje.
28. Pike25.4.2022 klo 22:18
EUR. PAiKKA oli hyvä vihje. Sen sijaan TÄMÄN SANAN LOPUSSA olii pitänyt mielestäni pitänyt olla TÄMÄN SANAN ALUSSA.
29. Pike25.4.2022 klo 22:20
...olisi pitänyt mielestäni olla...
30. Owlie25.4.2022 klo 23:54
Heti kun uhkaa lehteä paperinkeräyksellä, alkaa ratkonta sujua. Tämähän on aivan ihana ristikko. Täytetty ja ymmärretty. Suurkiitokset, Toni Pitkälä.
31. Kuju26.4.2022 klo 07:40
JEEEE! Valmista tuli, vaikka alussa näytti aivan toivottomalta.
32. Elva26.4.2022 klo 13:51
Pari päivää olen miettinyt viimeisiä sanoja, eikä vaan etene. Vielä kuusi sanaa oudossa tilassa, mutta jätän vähäksi aikaa hautumaan. Toivottavasti innostun vielä hiomaan valmiiksi.
33. Ritu26.4.2022 klo 17:36
Voi minkä ristikkojärkäleen Pitkälä on onnistunut laatimaan! Henkeäsalpaavan hämmästyttävä taidonnäyte. Minulla uupuu vielä vasen yläkulma ja siitä vähän oikealle keskeltä yläreunaa. Mutta tässä vaiheessa jo pystyn sanomaan, että ratkon yhtä mielenkiintoisimmista ristikoista pitkään aikaan.
Kukapa tällaisesta ei nauttisi. Monenlaista kompaa on vastaan jo tullut. Ja myönnän, että tänäänkin kompuroin niiden kanssa yli kuusi tuntia. Vaikkei ristikkoni ole vielä valmis, niin ihmeellinen voittajan fiilis on jo vallannut pään. Tämän ristikon kanssa onnistumisen ilo on ollut parhaimmillaan. Pienenkin alueen selviämisestä on saanut siivet selkään kuin eräästä energiajuomasta konsanaan.
Tällaisia huippulaadintoja tukisi mielellään.Olisipa tuossa tekstiviestivastauksen yhteydessä mahdollisuus ratkojien laittaa menemään "tippiä" laatijallekin kiitoksena poikkeuksellisen hienosta ristikosta. Iso kiitos lähtee kuitenkin tätä kautta.
34. Alexi26.4.2022 klo 19:36
5. PM 24.4.2022 klo 17:37

"Kovista sain eilen ratkotuksi lähes puoliväliin (alueesta), kaakon kulmalta luodetta kohti, ilman apuja ratkoen.
Ratkonnan eteneminen tänään alkoi hidastua, joten (luovutin ja) otin tietolähteet käyttööni. Niiden avulla vähitellen etenin, kunnes jäljellä oli viimeinen takkuava kohta, ylhäällä hieman vasemmalla PLUSsan alapuolella. Lopulta avautui sekin.

Tämä on kovisten kovis, ansiokkaasti toteutettu kudelma mitä monipuolisempia sanoja vihjeineen, piilokirjaimia minimaalisen vähän, harvemmin esiintyvien sanojen kohdalla etenkin. Harvoin myöskään ratkoo ristisanatehtävää, jossa suomen kielen aakkosto on edustettuna tässä laajuudessa. Lienee tiukimpia ratkomiani koviksia, ja olen perin tyytyväinen ratkontakokemukseeni tästä. Se voisi olla parempi vain jos olisin päässyt pidemmälle ilman tietolähteitä, tai ylipäätään selviytynyt nopeammin. Nyt tarvittiin istumalihaksiakin. Perin vähän on laatijan ristikoiden ratkonnasta aiempaa kokemusta, mutta seuraava kun tulee, otan taas haasteen vastaan.

Uusia sanoja tuli esiin neljä. Ja on jo Piilis sekä Kryptis ratkottuina. Kiitos!"

Ratkominen oli helppoa, PM, kun paljastit jujun. Kiitos sinulle!
35. Kuju27.4.2022 klo 07:08
Oikein reklamaatiota koskien vihjettä "TÄMÄN SANAN LOPUSSA" en allekirjoita. Vihjeen voi tulkita kahdella tavalla.
36. Kuju27.4.2022 klo 07:09
Siis "Piken" ...
37. iso S27.4.2022 klo 10:59
Vihje "tämän sanan lopussa" on niin Pitkälää, niin Pitkälää että sen Pitkälämmäksi ei tule (toivottavasti). Tajusin sen yhteyden ratkaisuun vasta nyt, kun ristikko ei ole enää edessä ajatuksia sotkemassa. Yhteys on kristallinkirkas eikä sitä tarvitse tulkita kahdella tai kuudella tavalla. Silti aikamoinen meedio pitää olla jos tuosta aloittaa ratkaisemisen!

Tähän aamuun asti ristikosta ammotti noin puolet tyhjillään, mutta aamiaisen aikana se nytkähti yllättävästi eteenpäin. Nyto puuttuu vielä pääkuvan vierestä toinen aukio oikalle, se missä pitäisi mennä saalista kohti. Niin ympäripyöreitä vihjeitä että on kuin yrittäisi nostaa öljyttyä kuulaa rasvaisilla sormilla.

Kukapa tällaisesta ei nauttisi? No minä änkyrä en. Arvostan luomusta ja niitä ketkä pystyvät tämän selättämään ja vielä nauttimaan prosessista. Minä tykkään vähän rennommasta puuhastelusta. Tietenkin jonkinlaista tyydytystä siitä saa että pääsee edes noin lähelle maalia. Yhtä asiaa ihmettelen: voiko kukaan olla noin kiero olematta savolainen?
38. Jiikoo27.4.2022 klo 12:39
Tämä Pitkälän Kovis on aika monen selvästikin kokeneen kovisratkojan äänenpainoilla todettu vaativaksi. Kuten postauksessani 14. totesin, yllätyin siitä, että itse onnistuin ratkonnassani omalla asteikollani vähässä ajassa eikä mikään kohta jäänyt askarruttamaan. Aika moni IS-Kovis minulla (joka olen yhä kovisnoviisi) on jäänyt keskenkin, jopa jokunen kaksjapuolikas. Minulla oli ratkonnassa onneakin mukana: moni periaatteessa hankala sana loksahti intuitiivisesti kohdalleen liki ensimmäisellä mieleen tulleella vaihtoehdolla. Myös nettiapujen käyttö tuntui toimivan suosiollisesti, ja eksoottisemmat kirjaimetkin tuntuivat satavan laariini: kun sellaisen sisältävä sana oli löytynyt, oli löydöstä apua risteäviin ja muidenkin sanojen kohdalla osasi suhtautua ennakkoluulottomammin kirjainharvinaisuuksien mahdollisuuteen.

Mainio ristikko joka tapauksessa, laatijanimi Pitkälä onnistui pääsemään laakista aivan suosikkilistani kärkisijoille!
39. iso S27.4.2022 klo 21:18
Aivoni näyttävät tykkäävän ruokkimisesta. Viimeiset sanat ja yksi osittain ymmärtämätön kohta selvisivät iltapalaa mutustellessa. Oli väärä rulla ja väärä täytesana, jolloin ainoa mielessä ollut "saalista kohti" ei istunut. Eur. paikasta oli valmiina kaksi oikeaa alkukirjainta eikä vain tullut aiemmin mieleen, että sieltähän olen ostanut toiset elämäni parhaimmista kengistä noin vuonna 2005. Niillä tuli askeliin ihan uutta joustoa, olin entistäkin pitempi ja komeampi ja iästä tuntui lähtevän ainakin 10 vuotta pois. Tämän muiston palauttaminen nosti ristikon arvoa huimasti. Lämmin kiitos Pitkälälle! Kyllä osaat hivellä mielen puolta...

[Mainittakoon ristikon ulkopuolelta että edelliset käänteentekevät jalkineet olivat Niken lenkkitossut noin vuonna 1975. Ne olivat uutta mallia, kevyet ja joustavat, istuivat jalkaan kuin hansikkaat. Käytin niitä lomajalkineina vielä monta vuotta sen jälkeen kun niistä ei ollut enää hölkkätossuiksi, olivat melkein yhtä hyvin ilmastoituja kuin Tainionkosken Sfinksin paita. Harmi että samaa mallia ei ollut enää saatavilla, olisi pitänyt ostaa aikanaan kuudet.]
40. Ana Ristinen28.4.2022 klo 13:58
Pitkälä ei petä! Tämä oli IS:n vuoden paras ristikko tähän mennessä. Oikeestaan paras vuosikausiin. Jos ristikossa on ainakin parikymmentä sanaa, jotka ratkaistessaan voi vain nauraa hörähdellä ilahtuneena, on ristikon arvosana kympillä alkava! Vaikka vaikeusaste onkin täyskolmonen, ei apuvälineitä tarvinnu käyttää kuin varmisteluun (no joo, pari sanaa etsin Ratkojista). Lisää tämmösiä, toivoo ratkojakansa!
41. Jiikoo28.4.2022 klo 15:10
Lainaus: 39. iso S 27.4.2022 klo 21:18
”Eur. paikasta oli valmiina kaksi oikeaa alkukirjainta eikä vain tullut aiemmin mieleen, että sieltähän olen ostanut toiset elämäni parhaimmista kengistä noin vuonna 2005.”

Eur. paikasta olen ajellut ohi muutamaan kertaan, viimeksi koko perheeni kanssa 1989. Silloin piti oikein käydä ihastelemassa tiettyä siltaa, jota pidetään melkoisen merkittävänä nähtävyytenä.
42. JPR28.4.2022 klo 15:34
Upea ristikko josta en oli selvinnyt ilman nettituttuni tukea. Itselleni jäi kuitenkin monia hienoja onnistumisia kun sanoja taivuttelimn!
Kiitos tästä!
43. anna h28.4.2022 klo 16:33
Jiikoo, muistan myös tuon kyseisen sillan, ja muistaakseni se on sittemmin palanut joten sitä ei enää ole. Ellei sitten ole uutta rakennettu.
Tykkäsin myös kovasti tästä ristikosta, laadukasta sanastoa.
44. Portteri28.4.2022 klo 16:35
Minut autto ristikon läpi täällä oleva vihje laajasta aakkoston käytöstä
45. Elva28.4.2022 klo 19:38
Otin pitkän tauon jälkeen ristikon uuteen käsittelyyn. Koillisnurkkaan keksinkin melko pian puuttuvat sanat. Kävin vielä kaikki ratkaisuni läpi ja löysin kaksi sanaa, joista en täysin ole ymmärtänyt vihjettä, vaikka risteävien pitäisi olla ok.
46. happonen28.4.2022 klo 22:40
Aivan käsittämätön teos monessakin suhteessa: ensiksi käsittämättömän vaikea, sitten käsittämättömän hieno, kun toinen toistaan hienommat (ja epätavalliset, mutta kunnolliset) sanat alkavat täyttymään. Ei tällaisia moni pysty laatimaan, kun on melkoinen määrä harvinaisempia kirjaimia. Mutta parin pitkän session jälkeen kaikki ruudut täynnä ja mitään epäselvää ei jäänyt. Vuoden paras IS-kovis ilman muuta.
47. Ratkoja29.4.2022 klo 10:13
3 - ? Mission impossible !
48. Elva3.5.2022 klo 19:05
Tuleeko Toni Pitkälälta anatomia. Minulla oli kaksi suluissa olevaa lisäystä (TAIMEN ja ENNET), jotka jäivät ymmärtämättä. Lisäksi ENOK:in sukulainen jäi vähän hämäräksi.
49. Elva3.5.2022 klo 19:08
Enokin sukulainen ymmärretty (samalla kun painoin enteriä).
50. Pike3.5.2022 klo 19:38
Minä olen kirjoittanut ristikkooni ENDET ja siitä d:stä alas demonit.
51. Pike3.5.2022 klo 19:41
Kaipa se taimi on kasteltava ja taimen eli kala on vedessä. Luulisi sinun nyt tuon verran ymmärtävän.
52. Tarja3.5.2022 klo 19:43
Enne on naisen etunimi ja nominit taipuvat sijamuodoissa.
Pikellä on sitten varmaan arvoituksellinen Mona Losa, jos demonit on pystyyn saanut.
53. Pike3.5.2022 klo 19:44
Siis kasteltavan = taimen jokaisen järkevästi ajettelevan mukaan.
54. Elva3.5.2022 klo 19:44
Minulla on MONIN MUODOIN vihjeesta NOMINIT, jolloin ARVOITUKSELLISEN LOPPUPUOLEKSI tulee LISA.
55. Pike3.5.2022 klo 19:47
Kas kas Tarjaa, kun ei ehtinyt vastaamaan ekaksi. No, nominit ja Lisa tuntuvat ihan oikeilta. Täytyy tunnustaa!
56. Elva3.5.2022 klo 19:48
Voiko sanoa että taimen on kasteltavan?
57. Pike3.5.2022 klo 19:59
taimi - taimen (genetiivi).
58. Tarja3.5.2022 klo 20:02
Vetäkää rasti seinään. Pike tunnustaa ratkoneensa väärin!!!
59. Elva3.5.2022 klo 20:07
Minä taas opin uuden lauserakenteen = kukkien on kasteltavan. Rakenne on minulle outo, enkä tiedä moisen nimeä.
60. Puke3.5.2022 klo 20:09
Vai demonit ne vain pyörii Piken päässä. Aber das Ende ist nicht nahe.
61. Pike3.5.2022 klo 20:10
Onko Tarja taas löytänyt uusia suomalaisia ristikkosanoja maailmalla? Arvaa, kiinnostaako ketään löydöksesi?
62. Tarja3.5.2022 klo 20:14
Miksi sinäkin, Pike, sitten luet niitä, jos ei kiinnosta?
63. Pike3.5.2022 klo 20:17
Ei todellakaan kiinnosta, mutta olen vaan huomannut nimesi siellä aika usein, jos sama tyyppi olet. Mikä riivaa?
64. Elva3.5.2022 klo 20:22
Vielä selvennykseksi: vihje NAISIA = ENNET oli minulle selvä. Sen sijaan ymmärtämättä jäi lisäys suluissa: (YKSIKÖSSÄ NIMI?!).
65. Tarja3.5.2022 klo 20:25
On olemassa sanonta "nimi on enne".
66. eol3.5.2022 klo 20:25
Elva, nomen est omen.

Lisäksi kuvailemasi kaltaista lauserakennetta ei toki olekaan olemassa (jos ymmärsin kuvauksesi oikein). Jos kasteltava on taimi, niin silloin genetiivi "kasteltavan" viittaa genetiiviin "taimen".
67. Elva3.5.2022 klo 20:45
Tarja ja eol kiitos, enne selvisi.
68. Elva3.5.2022 klo 21:00
Kävin tässä läpi Pitkälän ristikon kaikki sanat, ja on yhdyttävä runsaisiin ylistyksiin. Uskon että sen laatiminen on vienyt runsaasti aikaa. Vihjeet ovat nerokkaat, myös nekin jotka pidin omituisina. Laskin että aakkosista on käytetty 29 kirjainta.

Todella ruusupuskan arvoinen laatimus!
69. isoäiti3.5.2022 klo 21:39
Elva, minun piti ristikon ratkaisemisen jälkeen ihan tarkistaa, että jokainen suomen kielen aakkonen todella löytyi sanoista. En ole aikaisemmin moista ainakaan huomannut. Todella kaikkien kehujen arvoinen suoritus laatijalta!
70. Portteri4.5.2022 klo 11:00
Poliisi epäilee miestä alustavasti törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä rattijuopumuksesta, vammantuottamuksesta, virkamiehen vastustamisesta ja niskoittelusta.

Poliisilla ei ole viitteitä siitä, että teko olisi ollut tahallinen.
71. Portteri4.5.2022 klo 16:34
no ny on mystisesti leikepöydän teksti korvannu alkuperäsen viestin. itellä siis jäi toi kela-aukio ratkasematta, siihen laudan kaltasia sain erisnimellä alkavan vastaussanan, mutta saisko siihe jotai apuja. jossai siinä on vissii ainaki z-kirjain kun muualta ristikosta en löydä.
72. iso S4.5.2022 klo 16:42
Lainaus: 64. Elva 3.5.2022 klo 20:22
Vielä selvennykseksi: vihje NAISIA = ENNET oli minulle selvä. Sen sijaan ymmärtämättä jäi lisäys suluissa: (YKSIKÖSSÄ NIMI?!).

Suluissa ollut lisäys ei ollut YKSIKÖSSÄ NIMI?! , vaan 1KÖSSÄ NIMI!. Tässä oli minulle hämäystä tuplasti.

Ei tullut mieleen, että Enne on naisen nimi. On se, mutta myös miehen: naisia alle alle 597, miehiä alle 30. Nimen kulta-aika osuu jaksolle 1900-19, jolloin heitä syntyi 225, yli kolmasosa Väestörekisteriin kirjatuista.

Toinen hämäys oli tuo epäortodoksinen lyhenne. Printatussa versiossa 1 ja I olivat niin lähellä toisiaan, että etsin sellaista naisen nimeä, joka IKÖ:n sisään sijoitettuna olisi nimi (naisen, miehen, paikan tai minkä tahansa muun). Palaset loksahtivat melkein kohdalleen, kun tajusin ykkösen ykköseksi. Vihje tuntui huonolta, onhan mikä tahansa monikollinen nimi yksikössäkin nimi. Kun siihen alkoi hahmottua ENNE, vihje muuttui pöljästä oivallisesti oivalletuksi ja yksikäsitteiseksi. Nimi on kirjaimellisesti enne vain silloin kun se on Enne.
73. isoäiti4.5.2022 klo 18:14
Portteri, tarkoitatko kela-aukiolla kohtaa, jossa vihjeenä on rulla? Sillä aukiolla on todellakin z, se on risteävänä mustien ja eurooppalaisen paikan kanssa. Rullaa ( jos sinulla on siinä kela) kannattaa miettiä uudelleen. Laudan kaltaisia liittyy erisnimeen, mutta ratkaisussa ei ole erisnimeä.
74. Portteri4.5.2022 klo 19:07
kiitos isoäiti nyt ratkes samantien. Alunperin olin oikeassa tuon laudan kaltaisen kanssa, mutta sit laitoin siihe laudan kollegan alkuun ja se sotki pakan. lisäks tuon läpi vihjeen alussa minulla oli nappi alussa...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *