KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3053

10041. HS 3053

Elva12.4.2019 klo 07:47
Ristikko on minulle hankala ja suuritöinen. Auki on vielä alin oikea neljännes sekä vasen yläkulma. Täytynee jatkaa iltapäivällä.
2. Potter12.4.2019 klo 09:47
Aika työläs, ja vasen harmaa jumitti eniten vaikka nyt valmiina sekin näyttää hyvinkin selvältä. Pororekiäkin oli kahta sorttia. Vaikeusastetta sopivasti.
Kiitokset laatijalle!
3. Rampe12.4.2019 klo 10:07
Himmeät kuvat kiusasivat taas eniten. Ylärivissä vasemmalla koirakuvan vieressä olevan "liikennemerkin" tajusin merkiksi vastaussanan jo löydyttyä. Luulin sitä Halloween-kurpitsaksi.
Eikä vasemmalla T-vaakunan yläpuolella oleva kuva ole auennut vieläkään.
Muutenhan tämä ei hullumpi ristikko ole enkä varsinaisia virheitä ole huomannut.
Voiko olla niin, ettei Intian kyliäkään ole?
4. Uusi12.4.2019 klo 10:08
Vaikeutta riitti. Ja hailakat kuvat ei yhtään helpota ratkomista. Oikealla ylhäällä Ismailin vasemmalla puolella kaksi kuvaa vain arvattavissa. Muuten onkin valmista. Kiva, että riittää haastetta.
5. Uusi12.4.2019 klo 10:17
Rampe
Se liikennemerkki on oikeastaan hauska
6. Jiikoo12.4.2019 klo 10:30
Sanavarastoni karttui taas kerran! Toisen pororeen olin sentään joskus kuullut. Missähän päin eläimen jätöksistä käytettäneen tai lienee joskus käytetty Auliksen peräänkuuluttamaa sanaa? Pari valokuvavihjettä esitti vähemmän tunnettuja nimenkantajia, mutta varmistukset löytyivät sentään kuva-Googlella. Vihjeestä AMPUJILLA tuleva ratkaisusana on turhan väkinäinen minun makuuni.

Aulis taitaa muuten olla melkoinen mestari määrittelemään eläinten sukupuolen kuvista, joissa en itse osaa nähdä mitään siihen viittaavaa!

Lantaläjän alapuolelle tulevaa piilokirjainta haeskelen vielä, samoin oikeaan alakulmaan en ole vielä keksinyt riittävän tunnettua Pierceä tai tuon kulman muissa sanoissani on jotain feelua. Firman olemassaolo taitaa olla lakannut jo varttivuosisata sitten?
7. Rampe12.4.2019 klo 12:28
Jiikoo,
ratkojien lisäksi tuntuu Wikisanakirja tuntevan tuon sanan. Vielä ihmeellisempi on sen luomiseen käytettävästä työkalusta annettu versio, joka kuulostaa nuhaisen puheelta.
8. Rampe12.4.2019 klo 12:32
Volga loppuu ennen kuin velka, mutta kestävimmät yksilöt ovat kestäneet kauemmin kuin niitä myynyt yhtiö. Kenellehän viimeiset osamaksurerät maksetaan?
9. kaplas12.4.2019 klo 12:37
Mukava ristikko! Kuva kiva taas kerran.
10. Jiikoo12.4.2019 klo 12:53
Lainaus: 7. Rampe 12.4.2019 klo 12:28
”Vielä ihmeellisempi on sen luomiseen käytettävästä työkalusta annettu versio, joka kuulostaa nuhaisen puheelta.”

Niinpä niin. Luomistyössä voinee käyttää joko -likkoa, -rikkoa tai tuota -dikkoa, ihan mikä työväline kunkin luojan suussa sitten parhaalta maistuukin!
11. Jiikoo12.4.2019 klo 13:20
Lainaus: 8. Rampe 12.4.2019 klo 12:32
Volga loppuu ennen kuin velka, mutta kestävimmät yksilöt ovat kestäneet kauemmin kuin niitä myynyt yhtiö. Kenellehän viimeiset osamaksurerät maksetaan?

Minulla on tuossa näköpiirissäni framilla Kiinassa valmistettu Pobeda, Volgan edeltäjä. Tällä miniatyyriyksilöllä on tosin mittaa vain noin 11 cm. Muistuttaa minua siitä, että ensimmäinen perheeseemme lapsuudessani hankittu h-auto oli tuota merkkiä. Tilava ja huonoillekin teille sovelias autontapainen, mutta perin janoinen ja oikukas, peto polttamaan pakoventtiileitään kovemmin käskettäessä! Onneksi länsiautojen tuontisäännöstely loppui muutamaa vuotta myöhemmin.

Pobeda merkitsee kai ”voittoa”. Entinen Kanneljärvi Karjalan kannaksella kantaa nyt uusien isäntien aikana samaa Pobeda-nimeä. Miksikähän Suomeen tuoduille Pobedoille ei annettu nimeä Kanneljärvi?

Pobedan valmistusmaassa kai vietetään edelleen toukokuista juhlaa nimeltä ”Voiton päivä”, vaikka voin saatavuus lienee sielläkin päin viime vuosikymmeninä parantunut.

Kannattaa muuten muistaa nimien Pobeda ja Popeda välinen ero!

Jälkimmäisestä tulee mieleen takavuosien rokkipiirien hokema erään itäisen naisartistin Suomen-vierailun jälkeen: ”Alla Pugatshova, päällä Mustajärvi!”
12. Jiikoo12.4.2019 klo 14:55
Lainaus: 6. Jiikoo 12.4.2019 klo 10:30
”Lantaläjän alapuolelle tulevaa piilokirjainta haeskelen vielä, samoin oikeaan alakulmaan en ole vielä keksinyt riittävän tunnettua Pierceä tai tuon kulman muissa sanoissani on jotain feelua. Firman olemassaolo taitaa olla lakannut jo varttivuosisata sitten?”

Minulla oli kuin olikin molemmissa suunnissa virheellisiä sanoja. Olin tulkinnut aivan oikeassa ylänurkassa olevan suttukuvan miten sattuu ja alaoikealla minulla oli väärä firma (sekin jo entinen suuruus). Kun sain nämä kohdat korjatuiksi, tuli ristikko vaivattomasti ja riidattomasti täyteen.
13. PIENI HARMI12.4.2019 klo 15:48
En kyllä keksi millään ratkaisua pääkuvan yläpuolella olevalle mönjälle.
14. Nenone12.4.2019 klo 16:15
Mikälie, mutta jotainhan siitä taitaa puuttua
15. Uusi12.4.2019 klo 16:26
Ja minä en edelleenkään saa selvää Ismailin vieressä vasemmalla olevista kuvisa
16. Uusi12.4.2019 klo 16:32
Nyt ratkesi..Ensin sana, sitten kuvat...
17. Elva12.4.2019 klo 16:33
Uusi, ehkei yksityiskohdat olekaan niin tärkeät.
18. Alvik12.4.2019 klo 16:56
Olipa mukava ja sopivasti haastava ristikko! Viimeiseksi jäi vasen ylänurkka. Joku sanoi aikaisemmin, että liikennemerkki juuri tässä kohtaa oli hauska. Kekseliäs vihje se onkin.
19. Alvik12.4.2019 klo 17:06
Se joku, joka viittasi liikennemerkkiin vasemmalla ylhäällä oli Rampe ja siihen ensin vastasi Uusi.
20. PIENI HARMI12.4.2019 klo 17:08
Niin vaan mönjävihje kirkastui, jopa helppo.
21. Alvik12.4.2019 klo 17:13
Pieni harmi.
Tämä mönjä on usein Auliksella esiintyvä aine. Tässä kuvassa niitä on kaksi möykkyä, jotka näyttäisivät muodostavan kirjaimen.
22. PIENI HARMI12.4.2019 klo 17:36
Alvik, minulla oli oikea mönjä koko ajan, mutta kesti ennenkuin kasojen idea valkeni.
23. Elva12.4.2019 klo 21:27
Yritin päivällä saada ristikon valmiiksi, turhaan. Nyt yritin taas, ei vaan onnistu. Vasen ylänurkka on liian outo. Pystysanat ovat kaikki järkeviä. Ongelmana on kolmas, neljäs ja viides vaakasana (ylhäältä laskien), jotka kaikki ovat omituisia. Muuten olen tyytyväinen ratkaisuihini.
24. Rampe12.4.2019 klo 21:33
Minulla kolmas ja neljäs vaakasana ovat ok, mutta viides on outo epäsana jonka yhteyttä suttuisen pikkukuvan lentokoneeseen(?) en tajua.
25. Ida12.4.2019 klo 21:53
Elva, Rampe
Minustakin oli outo se viides sana. Kirjoitin vastaussanan googlen kuvahakuun ja sieltä löytyi sama tai ainakin melkein sama kuva.
26. Leenanneli12.4.2019 klo 21:57
Pikkusta vaille valmis. Oikealta alhaalta mies vaakaan on tuntematon ja risteävä nainen pystysuunnassa samoin. Lisäksi keskellä olevat kaksi kalaa ja niiden alapuolelle tuleva logo.
27. Juho12.4.2019 klo 21:57
Elva ja Rampe, viimeiseksi sain minäkin selville tuon nurkan. Se lennokki on VTOL tyyppinen ilman miehistöä toimiva,
jonka kuvaus löytyy kuukkelin kuvahausta, nimi löytyy, jos pystyt vaan on OK.
28. Elva12.4.2019 klo 22:29
Juholle kiitoksia ja haleja. Pelastit iltani. Nyt on ristikko valmis.

Leenanneli, mies on edesmennyt toimittaja. Risteäviä naisia on kaksi, joista toisen olen tunnistanut ja toista ei tarvitse. Tutki logoa tarkemmin, niin se selviää.
29. Heppu12.4.2019 klo 23:07
Harmaat tällä kertaa helpohkot, mutta onneksi taas huumoria seassa.
Vasen yläkulma kryptisin minullekin. En kyllä kuukkelista löytänyt vahvistusta tuolle lennokille, mutta kelpaa kun en näitä lähettele.
30. Rampe13.4.2019 klo 08:18
Kuvahausta löysin minäkin vahvistuksen epäsanana pitämääni sanaan, eikä tarvinnut muutella varmoina pitämiäni pystysanoja.
31. Leenanneli13.4.2019 klo 08:52
Kiitos Elva. Kun katsoo uusin (herännein) silmin, niin ratkeaa kun huomaa virheensä. Nyt puuttuu kalat ja logo, mutta ne saavatkin puuttua.
32. pelaaja13.4.2019 klo 09:46
Olisi mukava tietää, mistä ihmeestä löytyy vahvistus sille toiselle ekan harmaan kanssa risteävälle pororeelle? Olen käynyt läpi sekä pehmeä- että kovakantiset kirjani + "koko netin" mitä vaihtelevammilla hakusanoilla mutta en vaan löydä. Arvaa harmittaako!
33. Rampe13.4.2019 klo 10:06
pelaaja,
en minä sille "yleisemmällekään" pororeelle vahvistusta löydä ratkojia vahvemmasta auktoriteetista.
Mutta jos erisnimellä pitää olla vähintään nolla haltijaa, niin yhden käyttäjän yleisnimi hakkaa sen kirkkaasti.
Juutalaisraamattua tai brittipuoluetta minullekin google tästä tarjoaa.
Mutta sen minkä minä sanon, sen minä myöskin perun heti kun joku tesittää asiasta parempaa tietoa.
34. pelaaja13.4.2019 klo 10:19
No sille toiselle pororeelle vahvistus löytyy mm. Ristikkorengistä, Nykäsestä ja Wirénin Ristikkosanojen Pikkujättiläisestä. Ja kahdesta viimeksimainitusta muuten löytyy tietoa myös keskialhaalla olevasta APEAsta.
35. Virkku13.4.2019 klo 10:27
Oikein kelpo ristikko. Aika pitkälle ratkesi sutjakkaasti, mutta kaikkien vihjekuvien suhteen ei edes hyvä suurennuslasi auttanut. Siis taas ensin vastaussana ja sitten vihje. Suurennuslasilla kylläkin lopulta selvisi se vasemman ylälaidan "liikennemerkki". Hauska vihje. Eäinten sukupuolenmäärittelyt vastaussanoihin tuntuvat melkoisen hölmöiltä, mutta eivät pahemmin haittaakaan. Niihin on jo tottunut.
36. Alvik13.4.2019 klo 11:13
Digilehdessä kuvia voi hieman suurentaa. Selventää varsin paljon.
37. Moose13.4.2019 klo 16:39
Minä niin mieleni pahoitin, kun etsin sopivaa nimeä noille kahdelle kalalle melkein keskellä ristikkoa. Ei löydy mistään, vaikka pidän itseäni jonkinlaisena pilkkimiehenä. Samoin vasemma yläkulma mies. Onko hän urheilija vai mikä?
38. Mooses13.4.2019 klo 16:43
Moose täällä uudelleen. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kyselen täältä neuvoa ja saankin ratkaistua ongelman itse melkein heti
Kaloissahan ei näköjään kysytä nimeä vaan kalojen ominaisuutta.
39. kaplas13.4.2019 klo 16:47
Jep! Eivät juuri huutele asioistaan
40. Mooses14.4.2019 klo 12:43
Siitä vasemman yläkulman miehestä minulla ei vieläkään mitään tietoa
41. Mooses14.4.2019 klo 12:49
No löytyihän se vasemman yläkulman orpopoika. On vaan niin mukavaa kysyä ensin täältä ja saada vastaus itse ennenkuin joku ehtii antaa vihjeitä. Sorry vaan tästä menetelmästä.
42. Jubbela14.4.2019 klo 13:08
Joo kyllä näin on, etteivät kalat juuri huutele samoin hevoset eivät omista asioistaan puhele.. ne vain hirnuu. Joo,o tuota yläkulman liikennemerkkiä piti oikein suurentaa ennen kön tajus mitä siinä seisooo. Kiva ristikko
43. Yousee14.4.2019 klo 14:45
On nöyrryttävä: apuva, kun ei välähdä tuo pelinappula ja silmälasipäinen herra. Ala oikealla!
44. Jiikoo14.4.2019 klo 14:52
Yousee, nappula/pelipala taidetaan ymmärtää tässä pikemminkin kaksi- kuin kolmiulotteiseksi kappaleeksi. Rillipääherra lienee ex-suurlähettilään ja professorin veli.
45. Yousee14.4.2019 klo 15:07
Kiitos Jiikoo, pohditaan!
46. PM14.4.2019 klo 15:51
Eilispäivän piilosanakisan jälkeen tänään ratkoin ristikon. Miellyttävämpi kuin useat viimeaikaiset, mm. pitkiä sanoja ja harmaat ilmaisutkin varsin luontevia. Harvoin esiintyviä henkilönimiä kuitenkin oli, paikkoja onneksi vain vähän. Ehkä keinotekoisimmalta vaikutti vihjeen 'ampujilla' ratkaisusana. Mietityttämään jäi oikeastaan vain vas. laidan vihjeen '-aali' alla olevan kuvan ja muodostuneen sanan yhteys?
47. Elva14.4.2019 klo 16:33
PM,
Lainaus: 46. PM 14.4.2019 klo 15:51
Ehkä keinotekoisimmalta vaikutti vihjeen 'ampujilla' ratkaisusana. Mietityttämään jäi oikeastaan vain vas. laidan vihjeen '-aali' alla olevan kuvan ja muodostuneen sanan yhteys?

Joku toinenkin on kommentoinut ”ampujilla” ratkaisua. Mielestäni sana on aivan kelpo, mutta koska en ole ampuja, ehken vaan ymmärrä.
-aali vihjeen alla olevan kuvan yhteys ratkaisusanaan: kuvan laitteita valmistaa ja kehittää ratkaisusanan niminen yritys.
48. Tuu14.4.2019 klo 19:45
Vasemmassa laidassa on golfaaja takakenossa maila koholla pään päällä. Siitä pitäisi oivaltaa nelikirjaiminen vaakasana. Ei sytytä, ei sitten millään. Apua!
49. Elva14.4.2019 klo 19:59
Tuu,sana ei liity golfiin. Kannattaa myös keskittyä risteävistä saatavaan apuun.
50. Tuu14.4.2019 klo 20:21
Kiitos Elva, luulen nyt hoksanneeni, kun lopetin golftermien opiskelun :)
51. Pirliis14.4.2019 klo 20:30
Ei auta, pitää turvautua teihin viisaampiin. Minulla tökkii vasen yläkulma kun en löydä T- kirjaimella varustettua vaakunaa. Kulman mieshenkilökin on hakusessa. Olen yrittänyt siihen poliitikkoa tai yhtä kuuluisasta veljessarjasta. Muuten valmis. Ehkä joku vielä pähkäilee samaa kohtaa.
52. Rampe14.4.2019 klo 20:55
Vasemman yläkulman mies oli rakennusmestari, joka huomasi tekevänsä kuplettihommissa vähemmän vahinkoa rakennuksen sorruttua kesken työmaan.
Vaakuna kuuluu aatelissuvulle.
53. Elva14.4.2019 klo 21:31
Rampe, oletko aivan varma, että vaakuna kuuluu aatelissuvulle? Minä olen liittänyt sen ranskalaiseen kuntaan & kaupunkiin.
54. Rampe14.4.2019 klo 21:34
Elva, olet oikeassa. Se minulla on omassa ristikossanikin, mutta muistiini oli jäänyt ensiksi kokeilemani vaihtoehto!
55. riku15.4.2019 klo 10:40
Epäselvissä kuvissa ja vihjeissä Lehto loisti jälleen. Nyyhkyttävälle en keksi synonyymia. Deodorantteja ei kai saa muuten kuin ostamalla vai! Vaan mitä ihmeen kasoja on Inarin saamen vieressä olevassa kuvassa? Ja se lintu siinä rajajoen kupeessa! En tiedä deellä alkavaa sellaista. Kun mies ei golfaa, niin mitä sitten? Typeriä kuvia ja vihjeitä aivan liikaa.Lehto vaihtoon, eikös vaan!
56. Make15.4.2019 klo 10:54
Lintu on esp. firman logo. Laatija sympatiseeraa espanjalaisia juttuja, olet ehkä huomannut. Kasat ovat usein hänen ristikoissa toistuvaa ruoka-ainesta.
57. riku15.4.2019 klo 17:18
Make! Uskallan väittää pääkuvan alle tulevan Inarin saamenkielisen nimen. Mikä mättää? Pääkuvan yläpuolelle tuleva sana! Lyönti ja esto? Voi hyvä tavaton! Ja sitten nuo kasat? Voisitko jelpata hieman enemmän?
58. Elva15.4.2019 klo 17:57
riku, ei tule Inaria millään kielellä, eikä myöskään ratkaisua ”esto”.
59. Make15.4.2019 klo 18:00
Riku, vihjeestä joki (vaakaan) engl. joki.
Golftermejä ei tässä tarvita kts. kohdat 48 ja 49.
60. Elva15.4.2019 klo 18:40
Make, minulla on aivan muuta vaakaan kuin engl.joki. Oletko varma?
61. riku15.4.2019 klo 19:19
Make! Kiitos vinkistä. Tulkitsin Turun naapurin vaakunan väärin. Ja jokihan on se tuttu rajajoki, ei Englannissa. Vaan käsikuva ja lyöjä ovat hepreaa kuin myös se ' mönjä' Jospa vielä voisit auttaa!
62. Make15.4.2019 klo 19:47
Elva, Jos joen kakkoskirjaimen vaihdan, saan tuon mahtijoen siihen. Mutta mitä lienee Aulis ajatellut. Periaatteessa
pitäisi kumpikin vaihtoehto hyväksyä -lieneekö niitä useampikin, en tiedä.

Riku, ei ole hepreaa vaan suomea. Kokeilepa esim.Ristikkorengillä. "Mönjän" ratkaisusanaan liittyy sanaleikki. Tajusin sen silti, vaikka koko ajan mieleen tunki naapurinpojan sukunimi.
63. riku16.4.2019 klo 10:00
No niin! Selvisi mokoma mönjä, korttipelitermihän se. Täytynee uskoa, ettei jäbä lyö, vaan tekee jotain muuta.
64. hoosianna18.4.2019 klo 11:06
Hei Hesarin tilaajat!

Minkä päivän lehdessä on tämän viikon ristikko?
65. pelaaja19.4.2019 klo 19:41
hoosiannalle lienee jo selvinnyt, että tänään perjantaina.

Aulis Lehto on kyllä taitava kuuklaaja, ikäisekseen, jos niin saa sanoa. Kaikki 40+-vuotiaathan ovat vanhoja, mikäli eräittenkin lehtien otsikoihin "Uskoisitko 40-vuotiaaksi?" on uskomista. Ja hänellä kun menee jo kivasti yli sen.

Ihmettelin nimittäin taannoin (32.), mistä löytyy se toinen pororeki. Olin aika varma, että ainakin HT osaa kertoa. Ei kertonut. Ei kertonut kukaan muukaan enkä itsekään kerro, koska en ole löytänyt. Mitä ihmeen teoksia Auliksella oikein on hallussaan? Kouluaikainen Pienoiskalevalani on joutunut hukkaan. Olisiko se siellä?
66. HT19.4.2019 klo 19:51
pelaaja: en kertonut koska ponnisteluistani huolimatta asia ei selvinnyt. Ei ollut saamen kielen sanakirjoissa, ei Kalevalassa eikä muuallakaan. Epäilen (en väitä), ettei sitä ole Lehdonkaan lähteissä, vaan hän on tempaissut se omasta päästään.
67. pelaaja19.4.2019 klo 20:00
HT, kiitos paljon! Tuo kertoo olennaisen tästä asiasta.
68. Jiikoo19.4.2019 klo 20:03
Yksi pororeki näkyy ilmestyneen niinkin "uskottavaan" lähteeseen kuin Ratkojiin 12.4.2019, ja juuri sieltä kai minäkin tuon sanan omaan ratkaisuuni kaivoin.

Virkeä veijarihan tuo Aulis Lehto toki on ikäisekseen – syntymävuosi näkyy olevan 11 vuotta aikaisempi kuin minulla ja minullakin tulee pian täyteen viisi vuotta vanhuuseläkkeen saajana.
69. Jiikoo19.4.2019 klo 20:10
Tieteen termipankki tuntee tuon viikko sitten Ratkojiin ilmestyneen, pororekeä tarkoittavaksi väitetyn sanan, ja kertoo sen merkityksen seuraavasti:

"Kalliopaasi, joka on jäänyt jäljelle ympäröivän rapautuneen aineksen kulkeuduttua pois".
70. HT19.4.2019 klo 20:13
Ratkojathan ei varsinaisesti ole mikään auktoriteetti, se vain kertoo minkälaisia ratkaisuja vihjeistä on tullut. Tyypillinen esimerkki on tähden nimenä esitetty Atair. Olkoon vaikka kuinka väärin, tosiasiaksi jää, että se on usein ristikoissa esim. TÄHTI-vihjeen ratkaisuna ja siten se on "oikeutettu" tulemaan mainituksi Ratkojissa.
71. Mäxä19.4.2019 klo 20:15
Jiikoo/69
Saman minäkin löysin ja tässä hieman lisähämmennystä:

Väsäilin hiukan sähköpostia ja sain pari vastausta, tässä eka:

"Saamen kielen professori kommentoi kysymystäsi siten, että hän vahvisti xxxx-muodon olevan suositellumpi kirjoitusasu kyseistä sanasta (kuin xxxxx). yyyyy-termiin hän ei ottanut kantaa lainkaan. Keskustelin toisen kollegan kanssa ja olimme yksimielisiä siitä, että sinun olisi kannattavaa kääntyä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen puoleen, jotta saat vastauksen kysymykseesi."

Toinen vastaus:

"Valitettavasti Suomen murteiden sana-arkistossa ei ole tietoja sanasta yyyyy merkityksessä ’pororeki’. Sana ei sisälly myöskään Erkki Tiesmaan teokseen Suomalainen poronhoitosanasto (toim. Markku Varis)."

Liekö sitten saamani/luulemani vastaussana väärin.
72. pelaaja19.4.2019 klo 20:52
Jiikoo on sit hyvissä ajoin ennen määräaikaa jäänyt vanhuuseläkkeelle..

Atairistahan on tullut ilmiö. Se pysyy, paranoo ja leviää vaan, luulen.
73. kaplas19.4.2019 klo 20:56
Niinpä! Luin juttua Auliksesta, oli 47 v vuonna 2001.
74. Seitenvitonen19.4.2019 klo 20:56
Oisko laatijalle tullut vahingossa väärä vihje, kun tuo pororekivihje esiintyy jo toisessa kohdassa..
75. Jiikoo19.4.2019 klo 21:06
Tieteen termipankki teemasta Atair/Altair:

"Lintua tarkoittava arabiankielinen nimi al-tâ'ir on lyhenne koko tähdistöä tarkoittaneesta nimestä. Arabian sääntöjen mukaan nimi lausutaan suunnilleen attaa'ir, mistä johtunee varsinkin sanaristikoissa yleinen (ja virheellinen) muoto Atair."

Aulis Lehdon syntymävuoden olen lukenut hänen omasta nettisivustostaan. Ainakin olen ollut pitkään siinä vakaassa käsityksessä, että tuo sivusto kuuluu nimenomaan HS:n ristikot laativalle Aulis Lehdolle eikä kenellekään hänen täyskaimalleen. Olen vilpittömästi pahoillani, jos tulkintani on väärä ja olen sen myötä tullut johdattaneeksi tämän palstan keskustelijoita harhaan!

Itse jäin vanhuuseläkkeelle niin aikaisin kuin se oli voimassa olevien säädösten mukaan mahdollista. Sitä ennen olin jo viettänyt vuoden verran joutilaita eläkeläispäiviä omaeläkkeen varassa.

Jiikoo on sit hyvissä ajoin ennen määräaikaa jäänyt vanhuuseläkkeelle..

Lainaus: 72. pelaaja 19.4.2019 klo 20:52
Jiikoo on sit hyvissä ajoin ennen määräaikaa jäänyt vanhuuseläkkeelle..Atairistahan on tullut ilmiö. Se pysyy, paranoo ja leviää vaan, luulen.
76. Jiikoo19.4.2019 klo 21:09
Tuli edellä vähän sekava postaus. Luulin jo tuhonneeni lainaukset, joita aluksi ajattelin liittää siihen, mutta sieltä ne vain ilmestyivät näkyviin, väärään paikkaan, oman sepustukseni jälkeen. Sorry tästäkin.
77. pelaaja19.4.2019 klo 21:23
Seitenvitonen, se voi hyvinkin olla selitys asiaan. Samassa ristikossahan on toinenkin vahinkolaukaus eli vas. alh. 2 kertaa 'muuttuu' ja vain toiseen tarvitaan ratkaisu.
78. Make12.5.2019 klo 18:58
Alhaalla toinen vasemmalta vaakaan tuli ratkaisusanaksi TUTIA. Siinä jälleen kerran piilokirjain jakoi vastaajia oikeisiin ja vääriin -vai jakoiko? Itse vastasin TUTUA, mikä mielestäni on myös vihjeeseen sopiva.
79. Jondalar12.5.2019 klo 19:17
Tutua minäkin laitoin. Nykysuomen sanakirjan mukaan TUTIA tarkoittaa maata, nukkua ja TUTUA nukkua, tuutua. Vihjekuvassa näkyy nukkuva lapsi. Eli kumpikin sana kuuluu silloin hyväksyä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *